Økt Egenverdi!

Å bli en høyt respektert person handler langt mindre om penger, utseende og status enn man tror. I realiteten handler det om å øke sin egen egenverdi; Altså hvordan du ser på- og behandler deg selv.  – Og hvordan økes så denne egenverdien? – Vel.. Ved å trene deg opp på følgende punkter:

 

9 psycho fakta!

 

  1. Verdsett oppmerksomheten din!  Altså; Hva- og hvem vier du din oppmerksomhet på? Er det/de noe negativt eller positivt? Cluet her, er å fylle hodet med positivitet.
  2.  Ha en mening med livet ditt! Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå i livet.
  3.  Verdsett tiden din! Lær å si nei, og ikke bruk tiden din på folk og annet du ikke er tjent med.
  4.  Respekter, og ta vare på deg selv  Jobb med å bli kvitt skyldsfølelse og anger.
  5.  Ikke hig etter andres anerkjennelse. Ha tro på egne evner og kapabilitet, og drit i hva andre måtte syntes og mene. Om noen trykker deg ned, så husk at deres ord eller mening kun er nettopp det; Deres ord/mening, og så langt i fra noen universiell fasit.
  6.  Kvitt deg med giftige relasjoner. Om en ikke fysisk kan kutte all kontakt med en person, vær klar på hva du tolererer.
  7.  Invester i deg selv, ved f.eks å lære deg noe nytt.
  8. Gjør du en feil, ‘shake it off & move on’. Ikke la det gå innpå deg.
  9.  Ikke ta til takke med mindre enn du fortjener. – Hverken privat- eller på jobb.

 

16 kommentarer
    1. Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå i livet. skriver du som punkt 2. Husker jeg feil, eller skrev ikke du for relativt kort tid siden at du aldri hadde hatt langsiktige mål i livet ditt?

      1. Det stemmer i hht det rent karrieremesaige. Selv om jeg ser den økonomiske fordelen av å ‘gjøre karriere’, så koster det et liv med tidsklemmer og stress, dag ut og dag inn, i tillegg til et konstant jag som overhodet ikke frister.
        Men ‘mål’ kan jo være så mangt, og for mitt vedkommende, dreier det seg jo unektelig om å påvirke. – Hvorvidt jeg egenhendig kan forandre verden er kanskje urealistisk, men jeg vil like forbannet jobbe like lidenskapelig for det til den dagen jeg dør 😉
        Men når det er sagt, må det også ærlig innrømmes at dette punktet er min akilleshel i så måte, da jeg unektelig har problemer med å sette meg mål på andre områder..

        1. Jeg har aldri hatt så mange mål karrieremessig. Sånn rent organisatorisk og politisk har jeg hatt mål. Men kanskje mer på sak enn på egen rolle. Det medlemmet skal ikke miste jobben, vi skal ikke legge ned Hønefoss Sykehjem., eller en av de skolene. Skolene ble nedlagt, Sykehjemmet er vedtatt pusset opp. Og alle som jeg hjalp i personalsaker fikk fortsette i jobben. Noen trengte noen sannhetens ord på veien, som “Det er en sammenheng mellom det å møte opp på jobb og at lønna kommer inn på konto”, “Bli voksen! Livet går videre selv m du må jobbe julaften” eller ” osv

    2. Veldig enig i dette så klart 🙂 Men det med å drite fullstendig i hva andre mener er ikke lett. Vi liker jo litt anerkjennelse fra andre. Jeg mener , selv om jeg vet jeg er flink til noe så er det veldig hyggelig å høre andre si det noen ganger 🙂

      1. Jeg har definitivt forbedringspotensial på flere områder enn ett her, for å si det sånn.. Hva det med andres mening angår, er det selvsagt ikke ment dithen at en skal gi blaffen på en sånt vis at det brått kan gå utover jobbmuligheter, etc. Men sånt som hva andre mener om sånt som at jeg f.eks ikke har noe ønske om å eie egen bolig, ikke få barn, utseendet mitt, klærne mine, osv har jeg det heldigvis i meg å ignorere fullstendig 😉

    3. Ni fakta det er verdt å ta tak i for hver og en 🙂
      Og dette å investere i seg selv – også dette med trening – egenpleie og indre fred 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg