Premiering av dårlige forbilder!?

TV2 offentliggjorde i dag casten i den neste utgaven av Farmen kjendis, som vil bli sendt på nyåret. Blant deltagerne, er Sophie-Elise Isaksen. – Jepp.. Den samme Sophie-Elise Isaksen hvis ‘Gullbarbie’ -tildeling for å ha vært fjorårets dårligste forbilde ble slått stort opp av den samme kanalen. Sånt får meg til å undres.. Aner vi en aldri så liten tendens til dobbelmoral her? For ikke snakke om at det også gir grunn til å spørre om dette ikke er å betrakte som premiering for dårlig oppførsel? 

 

 

For all del, jeg skal holde meg for god til å begynne å moralisere over dette, liksom jeg strengt tatt ikke er den rette til å moralisere over noe som helst, i grunn. Men når det er sagt, syntes jeg allikevel det reiser noen interessante integritetspørsmål..

Å bli castet til et såpass profilert programkonsept som kjendisversjonen av farmen tross alt er, til tross for at det har tapt en god del anseelse siden den første utgaven slo igjennom med brask og bram for noen år siden, øker unektelig de respektive personenes status. Først og fremst fordi de gjennom deltagelse i slike programkonsept gjør seg kjent hos folk som i utgangspunktet ikke tilhører deres målgruppe, men det styrker unektelig også deres stjernestatus hos ‘sine egne’. – Og Sophie-Elises målgruppe, er unektelig svært ung, i det den hovedsakelig består av tenåringer og unge voksne, hvilket er nettopp den gruppen hvor hun ansees for å være et elendig forbilde gjennom å bidra til økt kropps-/utseendepress.

Er det da etisk forsvarlig av TV2 å caste henne, og derav indirekte bidra til å øke kjendisstatusen hennes? – Har mediekanaler i det hele tatt noe ansvar i så måte? For dette er jo bedrifter hvis drift til syvende og sist er grunnet i å tjene penger, lik som alle andre bedrifter av ymse slag som ruller og går rundt om i verden..

Jeg kan dessverre ikke gi noe svar på dette, men spørsmålene i seg selv er jo unektelig interessante nok!..

6 kommentarer
    1. Nå er mine gudforeldre, min tante og onkel naboer til foreldra til SE, så hun er jo bygdejente må vite, tror likevel ikke hun varer lenge på Farmen. At hun får oppmerksomhet og at noen vil bruke henne til noe som helst er bare uetisk og umoralsk. Jenta tror dobbeltmoral og ingen moral er motsetninger, hun skjønner ikke at hun i såfall utfyller begge sider. Jeg holder ikke tilbake for å gi negativ kritikk til og om Sophie Elise. Skru av TV!!

      1. Jeg har kun sett henne i Skal vi danse, så jeg har derfor ikke noe grunnlag for å uttale meg om hennes gjøren og laden. Jeg syntes bare det var påfallende at TV2 velger å caste en person som igjennom sitt virke er ansett for å være nasjonens dårligste forbilde for den målgruppen hun henvender seg til..

      1. Ja, det er jo snodig hvordan de i det ene øyeblikket rapporterer om at hun er giftig som ungdomsforbilde, for så at de sørger for at hun forblir nettopp det i det neste..

    2. Det er ikke etisk forsvarlig av TV 2… men… det er veldig økonomisk for eierne, som er Egmont. Å plukke deltakere bredt når et bredt publikum og høye seertall som er det eneste som teller.
      Egmont eier også Blogg.no og Kvinneguiden.no, så her er det en meget lønnsom symbiose 😉

      1. Jeg må innrømme jeg flirte godt av det ironiske I at blogg.no og kvinneguiden seiler under samme flagg da jeg oppdaget det *hehe*.
        Det er rett som du sier; Business er business, og da er det kr. og øre som gjelder 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg