Tap-out challenge; Kvel folk for følgere!

Mens samfunnet har vært opptatt av å fordømme- og uthenge bloggere og Instagram-profiler som fikser litt på bildene som legges ut, så driver 13-14 åringene og kveler hverandre over en lav sko på på videodelingsappen TikTok..  

 

 

Jeg er vitterlig ikke en person som lar seg sjokkere i tide og utide. Faktisk så har jeg sett såpass med galskap i mitt liv at jeg trygt kan erklære meg som en person som det skal svært mye til for å sjokkeres!

Men i dag er en av de stadig sjeldnere anledninger hvor så har skjedd, hvilket er grunnet i tidens store trend blant de yngste på videodelingsplattformen TikTok; Å snike seg innpå et tilfeldig offer, for så å ta kvelertak på de, hvorpå man holder luftveiene til vedkommende stengt inntil vedkommende klarer å få tappet angriperen et par-tre ganger på armen. – Eller liggende bevisstløs på bakken. – Alt etter som.. (Hvorvidt angrepet avsluttes i form av de foreskrevne tapp på armen eller ved bevisstløshet, viser seg som oftest å være grunnet i hvorvidt offeret var kjent med spillereglene eller ei).

Seansen filmes som seg hør og bør i sin helhet, for at den så legges ut på videodelingsplattformen til seernes forlystelse, og kontoinnehavers heder og ære.

Rana ungdomsskole er blant de skolene hvor den respektive trenden virkelig har slått an. Underforstått, så har den respektive leken fått pågå uhindret i både vinter og vår. Men nå har imidlertid de voksne fått snusen i foretagendet da det brått ble litt kritiske tilstander som følge av en jente som ikke hadde satt seg inn i reglementet, og dermed føyde seg inn i rekken av de som mistet bevisstheten grunnet manglende tapping av arm..

Nå skulle det vise seg at den respektive jentungen kom fra det hele uten varige mén, men ikke desto mindre kan det altså se ut som om de voksne allikevel er i ferd med å ta grep for å få satt en stopper for moroa.

 

 

For ikke bare har politiet gått ut med en klar oppfordring om at foreldrene er nødt til å komme på banen! I tillegg har nå skolens rektor varslet om iverksettelse av forebyggende tiltak!

– Og hilldrande du, tenker nå jeg.. Det skal jaggu ikke være bare-bare å være ung i dag, når en må leve under en såpass jerndisiplin av de voksne med haukens årvåkenhet rettet mot de!..

Dessuten må jeg jo si det er en anelse påfallende at det var den pågående ‘tap-out challengen’ de skulle henge seg opp i, da denne jo er en ren koseutgave av ‘blackout challenge’, anno 2016 og 2018! Disse besto hhv av å kvele seg selv ut i bevisstløsheten, og det å få en annen bevisstløs gjennom alt fra kvelning til harde slag i brystet, hvorpå de begge førte til tap av liv, så vel som x-antall sykehusinnleggelser! Disse har jo garantert herjet her til lands like fullt som de har herjet andre steder, uavhengig av om det er registrert noen tilfeller eller ei!

Og deres eksistens ble jo unektelig slått relativt stort opp, også her på berget, slik at de strengt tatt burde blitt snappet opp av en eller annen som har barn og/eller jobber med barn, og derfor må kunne forventes å ha øynene oppe for nettopp slike ting! Men nå later det jo imidlertid til at norske barn er vesensforskjellig fra andre barn, og dermed har evnet å bedrive denne leken på en forsvarlig måte, inntil nå hvor vi altså fikk et hendig uhell i Rana.. Ingen har jo tross alt dødd her på berget, så da er det vel heller ingen grunn til å legge noe mer stress ned i det enn det som fremkommer av de nevnte kunngjøringer fra bla.a det lokale politiet og skolens rektor..

 

 

 

 

 

8 kommentarer
      1. Ja, også må jeg jo si at jeg lurer noe innmari på hva som går av både foreldre og lærerstand når dette her har fått pågå under radaren deres i månedsvis uten at noen har snappet det opp!..

    1. Jeg er fader ( pardon my french!) glad det var epleslang og smugrøyking bak bedehuset vi drev med da jeg gikk på ungdomsskolen🙈🙈🙈Vi i foreldregenerasjonen ( og besteforeldregenerasjonen🙈) er vel fortsatt såpass trege at vi ikke fikk med oss farsottene i 2016 og 2018. Det er først nå vi er på banen! Hau!

      1. Enig!
        Nå gikk jeg på den største ungdomsskolen i Fr.stad (hele 7 klasser i mitt klassetrinn..) så vi var så visst ikke noe mindre utagerende enn ungdomsskoleelever er i dag.. Men når det er sagt, så sitter jeg med et bestemt inntrykk av at vi, i motsetning til disse her, hele tiden visste hva vi gjorde, og unngikk dermed det som kunne sette liv og helse på spill.. Nei, snille var vi såvisst ikke når vi satt i gang, og det skal ærlig innrømmes at vi knakk mang en lærer.. Men selv om det var galt, var det aldri umotivert i den forstand, for det lå alltid en opplevd urettferdighet e.l til grunn! Når disse her driver å tar kvelertak på intetanende ofre, så later det ikke til at de har den ringeste anelse om hva de gjør og hva konsekvensene kan bli! Ei heller foreligger det noe som helst motiv for angrepene! For meg, er dette ubegripelig, siden vissheten om at kvelertak var farlig var en selvfølge for oss i den alderen..
        Og hva er greia med de voksne!? På den ene siden, så overbeskyttes unger ved å la de vokse opp i sterile hjem og polstrede underlag på lekeplasser grunnet risiko for fallskader for alt over 30 cm høyde, osv. Men på den andre siden, så ser de ikke ut til å ha den ringeste anelse om hva ungene faktisk driver med! Jeg mener.. Jeg var blabt de aller siste som fikk puste inn husstøv og leke ute uten ‘rustning’, med den følge at både knær, albuer og panner både blødde og ble blå. Men jeg kan love deg at mutter’n ville snappet opp en kvelertrend innen skoledagen den ble innført var omme! Nå er det selvsagt mange flinke foreldre også, men denne typen her hører dessverre ikke til unntakene lenger.. 🤔

      2. Enig!
        Nå gikk jeg på den største ungdomsskolen i Fr.stad (hele 7 klasser i mitt klassetrinn..) så vi var så visst ikke noe mindre utagerende enn ungdomsskoleelever er i dag.. Men når det er sagt, så sitter jeg med et bestemt inntrykk av at vi, i motsetning til disse her, hele tiden visste hva vi gjorde, og unngikk dermed det som kunne sette liv og helse på spill.. Nei, snille var vi såvisst ikke når vi satt i gang, og det skal ærlig innrømmes at vi knakk mang en lærer.. Men selv om det var galt, var det aldri umotivert i den forstand, for det lå alltid en opplevd urettferdighet e.l til grunn! Når disse her driver å tar kvelertak på intetanende ofre, så later det ikke til at de har den ringeste anelse om hva de gjør og hva konsekvensene kan bli! Ei heller foreligger det noe som helst motiv for angrepene! For meg, er dette ubegripelig, siden vissheten om at kvelertak var farlig var en selvfølge for oss i den alderen..
        Og hva er greia med de voksne!? På den ene siden, så overbeskyttes unger ved å la de vokse opp i sterile hjem og polstrede underlag på lekeplasser grunnet risiko for fallskader for alt over 30 cm høyde, osv. Men på den andre siden, så ser de ikke ut til å ha den ringeste anelse om hva ungene faktisk driver med! Jeg mener.. Jeg var blabt de aller siste som fikk puste inn husstøv og leke ute uten ‘rustning’, med den følge at både knær, albuer og panner både blødde og ble blå. Men jeg kan love deg at mutter’n ville snappet opp en kvelertrend innen skoledagen den ble innført var omme! Nå er det selvsagt mange flinke foreldre også, men denne typen her hører dessverre ikke til unntakene lenger.. 🤔

    2. Jeg er fader ( pardon my french!) glad det var epleslang og smugrøyking bak bedehuset vi drev med da jeg gikk på ungdomsskolen🙈🙈🙈Vi i foreldregenerasjonen ( og besteforeldregenerasjonen🙈) er vel fortsatt såpass trege at vi ikke fikk med oss farsottene i 2016 og 2018. Det er først nå vi er på banen! Hau!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg