Takler jeg dette??

Nok en runde av Farmen kjendis, hvorpå kun et lite mindretall av de castede faktisk kan sies å være kjendiser, er passé, hvorpå sesongens yndling ble Odd Nerdrums (inntil sesongstarten av nevnte program, ukjente) sønn, Øde. Som seg hør og bør, gikk dermed lynsjmobben berserk i sitt hat mot sesongens andre kjendisbarn, fotballtrener Egil ‘Drillo’ Olsens datter Kine, i det hun lot halvannen måneds oppdemmede frustrasjon gå ut over den stakkars, lett eksentriske yndlingen.. Her skulle en vitterlig kunne forvente at den stakkars ungjenta gikk i full krise, men det gjorde hun, overraskende nok, så visst ikke! Kine Olsen Vendelden hadde nemlig gått de nødvendige runder med seg selv på hvorvidt hun ville takle en potensiell storm i forkant av deltagelsen!.. 

 

 

For all del, la det være klinkende klart; Netthets er IKKE greit! Dette er og blir en uting som alle bør gjøre sitt for å bekjempe. Men desverre er det alikevel slik at det bedrives netthets/nettmobbing i stort omfang over det ganske land, ‘Nettrollene’ opererer uavhengig av alder, kjønn og samfunnslag, der de tilsynelatende har det til felles at de av en eller annen, for de fleste av oss, uforståelig grunn anser seg fritatt for sivilisert oppførsel i det de kan opptre anonymt på nett.Per i dag er vi ikke engang i nærheten av å få redusert problemet, og langt mindre få bukt med det!

Derfor er dette noe man, som Kine Olsen Vendelden sier, noe en er nødt til å ta stilling til før en begir seg ut på noe hvor en stiller seg laglig til for hugg hva denne type aktivitet angår. Fordi Kine var forberedt på de kontroverser en Farmen-deltagelse kunne lede til, stilte hun også såpass rustet i det stormen var et faktum at selv de uhørvelige mengder styggdom som har blitt henne til del, faktisk har prellet av som vann på gåsa. Sånt står det respekt av! Olsen Vendeldens håndtering av sin Farmendeltagelse, -både i forkant og i det hun endte opp i stormens midte, eksemplifiserer hva enhver som stikker hodet frem på ett eller annet vis som den største selvfølgelighet, burde ta høyde for i forkant. Men så er det jo vitterlig ikke..

Til stadighet dukker det opp innlegg fra bloggere som er helt knust etter å ha mottatt ondsinnede kommentarer. Ikke sånn å forstå at en ikke skal kunne reagere på den styggdom en får slengt i fleisen, men i det en tar det som skrives inn over seg, så har man faktisk ikke det som skal til for å drive med dette. Om en hater disse aktørene aldri så mye, så er de unektelig en realitet. Hets er rett og slett noe en er nødt til å ta med i betraktningen i det en tar steget inn i bloggverdnen, eller hva det nå ellers måtte være av plattform en har tatt seg fore. hvor indelig jeg ønsker vi kunne få bukt med utysket, så føler jeg snarere irritasjon enn medlidenhet i det en stor, og derav svært så innbringende blogger- eller SoMe -profil hulkende klager sin nød etter å ha blitt kaldt ‘stygg’ i kommentarfeltet, eller at noen har sett kjæresten i full sving med gud og hvermann på byen. Om man misliker det aldri så mye, er realiteten pr. dags dato slik at ondsinnede meldinger er en uungåelig del av det å stikke seg frem! Dette er, eller i det minste burde være kjent for alle og enhver, og derav noe alle og enhver må forholde seg til proposjonalt med at ens profil vokser seg større.

 

 

Selv har jeg sluppet forbløffende billig unna.. Ikke at jeg er blandt de største av kongerikets bloggerprofiler (iallfall ikke enda!) men har dog kommet dithen at jeg på en OK dag brått befinner meg i topplistens midtsjikte, og det ikke lenger er snakk om ikke å komme blandt topp 100 (forutsatt at den foregående dagen ikke forløp som gårsdagen, hvor jeg ikke fikk lagt ut et eneste lite innlegg). Noe har selvsagt også blåst min vei, men langt mindre enn hva seg så for meg på forhånd! Jeg var nemlig helt på det rene med at jeg tidvis ville være kontroversiell. Å unngå dette, var for meg synonymt med å skrinlegge ideen om å starte blogg, da hele formålet med utgivelsen, var at dette skulle være et talerør mer enn noe annet. Likeså ser jeg det samme hos en rekke av mine bloggvenner, hvor jeg aner konturene av et folkeferd som på ett eller annet vis gjør ‘mobben’ oppmerksom på at de ikke vil komme noen vei med den personen de her står ovenfor; – At her vil det de måtte ha av eder og galle prelle av som vann på gåsa..(?)

Nei, hvem vet hva som rører seg i disse menneskene.. Poenget er at de eksisterer, og dermed er noe vi som opererer på nett må forholde oss til. Når det er sagt, skal det også presiseres at den ‘dritten’ en nettaktør bør tåle har en grense. Altså; Grovheten som faller inn under det en ‘må regne med’ er definitivt overgått i det det fremmes drapstrusler o.l, der tema som omhandler alvorlig dødlig sykdom kommenteres med at vedkommende ønsker vedkommende snart kunne dø, og lignende ekstrem ondsinnethet. Her er, som de fleste vil se, hetsen tatt til et helt nytt nivå, og bør unektelig politianmeldes pronto. Det finnes da grenser, tross alt!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg