Sameland for samer!?

Til tross for at jeg nå har ytret mine meninger om så mangt, har jeg latt samer være samer, for å si det sånn. Men når de begynner å forlange særrett til eierskap innenfor et gitt område med tilhørighet i kongeriket Norge, da overskrides vitterlig grensen for hva jeg kan la passere.. 

 

Allah drepte ikke Shabana Rehman

 

Altså.. I det jeg har uttrykt min mening i hht at det er regelrett absurd at et land med skarve 5 mill-og-ett-eller-annet innbyggere skal stå oppført med 3(!) offisielle skriftspråk (bokmål, nynorsk & samisk), har jeg knyttet dette opp i mot nynorsken. Årsaken er simpelthen at det samiske språket ikke dukker opp i tide og utide uten oversettelse, og derav ikke er en kilde til irritasjon i hverdagen, mens det samme så visst ikke kan sies om nynorsken (-og da snakker vi ikke sånn light-versjon med diftonger, eg og ikkje, men full-blown Ivar Aasen-utgave).

Likeså har jeg latt de absurditeter i hht forsikringssummer og erstatningskrav som følger reindriften deres passere med lett hoderysting kombinert med antydningen til et overbærende flir, tilsvarende den likegyldighet slikt som den egne nasjonaldagen- og det latterlig politisk korrekte stuntet ved å tilegne denne minoriteten disse egne nyhetssendingene har avstedkommet for mitt vedkommende.

Særretten til å bedrive omdiskuterte jaktformer, fortrinnsvis seljakt, har også fått passere i en tilnærmet stillhet, da jeg simpelthen ikke evner å se hvordan denne jakten kan måle seg med det å avle opp dyr i fangenskap utelukkende i den hensikt å få de feite nok for slaktebenken. – Jeg mener.. Rett skal være rett!

 

[foto: Saima Kahn Nergård, NRK] Her har vi altså et utsnitt av stridens kjerne; Karasjok kommune i Finnmark

 

Men i det jeg i morges klikker inn for å få med meg det siste på nyhetsfronten, skal jeg altså sette kaffen i vrangstrupen i det blikket umiddelbart faller ned på overskriften som forteller om en pågående rettssak i Karasjok der det forlanges intet mindre enn at eierskapet til Karasjok kommune i sin helhet overlates til de av dens innbyggere som er av av samisk herkomst. Følgelig, blir utfallet, dersom dette kravet skulle bli innfridd, at det eierskap de øvrige innbyggerne har til sin hjemkommune, -som seg hør og bør for landets kommuner, frafaller. – Og da er er vitterlig toleransegrensen min for særbehandling som kan tillates å passere trampet over med solid margin. For om vi skal følge denne logikken, så tilsier jo dette intet mindre enn at et tilsvarende monopol i hht eiendomsrett f.eks skulle kunne være innen rekkevidde for den, i nasjonalt perspektiv, lille minoriteten av muslimsk herkomst som kan skilte med en tilsvarende befolkningstetthet på Stovner! – Og jeg anser det som trygt å kunne gå ut i fra at det fullstendig absurde i noe slikt er åpenbart for alle og enhver uten at dette behøver å begrunnes av meg..

NRK sin nettside omtaler rettssaken som intet mindre enn ‘historisk’, da den betegnes som ‘den første store testen for samiske rettigheter’. – Da kan jeg bare ikke annet enn å spørre hva faen de måtte klassifisere det å få et språk som kun beherskes av landets ørlille minoritet bestående av de mest blod-dedikerte av den respektive herkomst der oppe i Finnmarks indre gemakker til å bli sidestilt med norsk bokmål i det internasjonale språkregister!?

 

[foto: Stian Strøm / NRK] Lederen av gruppen som står bak dette obskure kravet om å tilskrive folk av samisk herkomst det fulle og hele eierskap til Karasjok kommune, Thoralf Henriksen i samtale med sin advokat.

 

Men det som virkelig er graverende med denne saken, er at dersom retten skulle gi medhold i dette kravet, så vil det innebære fastsettelsen av en rettslig standard som vil kunne omfatte samtlige av Finnmarks kommuner hvis en gitt andel av innbyggerne er av samisk slekt. Med andre ord, vil et medhold her være synonymt med at vi tilhørende den etnisk nordiske herkomst fraskriver oss rettighetene til områder av vårt eget land og rike! At samene i tidligere tider har blitt like horribelt behandlet her til lands som andre nasjoner har behandlet sin urbefolkning, er riktignok hevet over all tvil. Men å rette opp i en urett betyr faktisk likebehandling, og ikke et ombytte av objekter for diskriminering.

Om så, gud forby, skulle skje, at samene skulle få medhold i denne dommen, er det eneste spørsmålet som gjenstår hvor forbannet langt vi skal gå i å undertrykke- og å fremmedgjøre oss selv her i landet!?

 

2 kommentarer
    1. Dette kunne blitt en interessant debatt om urfolket rundt om i verden. Men… sier men.. så måtte du også blande inn muslimer i innlegget ditt.. Det var litt dumt. Da gidder jeg ikke. Anbegaler heller at du tar deg en tur til Kåfjord 12.Juli, da er det Riddu Riddu festival. Glemmer aldri da jeg var der i 2009 Fikk oppleve artisten og aktivisten Buffy St. Marie. Den stolte flotte urfolkkvinnen av Indiansk opprinnelse.

      Anbefaler også filmen Kautokkeino Opprøret, som kort fortalt endte brutalt i beste Taliban stil. Lederne av opprøret Hætta og Somby ble halshugget fordi de nektet å bekjenne seg til “den rette tro” diktert av Den Norske Kirke. Det er ikke så forbannet lenge siden , det var i det herrens år 1853. Som en bisarr kuriositet kan nevnes at hodeskallene deres ble sendt til Anatomisk institutt i Oslo for bruk i rasehygienisk forskning.

      1. Jeg har sett den filmen. – Og som det også presiseres i innlegget, er det hevet over all tvil at samene har blitt diskriminert på verst tenkelige sett opp igjennom historien. Det er ikke det det er snakk om her. Men at man retter opp i fortidens synder innebærer faktisk å likestille- ikke å særstille ved istedet å begynne å diskriminere andre veien! – Og i Norge er det et grunnleggende prinsipp at ingen forskjellsbehandling skal finne sted i forhold til lover, rettigheter og plikter på bakgrunn av etnisitet, kjønn, kulturell tilhørighet, osv, osv. Om det imidlertid skulle gis medhold i dette kravet, innebærer det intet mindre enn en eliminering av et av grunnelementene denne nasjonen er bygget på

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg