Svar når folk snakker til deg!

Hva er det egentlig som skiller blogg-formatet fra andre former for utgivelser? Mange vil kanskje påpeke bruken av bilder, men det er faktisk mange blogger hvor bilder ikke er en nevneverdig del av konseptet. Videre spenner formatet fra reiseliv, mote og skjønnhet til de mest alvorlige samfunnsrelaterte tema og alvorlig sykdom. Slik jeg ser det, er svaret den direkte kommunikasjonen mellom utgiver og lesere. Dette er derfor alfa og omega både for meg som blogger, og som bloggleser..

 

foto: df-foto

 

For meg, er det å kunne besvare samtlige henvendelser helt avgjørende for å kunne definere meg selv som en blogger. -Og dette er også av avgjørende betydning når det kommer til hvilke blogger jeg selv velger å følge. Det hele bunner i noe så grunnleggende som den tidlige barnelærdommen om at en svarer når folk snakker til en. -Enkelt og greit!

Ikke sånn og forstå at absolutt alt av kommentarer må besvares. Enkeltord o.l som f.eks ‘fint’, ‘trist’ eller ‘kult’ eller andre rene konstateringer har jeg selvsagt ingen problemer med forblir ubesvart, hvilke det heller ikke finnes noe svar på, for den saks skyld. Det jeg mener, er de mer utfyllende kommentarene, og spesielt de som inneholder spørsmål, synspunkter eller forslag i hht innholdet. -De skal, i mine øyne besvares. Og tar ikke bloggeren seg tid til dette, mister jeg umiddelbart interessen, da blogg for meg, er nettopp denne toveis-kommunikasjonen mellom leser og utgiver.

Som nevnt, er dette ikke minst et krav jeg setter til meg selv! Så fundamentalt er dette at den dagen jeg eventuelt skulle bli ‘for stor’ til å besvare de menneskene som snakker til meg, så har jeg rett og slett mistet meg selv. Det vil uansett ikke være noe som heter ‘ikke å ha tid til alle’, da dette for meg er ensbetydende med ikke å ha tid til å blogge. For et blogginnlegg er slettes ikke ferdig i det en klikker ‘Publiser’. Jobben med et blogginnlegg er ikke fullført før iallefall samtlige utfyllende kommentarer er besvart!

Her skal det i aller høyeste grad også nevnes at de innleggene jeg virkelig er fornøyd med, er blitt gitt det nødvendige perspektivet og/eller tyngden nettopp gjennom kommentarfeltet. Så jeg vil med dette benytte anledningen til å takke samtlige av dere som har lagt igjen kommentarer, og dermed i aller høyeste grad bidratt til å berike bloggen.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Meget godt innlegg og jeg er i utgangspunktet enig med deg, sev om jeg må innrømme at jeg følte meg litt truffet. Jeg er en av disse som er velsignet med tusenvis av kommentarer i løpet av en uke, både på blogg og fb. Jeg leser absolutt alle og prøver så godt jeg kan å svare, men jeg har jo rett og slett ikke sjanse til å svare absolutt alle.

      Noen ganger pleier jeg å skrive en “samlekommentar” der jeg takker for alle kommentarer. Før, da jeg bare hadde fb, var det lettere, for da kunne man i det minste trykke “liker” på de kommentarene som kom hvis man ikke rakk over alle. Det er jo ofte flere hundre på ett innlegg og det kommer nye flere dager etter.

      Jeg er ikke frekk eller overlegen, men jeg må sove av og til også 🙂

      1. En må både få sove, å få i seg en matbit i ny og ne (hehe). Det er jo ikke sånn at en på død og liv MÅ svare alle kommentarer enkeltvis, for mange er jo strengt tatt ikke lagt opp for å besvares, om en kan si det på den måten, og det må holde å besvare det samme spm en gang. -En skal ikke være helt nazi her heller (haha).
        Det som imidlertid blir feil i mine øyne, er når de enten ikke besvarer noe, eller værst av alt, de besvarer kun kjente og/eller folk med en viss kjendisstatus. Ellers syntes jeg også det blir litt for dumt med de som konsekvent svarer møysommelig på de mindre hyggelige kommentarene, mens de hyggelige passerer uten et ord.
        Ut i fra det jeg har sett, er ikke du blandt de tilsiktede her, bare sånn så det er sagt! 😉
        – Også mens jeg har deg her, må jeg jo bare få gratulere med hva som må være tidenes nykommer her på berget! 😀

    2. Jeg svarer på alle kommentarer..men mer kortfatta en før..På “gamle bloggen” fikk jo di man svarte varsel om svar..nå tror jeg mange ikke sjekker.. Men har noen spurt om noe eller som du sier lagt igjen en mer utfyllende kommentar syns jeg det fortjener et “ordentlig”svar.. Stemningsfullt og fint bilde <3

      1. Takk 🙂
        Det er ganske så likt min egen praksis, tror jeg.. Litt synd med at den følgerfunksjonen bortfalt med plattformskiftet, egentlig. Var så himla greit bare å kunne gå nedover listen av de en fulgte, i tillegg til den meldingsoversikten 🙂

    3. Jeg er så enig! Men rart du tok det opp nå, for jeg har tenkt litt på dette med å svare på kommentarer de siste dagene. Selv så svarer jeg jo nesten alltid på alle kommentarer. Men jeg har merket at mange bloggere ikke svarer på kommentarer lenger. Jeg kan forstå de som har veldig mange kommentarer, man har bare 24 timer i døgnet og skal jo ha tid å oppdatere også. Men de som har typ to kommentarer gjennomsnittlig har jeg lurt på hvorfor ikke tar seg tid til å respondere. Folk må jo få gjøre ting som de vil på egen blogg, men jeg besøker mest de som har aktive kommentarfelt.

      1. Samme her.. Det er jo langt fra alle kommentarer som er lagt opp til å besvares, og mange dreier seg kun om et takk, eller noe.
        Men stilte spm, for ikke snakke om når folk gir utfyllende kommentarer for å gi råd/støtte til bloggeren, eller deler noe personlig i forbindelse med emnet, mener jeg det er uakseptabelt å ikke gi det minste lille hint om at de er ‘sett’ 🙂

    4. Jeg er veldig enig med deg og jeg tror ikke jeg ikke har besvart en eneste kommentar. Men noen svar blir lengre enn andre. Men jeg setter utrolig stor pris på de kommentarene jeg får, det betyr mye. <3

      1. Samme her! Kommentarene gir enormt mye, både til bloggen som sådan, og til meg personlig i form av å være en bekreftelse på at emnet engasjerer, at en har nådd ut til målgruppen, osv, osv <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg