Sånt fikser jeg bare ikke!

Nå og da hører en om folk som har brutt- eller har planer om å bryte ut av et vennskapsforhold uten annen grunn enn at de opplever at samværet med vedkommende er blitt lite givende. Jeg er evig takknemlig for ikke å ha havnet i en slik situasjon hvor jeg er så lei av en venn at jeg ser meg nødt til å avslutte forholdet. -For hvordan i himmelens navn gjør en noe slikt!? Jeg mener.. Om ikke ‘det er ikke deg, det er meg’ -frasen var tynnslitt nok med det den er i hht å bryte et kjæresteforhold, så er den jo et regelrett hån om den skulle lires ut i forbindelse med avslutningen av et vennskapsforhold. For det er jo åpenbart at det er DEG det er noe galt med, siden JEG anser deg for så dørgende kjedelig at jeg faktisk går til det skritt å foreta en formell avslutning av relasjonen!..  

 

 

Å avslutte et kjæresteforhold er fryktelig vanskelig, men det er tross alt en normal ting å gjøre, og dermed noe en til stadighet hører om. Å avslutte et vennskapsforhold, syntes derimot for meg å være tilnærmet umulig! At dette er alt annet enn for en hverdagslig sak å regne, er en ting.  Men det som i mine øyne får dette til å fremstå som regelrett umulig, er jo at det overhodet ikke finnes noen mulighet for å kunne å avslutte et vennskapsforhold som venner! Paradokset som ligger i noe slikt er jo så åpenbart at det ikke en gang kan slenges inn som en klisjé som begge/alle de involverte parter vet aldri vil skje fyllest uansett! Så langt jeg kan begripe, finnes det faktisk overhodet ingen skånsom/respektfull måte å ‘gjøre det slutt’ med en venn på! Enden på denne visa har kun to alternativer;

a) Sinne medfølgende en krangel av episke dimensjoner, eller

b) At vedkommendes selvfølelse knuses fullstendig

Dersom en urett av betydning er blitt begått, så blir det selvsagt noe helt annet.  Her snakker vi de tilfeller  hvor vedkommende overhodet ikke har gjort noe ‘galt’ i så måte. – Det finnes m.a.o ingen bakenforliggende krangel/konflikt, slik at den eneste grunnen for å ville avslutte relasjonen er at vennskapet føles som en tvangstrøye som henger over deg. Vedkommende har gjerne ikke bare en vidt forskjellig livsstil, men også vidt forskjellige verdisyn så vel som livssyn, og enhver samtale med vedkommende gjør deg vekselsvis provosert og kjeder ‘livskiten’ av deg. Altså er det hele kun grunnet i at dere er vidt forskjellige som mennesker, og har overhodet ikke noe å gjøre med at noen av dere er ‘dårlige’ mennesker.

Sånn som det står skrevet her, så lyder jo det jo i grunnen både genuint og skånsomt om en rett og slett bare sier det som det er. Men slik jeg ser det for meg, vil dette være et av de tilfellene hvor teori og praksis er to vidt forskjellige ting! For det å se det skrevet i en ren teoretisk sammenheng, innebærer jo også at en ser det hele med ens rasjonelle tenkeevne 100% på stell! Dette vil garantert stille seg helt annerledes i det en står som mottaker av en slik sjokkmelding!

 

 

Å nå inn med et slikt budskap i det en gjør det klart at en ønsker å avslutte vennskapsforholdet, begriper iallfall ikke jeg hvordan skal kunne la seg gjøre! For det at det ikke foreligger noen bestemt hendelse, krangel eller konflikt, gjør jo at det er og blir en avvisning av vedkommende som person! Uansett hvordan en vrir og vrenger på det, er det like fullt slik fatt at vedkommende er veid, men funnet for lett, hvilket jeg selv i alle fall ikke ville vært i stand til å takle sånn på stående fot..

Så langt jeg kan begripe, vil man kun evne å foreta et slikt brudd dersom en; A) Gir fullstendig faen i hvordan vedkommende tar denne avvisningen, eller B) ‘Ghoster’ vedkommende.

Fra mitt hypotetiske ståsted, holder jeg definitivt en knapp på ghostingen. Å avslutte forholdet til en venn gjennom en samtale, kan jeg overhodet ikke se meg selv kunne ha klart. Derfor må jeg ærlig innrømme at jeg etter alt å dømme ville tydd til den feige utveien, som aldri å ha tid til møter, slutte å ringe, osv. Om en ‘clean break’ ville vært den ærefulle måten å gjøre det på, får så være. -Her hadde jeg bare ikke sett noen annen vei ut enn gjennom nødutgangen, for å si det sånn! Bedre er jeg nok beklageligvis ikke..

14 kommentarer
    1. Jeg blir mer såret av hvis noen bevisst unngår meg, avlyser, ikke har tid, så kan jeg si ‘fuck you’ og så leges alle sår fortere enn å måtte gruble på hvorfor jeg blir ghostet og unngått.. men mennesker er jo i all hovedsak på denne siden av millenniumet «bygget» for å være feige, så en kan aldri forvente redelighet…

      1. …. men mennesker er jo i all hovedsak på denne siden av milleniumet bygget for å være feige, så en kan aldri forvente redelighet…

        I all hovedsak, intet mindre 😉

        1. Ja, du har nok dessverre rett i at det er en del av det blant folk.. – Liksom det er i overkant mye overfladiskhet så vel som egoisme/kynisme. Men om det er noe verre nå enn tidligere, vet jeg imidlertid ikke. For ting var vitterlig ikke rosenrødt før heller, men det menneskelige ‘crappet’ kom til uttrykk på litt andre måter..

    2. Slett første kommentaren, det manglet noe der. Her kommer hele: Jeg blir mer såret av hvis noen bevisst unngår meg, avlyser, ikke har tid etc. Jeg vil ha det fortalt «to my face» så kan jeg si ‘fuck you’ og så leges alle sår fortere enn å måtte gruble på hvorfor jeg blir ghostet og unngått.. men mennesker er jo i all hovedsak på denne siden av millenniumet «bygget» for å være feige, så en kan aldri forvente redelighet…

      1. i et sånt tilfelle, tror jeg faktis jeg ville foretrukket god, gammeldags ghosting, jeg ass!.. Heldigvis har jeg sluppet å oppleve det der, for det må uansett være vanskelig ¨å håndtere..

    3. Et ekte vennskap skal jo ikke behøve å avsluttes, da kan man prate om situasjonen. Og skulle man velge å ikke være venn med personen lenger så er vel ærlighet den beste måten å gjøre det på, men er nok lett å ty til ghosting. Men jeg må si, ghosting er det VERSTE jeg vet og som BT sier, så blir man gående å lure på hva som er galt, hva som er grunnen osv. Da er det bedre med sannheten rett i fleisen, det vil nok være hardere og vanskeligere å høre, men lettere å komme over.

      Godt å lese at dette ikke har skjedd deg, jeg har heldigvis aldri opplevd slikt jeg heller annet å ha vokst fra, eller at det fra begge sider bare har gått litt over uten at et uvennskap noen gang har oppstått ❤

      1. Det ble jo naturlig nok en del venner som en gled bort i fra i løpet av 20 årene, da man plutselig befinner seg i helt ulike livssituasjoner. For meg, som aldri har vært noe interessert i unger, så førte det selvsagt til at en glir fra hverandre på helt udramatisk vis, -hvilket er helt greit. Det har verken vært ghosting eller krangel, men bare glidd over av seg selv..

    4. Enig med deg Gry. Skjønner ikke helt greia med det. Det er jo bare å dra på besøk til noen andre også, da får man forskjellige impulser.

      Venner får msn aldri for mange av, og de skal man ta vare på.

      1. Ja, og man har jo gjerne felles venner også, -og hvor kleint blir det ikke å møte de vennene en har ‘gjort slutt med’ i sosiale lag hos andre, liksom!? 😛

    5. Ett bra innlegg og dette er en veldig vanskelig problemstilling. Jeg er enig med lene og noe av det bunnytrash skriver Jeg hater ghosting, og synest i hovedsak det er mye bedre å prate ut. For selv om det kan gjøre vondt å få sannheten, så kan en bruke så mye energi på å gruble hvis man ikke får ett svar. Men det er ingen fasit her, for som du sier kan jo mye gå på selvtillitten løs på den som blir dumpet. Og jeg hadde nok ikke likt noen dramatiske avslutninger, hvis det kunne blitt unngått.

      De vennskapa som naturlig falmer over tid er jo egentlig ikke helt ghosting, men bare at man gradvis ikke har kontakt mer., og det er jo oftest tosidig, udramatisk og helt naturlig. For man kan utvikles i ulike retninger og livssituasjoner. Men om man vil “slå opp” ett vennskap, der den ene vil ha kontakt, men den andre ikke vil det, eller relasjonen blir for vanskelig for en part, så er det bedre å ha/gi/få en avslutning synest jeg. Men jeg skjønner om man i enkelte tilfeller velger den andre løsningen også. Og en avslutning innebærer jo også at man får en mulighet og tidsrom til det på telefon eller i virkeligheten av den andre. Dersom man er en ekte venn så tror jeg ikke dette med “å avslutte” er ett problem. For ekte venner bryr seg om hverandre, og hadde vært motakelig for å høre om den andre ikke hadde det bra i relasjonenen. Og så ville de prøvd å gjøre noe med det som plaget den andre om de kunne. Og noen ganger kan man også ha pauser i vennekontakt og komme tilbake til hverandre. Men de vennene som ikke bryr seg om man har det bra i relasjonen og ikke prioriterer å prate om det som plager den andre er jo ikke ekte venner. Man må jo bare prøve å respektere hverandre. Men ingen lett problemstilling. Og man vet jo ikke hva man selv ville gjort i alle tilfeller.

      1. Enig. For min del, kunne det aldri ha falt meg inn å kutte folk ut av livet mitt med vitende og vilje uten at det er noe giftig med vedkommende/med relasjonen. Men enkelte gjør faktisk dette her, og jeg forstår meg rett og slett ikke på det! Jeg mener.. Har en lite til felles, så glir jo gjerne omgangen ut av seg selv, så jeg skjønner ikke greia..

    6. Beklager.. det var ikke Kripos , det var en spøk.. 😂det var rapportering til Egmont som eier Blogg.no for brudd på deres etiske retningslinjer …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg