Nedprioritert i eget land!

Her i Norge, har vi jo som kjent et utall lover og regler som har det som formål å beskytte borgerne bmot dette og hint; Hvilket vil si alt fra påbudt bruk bilbelte for å beskytte mot alvorlige skader og dødsfall i trafikken, til grunnlovsrelaterte lover som beskytter mot statlig/offentlig inngripen og privatlivets fred, til de lovverk som er gitt å verne om våre økonomiske rettigheter. Så langt jeg evner å se, har det norske folk som opp igjennom tiden har stemt frem den politikken de respektive lover og vedtekter har sine utspring i hatt hvordan de ønsker at vi, som borgere av kongeriket Norge, skal ha det. Jeg har iallefall enda til gode å høre om en person som har latt hensynet til utenlandske sesongarbeidere, -legale, s vel som de illegale, påvirke sine valg! Derfor er det jo en smule påfallende at et av landets kontrollorganer for å påse at de gjeldende lover overholdes i hht utnyttelse i arbeidslivet syntes å ha nedprioritert folket de i bunn og grunn er satt til å beskytte!..

 

Hore på blå resept!? 

Om en er enig- eller uenig i de talløse lovbestemmelser som er samlet i dette verket, så er samtlige av de respektive vedtakene grunnet i en formening om at de skal være til det gode for hhv nasjonen som sådan og innbyggerne som er hjemmehørende her. 

 

Som sagt, har vi med tiden fått innført en nærmest endeløs rekke av lover og vedtekter som utelukkende har det til hensikt å beskytte borgerne mot hhv. seg selv- og mot de ulike former for overgrep- og utnyttelse som historien er fylt til randen av eksempler på har blitt begått av hhv staten/det offentlige- og øvrige makt- og myndighetspersoner, som f.eks bedriftseieres utnyttelse av sine ansatte. Hva arbeidstakernes rettigheter angår, har Norge et av de mest omfattende lovverk i så måte (hovedsakelig) igjennom Arbeidsmiljøloven. Her finner vi nemlig alt fra oppsigelsesvern- til rammebetingelser for hvordan ens overordnede kan tilklates å snakke til en, til det som har med lønnsforhold å gjøre.

Men som kjent, tjener et lovverk ingen verdens ting dersom det ikke følger med en instans som er satt til å påse at det respektive regelverk overholdes. Her på berget, ligger ansvaret for å kontrollere/etterse at hhv reglementet overholdes- liksom det å få avdekket såkaldt a-krim hos arbeids- og sosialkomiteen.

Når så det kommer for en dag at det er graverende svikt i dette systemet, med den følge at den nevnte a-kriminaliteten forekommer i en langt større grad enn som så, reagerte jeg dermed udelt positivt da det kom meg for øret at TV2s dokumentarserie Norge bak fasaden hadde dedikert en episode til nettopp denne siden av samfunnet. For når sant skal sies, trengte jeg jo strengt tatt ikke å bli fortalt at det fra arbeidsgiversiden brytes regler over en lav sko i en rekke bransjer. – Og en av de som kommer mest negativt ut av de alle, er jo nettopp restaurant- og serveringsbransjen, altså der hvor jeg selv har mitt virke ved siden av det å drifte denne bloggen. Følgelig, lar jeg meg selvsagt virkelig engasjere i hht dette anliggende, hvorav jeg så benker meg forran TV for å følge sendingen.

 

Nå er vel ikke jeg blant de som betaler sin skatt med en udelt glede, men det er nå unektelig så at svart arbeid fører til at en i praksis faller utenom det systemet som skal verne om ens rettigheter i et ansettelsesforhold.

 

Dessverre, må det vel være lov å si, hadde den entusiastiske reaksjonen på den utlyste tematikken ført til at jeg så frem til det hele med skylapper, for å si det sånn. I retrospekt, tenker jeg jo som så at jeg burde ha sett den her komme. Men ikke desto mindre, var det altså som om den velkjente sprekkingen av den metaforiske ballongen i hht hvordan de respektive forventningene jeg satte meg til rette med bare ble blåst ut i det fokuset i bunn og grunn er rettet mot urettmessigheter og utnyttelse av sesongarbeidere/gjestearbeidere. At det finnes uante mengder av overtramp som begås i egne rekker på daglig basis året rundt, var det tydeligvis ingen som hadde i tankene i forbindelse med tilblivelsen av dette programmet!

For all del.. Dette betyr på ingen måte at vi ikke skal påse at de som kommer til landet for å gjøre en jobb/arbeide her i en gitt periode både skal ha sin rettmessige lønn- og behandles med den samme respekt som oss andre. Ei heller benekter jeg på noen måte at dette er et felt hvor det begås svært mange lovbrudd i så måte, så at dette blir satt lys på i det respektive programmet, er dermed bare rett og rimelig.

Det jeg imidlertid HAR problem med i så måte, er at det får tilnærmet ALL fokus. Fra mitt ståsted, syntes det nemlig åpenbart at et slikt programkonsept burde hatt hovedfokus på det som rammer de norske borgere! Vi som bor- og arbeider her året rundt, og ikke minst er de som finansierer de respektive tilsyn, håndhevere og kontrollorgan av den overordnede hensikt å sikre vår egen trygghet i så måte. Det er m.a.o at det iverksettes en sådan grad av ressurser på å sikre/beskytte disse visitterende at det, ut i fra hva som har fremgått i forbindelse med denne episoden, går på bekostning av oss som oppholder oss her i landet på permanent basis. For om så skulle være at en ble tvunget til å gi den ene gruppen prioritet på bekostning av den andre, så kommer jeg bare ikke utenom at den prioriteringen- og det hovedfokuset rettmessig burde tilfalle oss de tross alt er satt til å tjene i utgangspunktet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg