Unnskyld meg, men…

I februar i fjord, ble Thea Braavold funnet drept i sitt hjem i Sandefjord, og i disse dager står kjæresten tiltalt for ugjerningen. En tragedie, ingen tvil om det, men samtidig kan jeg ikke hjelpe for at jeg lar meg irritere ettersom det fremkommer hva slags fyr denne kjæresten er; For hvordan er det egentlig mulig for et tilsynelatende normalt og oppegående menneske å innlede et forhold til en fyr som tidligere har gjort seg skyldig i å ha medvirket til å ha torturert en 27 åring til døde, samt er kjent for å ha vært voldelig i tidligere forhold!?  

 

 

Jeg er klar over at jeg banner noe voldsomt i kirken her nå, da det å legge skyld på ofret i vold-, overgrep-, og drapssaker vel er så politisk ukorrekt som det kan få blitt. Men her kan jeg faktisk bare delvis si meg enig..

For selv om jeg i utgangspunktet vet at det å ha foretatt en ond handling ikke nødvendigvis er definerende for hvem en er, liksom jeg er overbevist om at vi alle faktisk kan bli drapsmenn/kvinner under gitte omstendigheter, så er en nødt til å ta forholdene rundt vedkommende i betraktning før en inngår en nær relasjon til den det måtte gjelde. Her har vi å gjøre med en fyr hvis drap han har gjort seg skyldig i å medvirke i, såvisst ikke dreier seg om noe som er gjort i noen form for affekt. -Her er det istedet en fyr som er torturert til døde! – Og når det er kjent at den respektive herremannen i tillegg har vært voldelig i tidligere forhold, mener jeg man må bruke hodet, og la forelskelse være forelskelse..

Nå vet vi jo ikke om denne kjæresten er skyldig i tiltalen eller ei, men ut i fra det han har fortalt i avhør, skal det være en sammenheng mellom drapet han altså tidligere er dømt for å ha medvirket i, og drapet på Tea Braavold. Ergo så er det jo så absolutt forhold rundt denne mannen som burde fått ethvert tenkende menneske til å avstå fra å inngå et forhold med vedkommende.

Det er ikke sånn å forstå at jeg klandrer Braaholm for å ha blitt drept. Drapet er morderens skyld, og ingen annen i så måte. Men samtidig, kommer jeg bare ikke unna at det er da fremdeles lov å bruke hodet her i landet, om ikke annet!..

14 kommentarer
    1. Det finnes mange mennesker der ute med psykiske lidelser, psykopater bla, som trollbinder sine utvalgte. Slike som manipulerer og hjernevasker deg til å tro at du er et null uten dem.

      1. Jeg vet.. Men nettopp derfor mener jeg man burde avstå fra å inngå et forhold med en fyr med en track-record som dette her, for om en ikke vet det, så får en iallfall greie på det med en gang.

    2. Sjokkert over at du er så uvitende jeg..😳🙈Da bør du nok lese deg litt opp på karismatiske, narsissister, psykopater etc. Den stakkars jenta som slet med rus var nok ikke så vond å lede..Forkastelig at du snakker henne ned! Denne kunne du spart deg for Gry’

      1. Jeg var klar over at dette ville være kontroversielt da jeg valgte å gjøre dette innlegget, og jeg har med egne øyne sett hva psykopater gjør med folk som lar de slippe inn, for å si det sånn. Men samtidig mener jeg like fullt at man må bli flinkere til å ta forholdsregler. Her var det jo viden kjent hva fyren hadde for rulleblad i utgangspunktet..
        Som jeg skrev i innlegget, er det ikke snakk om å legge skylden for drapet på ofret. Drapet er ene og alene drapsmannens skyld. Men om vi f.eks ser for oss ei hvit jente skrider ut av sin fancy Merchedes i ei bakgate i Bronx nattestid, og traver bort til minibanken iført Gucci, Prada og bling fra topp til tå.. Vi kan vel alle være enig om at hun ikke har handlet spesielt lurt, for å si det sånn, selv om det også her er ransmannen, og ransmannen alene som har skyld! Poenget er altså at man gjør lurt i å avstå fra situasjoner, så vel som folk der man vet det er betydelig risiko for skade. Selv om kun forbryteren har skyld i den forvoldte skade, så er det fremdeles lurt å bruke hodet, og det står jeg for. 😉

          1. Definitivt. Jeg har inntrykk av at det er ekstremt mye sløv foreldreskap for tiden m.h.t dette med at barndom og oppvekst faktisk er ment for å forberede individet for voksenlivet. -For en blir ikke forberedt til noe som helst ved å svøpes inn i en beskyttende kongkong som skjermer en for all verdens snusk og elendighet.
            – Og som en sekundær oppdrager, må også skolen på banen, men hovedansvaret ligger hos foreldrene..

    3. Det har gått så langt at det må undervises i..faktisk..Det er mange der ute som er følelsesmessig avstumpa rett og slett, og ikke har empati.
      Ikke lett å finne den fine kjærligheten som alle higer etter.. vet ikke.. ungdommen nå til dags klager over dårlig sex education.ja, hva lærer de egentlig..om relasjoner, grenser, utvikling…you name it..Virker ikke sånn!!! Virker som det er mer og mer vanlig å bruke hverandre…Respekten er borte.
      vet ikke om jeg ønsker barn altså🙈..😔🙄

      1. Jeg har aldri villet ha barn, så derfor hverken har det blitt -eller vil bli noen barn. Dessverre har jeg inntrykk av at det er mange som får barn uten egentlig å ønske det, eller som ikke har tenkt igjennom hvilket ansvar det faktisk innebærer å oppdra en unge..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg