Når positiv tenkning blir giftig!

Sosiale medier er fylt til randen av inspirerende sitater; ‘Du kan få til alt du måtte ønske, bare du jobber hardt nok!’ – ‘Du er unik, enestående og fantastisk!’ – ‘Dine muligheter er ubegrensede!’ – osv, osv. Hensikten bak spredningen av en slik innstilling, er utvilsomt den beste, men dessverre viser det seg at den pågående pushingen av en ‘positivitet for alle penga’ -innstilling har en lei tendens til å være mer til skade enn gagn.. 

 

 

→  Dersom den positive ‘punchen’ en person overøses med er langt unna vedkommendes eget selvbilde/hva h*n opplever som reelt, ender en gjerne med motsatt effekt i form av at selvbildet svekkes ytterligere. Den store avstanden mellom positivitetsparolen og hvordan personen anser de faktiske forhold for å være, fører til at de opplever veien frem for å være urealistisk lang..

→  Den visualiseringen av mestring som nærmest er beskrevet som en slags trolldomsformel for suksess, viser seg ofte å tappe vedkommende for energi slik at de heller presterer under- enn over pari når de skal i ilden.

→  I det sorg, sinne, oppgitthet, osv skal iprentes at ‘det går over’, ‘dette vil gjøre deg sterkere!’, ‘du vil være beriket av dette på sikt!’, osv, gjør at en for å oppnå dette, undertrykker følelser. Disse parolene blir som den reneste ‘mind-control’, hvor de negative følelsene skal skvises ned i underbevissthetens dype gemakker, -hvilken skadeeffekt er viden kjent..

→  Når en jobber inn evnen til å ‘ta brodden av’ de negative følelsene, går brodden av de positive følelsene med i dragsuget, slik at en ender opp med å bli flatere og flatere følelsesmessig.

→  Ved å gå ‘all in’ for innstillingen om at en kan komme hvor langt som helst innen et hvilket som helst område, legger en opp til et emosjonelt fall av dimensjoner. En kan nemlig ikke nå til topps innen hva som helst! Eksempelvis er det unge som hvert eneste år knuses på audition for diverse talentshow, all den tid de har vært hellig overbevist om at de kan bli popstjerner. Selv er jeg f.eks født kjangseløs til både en sangkarriere, til å bli Norges svar på Simone Biles, til å kunne håndtere et kjøretøy som Henning Solberg, og gudene vet hvor mye annet. Dette fordi jeg rett og slett er så blottet for talent på disse områdene at jeg aldri ville kunne nå toppen uansett den innsats som måtte vært nedlagt i så måte..

4 kommentarer
    1. helt uenig med alt her, for jeg har helt andre erfaringer. Som regel fungerer ikke positiv tenkning bare ved ett tilfelle- dersom man “later som” at man tenker positivt, men egentlig har masse masse “skjulte” negative tanker som man er ikke klar over. Jeg skal snart komme med anbefaling om superflott bok akkurat om dette.
      For meg funker positiv tenkning som bare det. Har aldri hatt så bra som nå, faktisk aldri.

      1. Jeg ser så absolutt poenget her, og jeg er enig i at positiv tenkning kan gjøre underverk i mange sammenhenger. Jeg mener bare at heller ikke dette konseptet er sort/hvitt, hvilket betyr at det også her finnes fallgruver hvor dette med å skulle tenke positivt heller får en motsatt effekt.
        Slik som dette utbasuneres i sosiale medier for tiden, er det ingen begrensninger what so ever knyttet til den positivt tenkendes muligheter, bare vedkommende jobber hardt nok og har den rette innstillingen (hvilket vil si klokketro på seg selv og egne muligheter til å nå til topps innen det respektive området). – Og her utgjør jeg et prakteksempel på hvordan dette mindsettet kunne endt opp med brutte illusjoner i traumatiske proposjoner; For la oss si jeg f.eks ville bli kongerikets første internasjonale turnstjerne.. Altså; Et kvinnemenneske som ikke bare har vært høy hele livet, men som heller ikke ble født med et grann over gjennomsnitts koordinasjonsevne, og alt annet enn myk.. Kort og brutalt; Det ville ALDRI kunnet bli noe norsk svar på Simone Biles ut av unge Henriksen, uansett plettfrie innstilling og rett og målrettet arbeid som ble nedlagt! For å på toppen, er en også nødt til å inneha et viss talent/fysiske forutsetninger i tillegg til innstilling og innsats, og jeg ville blitt knust dersom jeg i ekte sosiale media-ånd hadde gitt alt for dette!
        Det som imidlertid ER rett innstilling, er at alle har det i seg å nå til topps i NOE, dersom en utvikler ens talent til det maksimale! – For denne kroppen som er fullstendig ubrukelig i turnøyemed, er nemlig som skapt for løping! – Så ja, jeg kunne nådd toppen ved positiv innstilling og dedikert arbeid, – antagelig på 1500m, men aldri i turn, og det er sånt som dette jeg mener det er viktig ikke å fornekte.

        1. Det blir aldri motsatt effekt. De som hevder dette skjønte ikke prinsippet og har fortsatt masse negative tanker og overbevisninger. Tro meg, jeg har testet dette og dette fungerer!
          ang løping osv er du selv som begrenser deg- se hva du skriver. At kroppen din ikke skapt til løping osv. Det er dette som begrenser deg, dine tanker, ikke kroppen din. Det finnes haug med eksempler hvor folk nådde suksess i idrett uten å ha noe fysiske forutsetgninger.

          Det fins veldig lite god litteratur hvor prinsippet om positiv tenkning er godt forklart. Derfor er så mange negative til dette. Pluss at folk har tendens til å tro mer på det negative enn det positive. Derfor går mange av oss med konstante negative tanker i hodet- slik blir utfallet.

          Jeg skal ikke krangle om dette, men dette fungerer. Jeg gleder meg til fantastisk liv for nå endelig har jeg skjønt prinsippet!

          1. For alt jeg vet, kan det funke med et ubegrenset klokketro på egne muligheter for noen og ikke andre. Men sett ut i fra meg selv, så kan jeg vitterlig ikke begripe hvordan jeg f.eks skulle kunne blitt en anerkjent vokalist.. Jeg er nemlig arvelig belastet med en sangstemme som gjør det vrient å fastslå melodien selv på kjente barnesanger (haha).
            * Løping er derimot noe jeg kunne blitt verdensmester i 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg