Vær forsiktig med hva du skriver!

‘Kokkejævel’ avsluttet i går et to dagers prosjekt på sin blogg som gikk ut på å legge ut en serie innlegg kun bestående av et bilde under en overskrift, for så å se hvordan leserne tolket det de så. Svaret var mildt sagt svært ulikt, hvilket er helt i tråd med livet ellers, og spesielt i forbindelse med skriftlig kommunikasjon.. 

 

 

Så galt er det at to eller flere kan være vitne til den samme hendelsen, for så å ha motstridende forklaringer i en utspørring -uten at noen av de lyver! Sannheten fortoner seg bare totalt forskjellig etter som hvordan det enkelte individet tolker det inntrufne. Det samme ligger til grunn for de misforståelser som skjer under samtaler, og aller hyppigst skjer det i forbindelse med skriftlig kommunikasjon.

Årsaken er at her har vi kun ordene å forholde oss til, da hverken kroppspråk eller stemmeleie er der for å styre oss i riktig retning for hvordan den respektive teksten skal kunne forstås. Likeså er vi avhengige av en kontekst for å kunne vite hva avsenderen mener; Om jeg f.eks forteller deg at ‘det er tre i huset’, kan det like fullt bety at huset er bygget av treverk som at det befinner seg tre (3) individer inne i dette huset. Fellene er med andre ord mange, -og de er ofte brutale.

Når mottageren ikke har annet enn de ordene som står skrevet å forholde seg til, så kan vedkommende forstå dette på en helt annen måte enn hva avsenderen har ment å kommunisere. En spøk kan derfor lett bli en blodig fornærmelse, og hva som er ment som ironi kan tas på ramme alvor. For oss bloggere, er dette dermed en svært viktig faktor å være seg bevisst i det vi henvender oss til x-antall mennesker som ikke kjenner oss og hva vi står for. Likeså er det en viktig faktor å være seg bevisst som leser, da det slettes ikke er gitt at det vi opplever som fullstendig uhørt er ment å skulle forstås på denne måten, selv om det kan syntes å være helt åpenbart.

En masse krangler og sårede følelser kan unngås om en i stedet for å fyre seg opp heller tar et steg tilbake, og forhører seg med avsenderen om vi har forstått de riktig, liksom avsenderen kan unngå bråk ved å bestrebe seg på å være så tydelig som rå er mht hva h*n mener.

14 kommentarer
    1. Og så har man de som bevisst misforstår, og vrir og vender på ting… 😂

      Fikk faktisk med meg at kokken la ut flere innlegg med bare et bilde.. jeg tenkte bare at han kjedet seg 😂

      1. (hehe) De førstnevnte er idioter og dermed ikke tatt med i betraktningen. 😉
        – Prosjektet til kokken var jævlig interessant. i det sannheten om bildene ble gitt ut i går sammen med et utvalg av de mildt sagt ulike oppfatningene av de i kommentarfeltet.

    2. Veldig kloke ord, du formidler det på en så bra måte.
      Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor min kommentar ble lest så negativt, men jeg orker faktisk ikke å bruke noe mere energi på det.
      Jeg gikk nesten i kjelleren i går, men jeg lar ikke noen trykke meg dit igjen. Aldri.
      Ikke forstår jeg hvorfor det er så ille at jeg kommenterer hos andre bloggere heller, men det er mulig jeg leser i feil tonefall.

      1. Takker så mye!
        Nå vet jo jeg hverken hvilken kommentar- eller hvilken blogger du refererer til, men sånt skjer jo innimellom, og kunsten er jo da, som du nevner, ikke å la det gå innpå seg. Forøvrig, så er det jo et vurderingsspørsmål hvorvidt en ser det formålstjenlig å gå inn og rette opp i misforståelsen, hvilket forbløffende ofte lar seg gjøre ved kun en setning eller to, eller man kan bare legge ballen død. De færreste av oss går jo og gnager på enkeltkommentarer uansett, så du kan nok trygt legge hendelsen bak deg, og fortsette å være deg selv på samme vis som før 😉

    3. Dette med kommunikasjon er aldri lett, verken skriftlig eller muntlig. Selv om muntlig er LITT lettere. Men selv DA må man mange runder, for å oppklare om man har forstått rett. Budskap, sender og mottaker. Og “forhandlinger” som det kalles. “Mener du at…..”. “Nei…jeg mente mer ….” osv. Så finner man ut hva som skal oppfattes til slutt 🙂 Noen har jo begynt å legge til smileyer, eller “smiler” osv…for å si at man er i god-lune med det man skriver 🙂

      1. Enig! Som sagt, kan jo folk til og med være vitne til samme hendelse, hvorpå de så kan ha helt ulike oppfatninger om hva som faktisk skjedde, hvilket jeg må si er skikkelig skremmende!..
        Jeg er definitivt blant de som benytter meg av emoticons som smiley, blunkefjes, osv for å forsikre meg om at meldingen blir mottatt slik den er tenkt (hehe) 😉

      1. Ja, det er så vanvittig mange krangler og styr som kunne vært unngått om vi var oss mer bevisst på hvor lett det er å misforstå, eller at vi oppfatter ting ulikt..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg