Poseskammen er over oss!

I tillegg til flyskam, kjøttskam, bensinskam og gud-vet-hva -skam, har vi nå endelig fått innført poseskam (aka plastposeskam & bæreposeskam).. 

 

Snøhvit og de 7 politisk korrekte kompanjongene

 

Skammen ble nylig innført med brask og bram ved at samtlige dagligvarekjeder vedtok en felles kostnad pålydende kr. 4,24 pr. pose (inkl. moms á 50 øre), hvorav kr. 2,50 går til handelens miljøfond.

Jeg, derimot like skamløs som jeg var da posene gikk opp 2 kroner i 2022, og da de ble satt opp til kr. 2,- et år eller to før det.

Hvorfor?

Først og fremst fordi vi manipuleres til å tro at dette faktisk vil utgjøre en reell forskjell i hht mengden plastavfall i havet, når det i realiteten ikke vil gjøre en dritt fra eller til. Siden dette dreier seg om Norge, vil følgelig de respektive posene havne hos det norske renovarsjonsvesnet. Til tross for at en god del av disse vil havne i restavfallsdunken inneholdende, – ja de respektive husstanders restavfall, istedet for i plastdunken, har vi gode metoder for å bli kvitt dette her på berget. – Ikke nødvendigvis uten forbedringspotensial, men ikke desto mindre kjøres det ikke kanossagang med digre lastebiler mellom landets søppelfyllinger og nærmeste kai på vestkysten, for å si det sånn.

Det samme kan vitterlig IKKE sies om Filipinene, som innehar verstenoteringen i verden i det de dumper svimlende 356,371 tonn – eller 3 563 710 kg. plastikk i havet hvert eneste år! Dernest følger India med å skippe 126,513 årlige tonn plastikkavfall rett ut i vannet, mens Malaysia tar den ytterst shady bronseplassen med 73,098 tonn pr.år. Disse tre verstingene er faktisk ansvarlig for mer av den plasten som dumpes i havet enn hele verden forøvrig! – Og bare sånn for at samtlige skal være fullt på det rene med hva ‘resten av verden’ innebærer, så har vi bla.a USA (- og her er det jo som kjent rikelig med plastikkforbruk), Kina, og hele forbannede Europa, Afrika, Oseania (Australia & New Zealand), latin- og sør-Amerika.

 

(foto: WWF.org) Det blir dumpet ufatterlige mengder plast i havet hvert eneste år.

 

Ergo tror jeg vi trygt kan slå fast at det ikke er Norge som er problemet her! – Og her vil selvsagt argumentet om at alle monner drar komme på banen, og ja, teoretisk sett så gjør de jo forsåvidt det. Greia er bare at det samlede antall nordmenn ikke monner mer enn at det vil ta både ti- og hundre år før den respektive monn i det hele tatt kan sies å utgjøre en dråpe i det årlige top-tre -enorme plastikkhavet. Og da tenker jeg som så at det mest formålstjenelige her, vil være å komme opp med mulige løsninger for tiltak rettet mot nettopp disse lendene kontra det å benytte den respektive ekspertise på å klekke ut sånt som blodavgift på bæreposer.

Men sånn ‘for the sake of the argument’.. Sett nå at dette med å redusere poseforbruket ved innføring av blodpris hadde hatt noe for seg..

Like forbannet, ender tett opp til samtlige av de bæreposer som tas med hjem fra det norske folks butikkturer som søppelposer. Mengden restavfall pr. husstand forblir den samme om antallet medbrakte poser fra Rema, Kiwi & co reduseres, -eller om så det skulle opphøre fullstendig, for den saks skyld. Så hva gjør en da, -når en brått står der uten pose til søppeldunken?

Jo, da kjøper en ruller med plastposer istedet! – Og voila, så går brått kvanta av plastavfall i tiden før- og etter avgiftsinnføringen i beste fall ut i 0.

 

(foto: Paulo Oliviera / Alamy)

 

Ei heller kan jeg overse det faste issuet i hht avgiftsbelagt skam; Nemlig at det kun er de dårligst stilte som blir sittende igjen med svarteper ved disse tiltakene. – Hvilket ironisk nok er de som har minst skyld i de respektive miljøskader som kan tilskrives kongeriket! For folk flest her til lands, er selvsagt bemidlet nok til å gi flatt faen i om de så ble avkrevd kr.10 pr. pose, liksom jo mer formuende folk er, dess mindre har alt fra bensin- til flypriser å si for deres gjøren og laden. Og jeg evner bare ikke å se dette hverken som rettferdig fordeling av byrder- eller formålstjenelig på noen som helst måte.

Dette innebærer på ingen som helst måte at jeg er likegyldig til at havområdene forsøples! Snarere mener jeg dette er det aller mest prekære av alt hva miljøødeleggelser angår, sammen med nedfellingen av reinskogen! Hva det innebærer er imidlertid at det faktisk må handles, i betydning av at ressurser må legges dit problemet hovedsakelig ligger, istedet for at de legges i tiltak som snarere gir illusjonen av at det handles..

8 kommentarer
    1. Flyr for lite til å føle på flyskam. Kjøttskam kommer jeg aldri til å føle på, nettopp av den grunn at jeg vokste opp som kjøttprodusent, og vet å verdsette en god biff og alt det andre gode vi får av kjøtt. Forresten har jeg en teori om at en velvoksen vegetarianer fiser omtrent like mye som ei gjennomsnitts ku. (Eller okse, da. Det var det vi hadde på båsene hjemme på gården.) Men i dag følte jeg (nesten) på poseskam. Vi hadde handlet mat i medbragt pose på en av de store matbutikkene. Så var vi innom senteret fordi gubben skulle ha noe på apoteket og jeg skulle se etter en fødselsdagsgave. Kom på at i retten jeg skulle lage til middag skulle det egentlig være frisk salvie og kantareller, så jeg stakk innom Meny på senteret for å se om de hadde de to varene. Fant kantareller og et interiørblad jeg fikk lyst på. I kassakøa kom jeg på at jeg selvsagt ikke hadde noe pose og handlenett med. (Det er Gubben som pleier å huske slikt.)
      Skulle jeg nå kjøpe en svindyr plastpose eller vandre med en pakke kantarell og et blad i hendene gjennom senteret til bilen? Det ble ikke pose. Ikke fordi jeg ikke kan ta meg råd til det, men fordi jeg tenkte at jeg fremstår som mer miljøbevisst hvis jeg dropper den posen.

      1. Jeg vil vel ikke akkurat kalle det skam, men jeg går faktisk så langt jeg evner og kan når det kommer til å sjekke dokumentasjon på dyrevelferden hos de jeg handler kjøttvarer fra. – For ikke snakke om at jeg har absolutt nulltolleranse for å kaste kjøttmat. Det er tross alt et liv som er tatt for å få det kjøttet, hvilket for meg gjør det fullstendig uakseptabelt å bare kaste i søpla, just like that..
        Men samtidig føler jeg ikke noen skam ved å spise kjøtt, av den enkle grunn at naturen faktisk er utstyrt sånn at det drepes for å spise. Jeg føler det riktignok mest komfortabelt med viltkjøtt, men så lenge det kan dokumenteres en plettfri dyrevelferd ser jeg heller ikke noe problematisk ved husdyrkjøtt

    2. Der satte du noen hjernevinninger i sving, enda en gang. Måtte friske opp i hukommelsen og finne nyeste data.
      Litt smått utrolig men sant. Den største øya i Stillehavet er et flytende søppelberg dobbelt så stort som Texas. Vitenskapsfolk kaller den en “plastikksuppe”

      I 2022 gikk 111 000 kvadratkilometer med skog tapt i tropene, Enklere å billedgjøre det. Det tilsvarer 10 fotballbaner pr, minutt! i løpet av ett år.

      1 2022 var verdens totale militærutgifter over 20 000 milliarder kroner. Altå 2,2 milliarder kroner pr. minutt.
      Hva det har med denne saken å gjøre? Om sangen “I natt jag drømde nogot som jag aldri drømd forut, jag drømde det var fred på jord og alla krigar var slut”. ble sanndrømt . Så kunne alle disse ti tusenvis av milliardene bli brukt til noe fornuftig?

      1. Jeg blir rett og slett kvalm! Vi har ikke monopol på denne planeten, men utviser absolutt nada respekt og empati for andre arter/livsformer enn vår egen (og knapt nok det). Hver eneste dag går det liv tapt, – inkludert liv av arter med bevissthet og tenkeevne. -Og hver eneste gang de får tatt mange nok liv innen en art, er hele forbannede arten, -hvilket vil si utkommet av over 3 milliarder års evolusjon tapt. -Etter alt å dømme den eneste av sitt slag i hele forbannede universet, -gone, vekk, forever og alltid, fordi folk er så forbannet grådige, kyniske, og gud vet hva. – For ikke snakke om korttenkte og selvdestruktive, for vi er faktisk klin avhengig av et temmelig rikt artsmangfold for å kunne overleve selv!..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg