Vakker rasisme!

Tro det eller ei, men denne overskriften er faktisk ikke en usmakelig click.bait. Det har seg nemmelig slik at make-up artisten og Instagramprofilen Ghadeer Sultan beskyldes for hets, rasisme og det som værre er etter at hun la ut bilder av seg selv sminket fra sitt hvite/europeisk utseende ‘selv’ til en sort kvinne. Om denne logikken skal følges, er det nå ikke lenger ‘lov’ å erkjenne at det faktisk er slik at noen mennesker er mørkere i huden enn andre.. 

 

 She responded with a second shot of herself in blackface

 The social media star has managed to build over two million followers with her make-up selfies

(Foto: Ghadeer Sultan)

 

Her ser man altså hvordan Sultan, ved hjelp av sine eksepsjonelle evner innen make-.up, evnet å endre sitt etnisk nord-euroopeiske utseende til et afrikansk. – Og hva som kan være krenkende ved den fremtoningen her, er utenfor min fatteevne. Ghadeer Sultan portretterer en skjønnhet uten sidestykke. – Men siden det er en sort skjønnhet som fremstilles, tilsier jo logikken at det er krenkende å erkjenne eksistensen av denne etnisiteten!

Jeg kan jo selvsagt bare svare for meg selv, men ikke desto mindre, ville jeg faktisk latt meg fornærme av de som åpenbart ikke ser noe kompliment i det som her er gjort. – Og jeg er virkelig ikke en som lar meg lettest fornærme! Men ikke desto mindre, tilsier ‘slaktet’ av denne make-over’en at en farget skjønnhet ikke skal kunne anerkjennes på samme vis som en hvit, og det er da vitterlig ikke greit!

I denne forbindelse, må jeg også nevne at jeg har faktisk selv foretatt en lignende etnisk ‘swap’. Dog ved hjelp av Photoshop, og langtfra like flott utført, men ikke desto mindre, ble det gjort i forbindelse med et blogginnlegg som gikk på at alle bør behandles på samme vis, uansett rase/etnisitet.

 

‘It doesn’t matter if you’re black or white’. – Or at lest it shouldn’t..

 

Dette ‘rasisme-politiet’ er jo enda værre enn ‘mamma-politiet’ og ‘klima-politiet’, og det sier da virkelig sitt! Ved å holde på på dette viset, ødelegger en snarere enn fremmer kampen mot rasisme, spør du meg.

4 kommentarer
    1. Veldig rart hvis man ikke skal kunne si at man har forskjellige utseende. Eller farge. Det er jo forskjellig. Det at man er forskjellig burde IKKE være galt. Det er når man begynner å snakke negativt om det at det gjør noe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg