Vil putte microchip i hjernen på folk!

Mannen bak el-bilmerket Tesla og romfartsselskapet Space-X, Neuralinksjefen Elon Musk, hevder at alt nå ligger til rette for at de skal kunne begynne å operere microchip’er inn i hjernen på folk allerede fra neste år av. Denne sammenkoblingen med kunstig intelligens kan gjøre en hur kapabel som helst.. -Ikke faen om de får noe sånt inn i skallen på meg iallefall! 

 

 

Milliardæren kan for det naive øret lyde riktig så nobel der han legger ut om at selskapets målsetting med det hele, er å kunne bedre funksjonen til folk med hjerne-/nerveskader og kroniske sykdommer. Men en som tillater denne dritten forsøkt på dyr, bla.a aper, er iallefall alt annet enn nobel i mine øyne; Da er man psykopat.

– Og fyren kommer vel heller ikke stort lenger enn til neste delsetning før han begynner å gi hentydninger i langt mindre hjertegode retninger i det han legger ut om den supermenneskelige mentale kapasiteten det vil medføre for en som har kunstig intelligens koblet inn i ens egen, ‘so to speak’. -Eller for å uttrykke det med Musks egne ord; ‘Du vil neppe få problemer med å betale huslånet med denne installert’.

Jeg er generelt positiv til alt som kan bidra til en høyere hjernekapasitet her på planeten. Jeg er faktisk blandt de som går så langt i så måte som at jeg til og med ser det positive i slikt som å kunne foreta selektive utvalg av gener i forbindelse med befruktning! Men selv jeg har tydeligvis også en grense..

Ikke for det.. Det er heller ikke i dette tilfellet så galt at det ikke er godt for noe, og det gode i dette tilfellet, er utvilsomt den medisinske siden ved det hele. For denne teknologien vil utvilsomt utgjøre de reneste underverker for funksjonsevnen til svært mange hjerne-/nerveskadde og/eller kronisk syke pasienter, og det føler jeg faktisk vil være galt å nekte de. Men ikke desto mindre, vil spredningen av denne teknologien utvilsomt medføre mildt sagt uønskede følger for den øvrige befolkningen. For meg personlig, er det de konsekvenser som følger av at en ved å få en databrikke innstallert i toppetasjen ikke bare vil kunne kontrollere, men også vil kunne bli kontrollert som ligger til grunn for at jeg aldri ville kunne gått med på å fått noe slikt operert inn. Jeg mener.. Bare det å gå rundt med en databrikke i kroppen, uansett hvor den måtte befinne seg, vil gjøre en ‘synlig’ overalt en måtte befinne seg 24/7, 365 dgr i året. Overvåkning av innbyggere med ditto kontroll vil med andre ord brått bli tatt til et helt nytt nivå bare her! Jeg tør ikke engang begynne å forestille meg hva for slags tilganger og kontroller en tilrettelegger ved å få ei høyteknologisk databrikke laget spesielt for å sammenkoble egen- og kunstig, -altså computer/data -typ, intelligens innsatt i hjernen!..

Ironisk nok, har nettopp Elon Musk tidligere stått frem som en sterk motstander av slikt som har med kunstig intelligens å gjøre ved å hevde det samme som jeg gjør nå; At noe slikt vil være en trussel mot menneskeheten! Men mens jeg, og etter alt og dømme horder med meg, virkelig mener dette vil åpne for et utall hinsides negative/uønskede ringvirkninger, har Musks uttrykte bekymring åpenbart kun vært en bremsekloss for mulige konkurenter som kunne komme til å slå ham i kappløpet om å utvikle utysket. Sammen med måten selv høytstående dyrearter er blitt brukt til utvinningen av dette produktet, mener jeg dette skulle si alt og mer til om hva slags menneske denne Elon Musk er, og hvilke motiver han drives av..

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Ingen får noe i min hjerne heller. Nå er den sikkert for gammel, heldigvis.
      Elon Musk har jeg aldri likt,- det er denne gufne magefølelsen…som han sikkert kunne blitt kvitt om han stappet en chip i skallen min. Skummelt!

      1. Den er nok ‘spot on’ den magefølelsen der, er jeg redd..
        Selv kan jeg vel kvapt si jeg har ofret mannen en tanke før nå. -Han har bare vært et navn jeg har kunnet grave frem fra hukommelsen som mannen bak Space-X & Tesla, men etter det jeg har lest meg opp om ham i dag, syntes det som om han kan frembringe grøssninger hos en stein..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg