Priviligert Klagerett!!

Sånn! Da har jeg vært og utført min borgerplikt, hvilket gir meg klagerett for 4 nye år! For det er en god del jeg gjerne ville sett gjort annerledes her il lands, og det er heller ingen hemmelighet at min stemme ikke har gått til noen av de partiene som figurerer på Stortinget pr. dags dato, for å si det sånn!..

Samtidig som jeg ser dette forbedringspotensialet, er jeg fullstendig klar over at kongeriket Norge er så forbannet mye bedre enn samtlige andre nasjoner på planeten, -inkludert de land det faller seg naturlig å sammenligne oss med, at jeg er for bortskjemt til å skjønne omfanget av det!.. – Liksom jeg er 100% innforstått med at dette privilegiet av å være en av de skarve 5 mill som kom til verden med jackpot hva fødeland angår, forplikter!.. 

 

 

La det være klinkende klart; Jeg er på ingen måte noen superengasjert mønsterborger med ‘politisk innsikt’, som det så fint heter! Greit nok at jeg er meningssterk og synger ut uten forbehold, men jeg er unektelig temmelig selektiv i de sakene jeg engasjerer meg i..

Eller for å være konkret; Jeg gir flatt faen i både distriktspolitikk/kommunalpolitikk, samferdselspolitikk, næringspolitikk og alt som har med unger å gjøre. – Og jeg må ærlig innrømme at jeg så langt i fra gløder av engasjement når det kommer til eldrepolitikk heller, hvilket (atter igjen) plasserer meg +/- et lysår utenfor de politisk korrekte rammer mht hva man skal engasjere seg i for en god borger å kunne bli! Når sant skal sies, så evner jeg ikke en gang å bry meg nevneverdig med skattepolitikken engang, i det jeg til dags dato ikke har kunnet spore den minste forskjell m.h.t hva som er blitt trukket av min inntekt under de ulike fargers regjeringstid..

På den andre siden, er jeg glødende opptatt av å verne om de grunnlovsgitte rettigheter vi har her til lands som ytringsfrihet, personvern og den enkeltes fullstendige eierskap med ditto råderett til eget liv og legeme. Videre, er jeg langt over gjennomsnitts engasjert i helsepolitikken, innvandringspolitikken og sysselsettingspolitikken!

Men andre ord, er jeg, samlet sett, en sånn helt gjennomsnittlig oppdatert og politisk engasjert person. Der jeg imidlertid skiller meg ut, er at de områdene jeg engasjerer meg i, så går jeg til gjengjeld ‘all in’, mens det er ditto null-interesse å spore på de områdene som ikke fenger.. Men slik jeg ser det, så er dette helt greit!! Poenget er at man foretar et valg ut i fra de sakene som betyr mest for en! – Altså at en engasjerer seg i NOE, og derav at en STEMMER ved valgene!!

Innledningsvis, var jeg inne på privilegiet det er å inneha det norske passet.. Jeg vil tro mange av dere er kjent med at Norge har stått standfast på topp på FN’s årlige rankingliste over verdens nasjoner de siste 20 årene. Underforstått at vi innehar denne førsteplassen over alle førsteplasser, for å si det sånn, er det at vi selvsagt også topper x-antall av de øvrige rangeringene. Men den udelt viktigste, hvilken er gitt ALT for liten fokus, er denne;

 

Altså; Listen over de mest demokratiske nasjoner på planeten! At vi topper denne listen, har en stor del av æren for den samlede listetoppen, i det det velfungerende demokratiet er en absolutt betingelse for betegnelsen ‘et godt land’.

Nei, jeg evnet vel heller ikke å ta omfanget av dette helt innover meg før det neste som kom opp, var den motsatte enden av denne listen, hvor man får alternativet kylt i fleisen! For i det vi, borgerne, ikke tar vårt ansvar, og er med på å forme den politiske retning landet vårt skal ta de kommende fire år, -ja da fremkommer det mer enn tydelig hva vi vil ende opp med! – I ytterste konsekvens, selvsagt, men som dere ser, så er det faktisk forbannet mange som befinner seg i denne ‘ytterste konsekvens’, for ikke snakke om den herskaren av nasjoner som befinner seg imellom disse ytterpunktene..

I det jeg ikke kan se bort i fra at Jeg har mine likemenn blant dere som nå sitter med denne listens første- og siste side foran dere, i den betydning at dere tråler listen i det spørsmålet som fyller hodet er ‘Hvor faen er USA!?..’ så kan jeg fortelle at de ligger nede på en 25 plass.. – Hvilket vitterlig ikke er mye å skryte av for nasjonen som ynder å definere seg selv som alle demokratiers foregangsland, og ‘the whole escalada’, men dog fullt berettiget; For ikke bare har landet slitt med en skremmende lav valgdeltagelse i uminnelige tider, for i tillegg sliter landet med en uvitenhet så til de grader graverende at også dette er med på å forringe demokratiet..

Så i det valglokalene nå er lukket, og vi benker oss til for å følge stemmeopptellingen utover natten, så syntes jeg  det også er på sin plass at alle vi som nå har gjort vårt for at vi fremdeles skal trone på topp over verdens nasjoner også kan kjenne på både stolthet og ærefrykt! – Mens de som har gitt faen under begrunnelsen av at ‘det ikke spiller noen rolle’, at det ikke er noen partier for den (da stemmer du blankt!!!), osv, rett og slett bør skamme seg..

 

 

 

 

11 kommentarer
    1. Ja. Tenk hvor heldige vi har vært med land å bo i. Og det er jo oss folket her som har bygd landet. Vi kan klappe oss selv på skulderen og juble for en god valgdeltakelse og også en flertallsregjering.

      1. Ja, ikke sant!
        Jeg syntes det er viktig å være seg bevisst balansegangen mellom erkjennelsen av at heller ikke Norge på noen måte er perfekt og engasjere seg deretter, og erkjennelsen av at det samtidig er selveste himmelriket vi besitter her oppe kontra hva som er gitt folk flest her på planeten.. 🙂

    2. Valget er en viktig rettighet for oss, og for meg er det helt klart viktig å stemme ved alle valg! Jeg har også mine hjertesaker – ikke alt som er like viktig for meg! Klem 😘

      1. Ja, jeg mener det kun er et valg (kommunevalg) jeg ikke har stemt ved. Når det kommer til stortingsvalg, kan jeg ikke engang se for meg at jeg noen gang vil kunne utebli 🙂

    3. Litt beskjemmet må jeg innrømme at jeg hører til den gruppen som bør skamme seg. Jeg benyttet meg ikke av muligheten til å forhåndsstemme. I helga ble jeg dugelig forkjølet, så å møte opp i valglokalet med DEN hosten, turte jeg ikke slik ståa er. Ja visst, her kommer jeg med unnskyldninger så det holder! Helt ærlig er jeg slett ikke sikker på om jeg hadde stemt uansett, så jeg tar til meg kritikken. Generelt har jeg fått lite tillit til politikere. Jeg har fått inntrykk av at det er litt for mange som meler sin egen kake ved å benytte seg av det som finnes av mer eller mindre lovlige “smutthull”. Ellers er det vel helt naturlig å ha enkelte saker en brenner ekstra mye for? Alle kan ikke engasjere seg i alt, men det er viktig å se litt utenfor sin egen lille sfære i blant.

      1. At en blir syk valgdagen kan en selvsagt ikke hjelpe for. Det er selvsagt ting som kan oppstå som forhindrer en fra deltagelse, og det må selvsagt være greit. Imidlertid vet jeg om så alt for mange som bare gir blaffen, samtidig som at det er disse som, uten unntak, er de som syter mest over alt som er galt, alt de ikke får, osv, og det er dette jeg vil til livs 😉

    4. Hei, dette kan sikkert virke som en litt krass kommentar, men egentlig er det kun for å prøve å hjelpe. Ikke bruk slike apper på dine bilder av deg selv. Det ser bare dumt ut. Det får også alt annet på siden til å virke mindre seriøst. Samtlige bilder jeg nå har sett bærer veldig tydelige preg av å blitt tatt med en slik app hvor man ser “penere” ut. Men se for eksempel på dine øyne..
      Håper jeg ikke blir misforstått! Men legg mer tyngde i dette, begynn da med å ikke bruke så manipulerte bilder av deg selv.

      Ønsker deg en fin dag videre! 😊

      1. Det ble jo i overkant rødt for min del, for å si det sånn *hehe*
        Jeg var jo forberedt på at min vilje ville bli overkjørt i dette valget, men det var måte på og’ da! 😛
        – Du da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg