Slik får du stanset nett-hets!

Som jeg tidligere har vært inne på her på bloggen, sørget jeg for å være særs godt forberedt på å måtte takle nett-troll i det jeg begynte å blogge. – Og nøkkelen til å få disse kommentarene til å prelle av som vann på gåsa, ligger i allefall for mitt vedkommende i de følgende punktene, som forøvrig er like aktuelle uansett hvilke media en opererer på. 

 

Specializes in the noble art of not giving a shit.

 

  • Ha en klar policy på hva som tolereres og hva som ikke tolereres i dine kommentarfelt. Benytt deg f.eks av verktøy som å blokkere enkelte ord, og/eller gjør det til en vane å gå igjennom innkomne kommentarer for å slette de du betrakter som uønskede umiddelbart etter hver innlogging.
  • Ignorer dem. Troll er ‘attention-seekers’ hvis mål ene og alene er å skape sinne, frustrasjon, osv. Uansett hvor vanskelig det måtte være, – ignorer de! Så lenge de ikke får noen respons, er det meningsløst for de å bli værende.
  • Se humoristisk på det. Bruk av humor er også en måte å håndtere troll. Du gir de med dette ikke den reaksjonen de er ute etter, samt at en selv vil distansere seg fra det hele ved å gi de ondsinnede kommentarene en humoristisk vri.
  • Avslør de.  Troll gjemmer seg som kjent bak anonymiteten, slik at ‘tar du denne, tar du alt’. Å avsløre de innebærer imidlertid ikke (nødvendigvis) identiteten deres, men de gir faktisk mer enn nok opplysninger gjennom hvordan de opptrer/hva de skriver. Eks: Har du en som har som vane å operere nattestid, er vedkommende etter alt å dømme uten jobb, osv, og du kan fyre tilbake med samme mynt.
  • Vær bevisst på forskjellen mellom hets og kritikk.  I mange tilfeller, er en i overkant krass kommentar kun et behov for å bli hørt. Derfor kan et fyldig utført svar i en høflig og sakelig tone brått etterfølges av både takksigelser såvel som beklagelser over den i utgangspunktet skarpe tonen! Dette er noe jeg selv har fått erfare flere ganger allerede..

 

Håper disse tipsene kommer dere til nytte, slik at dere kan kose dere med deres sosiale medier uten at netthetsere får påvirket gleden ved det dere gjør.

5 kommentarer
    1. Jeg tror faktisk aldri jeg har fått nettroll på selve bloggen av ukjente troll.. Men kan være hysterisk moromt med de som er gode på å svare humoristisk. Har ikke så troen på å avsløre og trolle imot, og tenker mange troll ikke kan ha det så godt med seg selv. Fint at du er fult tilbake med bloggen.

      1. Jeg har jo sluppet svært så billig unna disse trollene selv også. Kan vel telle på en hånd det som faktisk har vært av trollkommentarer. I tillegg kommer en og annen som vel må sies å ligge nært opp til. Der har erfaringsmessig det siste punktet levert 100%. Ellers går jeg for det meste for humoren, med ignorering som en god nummer to 🙂

      1. Takk!
        – En må iallefall unngå å gi de den oppmerksomheten de er ute etter.. Jeg må innrømme at jeg har en ‘greie’ med å harsellere med de, jeg da (haha)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg