#nejtillnäthat – Flott svensk intiativ jeg ønsker mange vil støtte!

Svenske prins Carl Philip og hans kone, prinsesse Sofia er svært engasjerte i kampen mot netthets, da dette er noe de selv virkelig har fått kjenne på kroppen. Nå er det imidlertid ikke lenger ‘bare’ gjennom å snakke om dette og dele egne erfaringer. I forrige uke lanserte de nemmelig hashtag -kampanjen #nejtillnäthat

 

 

Hashtagen ble lansert på parets Instagram, hvorpå meldingen lød som følger:

NÄTHAT KAN ALDRIG ACCEPTERAS. VI SÄGER IFRÅN NU!

Hatet finns överallt, i alla samhällsskikt, alla yrken, könsidentiteter och åldrar. Det vet vi och det räcker nu.
Målet är att vi under en gemensam symbol och aktivt användande av symbolen visar att vi tar avstånd från näthat och allt vad det innebär. Att så många som möjligt säger nejtillnäthat. Säga ifrån är något vi alla kan göra. Och vi startar NU! Använd #nejtillnäthat och läs mer på www.nejtillnathat.se, länk i bio. 📸:Linda Broström/Kungl. Hovstaterna

HKH Prins Carl Philip & Prinsessan Sofia av Sverige.

 

Min umiddelbare tanke, var at dette er en jo som blogger nærmest programforpliktet til å følge opp om! Hvorvidt en, som meg, tilhører de heldige som har sluppet unna netthat i nevneverdig grad eller ei, er så langt jeg kan se fullstendig irrelevant, da dette vitterlig ikke blir noe mindre forkastelig om den eller den av en eller annen grunn er blitt spart. Dessuten kan en jo aldri vite hvor lenge det varer! De er jo ikke de enkleste menneskene å forstå seg på disse ‘trollene’, så for alt jeg vet, kan kommentarfeltene mine være fylt til randen av dritt i morgen den dag!..

Hvorvidt dette intiativet vil gjøre noe nevneverdig fra eller til, har jeg ingen formening om, men ikke desto mindre har jeg en enorm respekt for at de forsøker! Og en ting er i allefall sikkert; Skal dette føre noe sted, er folk nødt til å slutte seg opp om det. -Mange folk!

Derfor vil iallefall jeg føye hashtagen #nejtillnäthat til mine fremtidige innlegg, og anbefaller dere alle å gjøre det samme.

 

 

4 kommentarer
      1. Ja, ikke sant! At disse som har en såpass stor appell hos folk gjør en innsats for å få bukt med all den hetsen som foregår på nett, kan jo faktisk føre til noe..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg