Hva vil det si å være en Influencer?..

Reklame | Adviral

 

df-foto 

 

Nå har imidlertid verden enda til gode at en journalist, skuespiller, gymnaselærer, eller noen andre for den saks skyld har tatt i bruk denne influencer-tittelen. For mitt vedkommende, liksom jeg far forstått også gjelder de fleste andre, var ‘influencer’ kun den engelske betegnelsen for en som utøver sin inflydelse på omverden/omgivelsene. – Hverken mer eller mindre, før det plutselig, fra den ene dagen til den andre braste inn i vokabularet som en erstatning for det som inntil da hadde gått under den naturlige betegnelsen for en gruppe av sitt slag, nemmelig ‘blogger’. 

Personlig, anser jeg ikke bare innføringen av denne ordtittelen for det desidert tåpeligste verden er blitt belemret med dette året, men det er også blandt de aller tåpeligste begrepsinnføringene i løpet av min fartstid på planeten! Demonstrativ som jeg er, har jeg faktisk sluttet å følge bloggere etter at de har tatt i bruk denne betegnelsen for sitt virke. Javel, det er kanskje litt i overkant drastisk, objektivt sett, men jeg klarer bare ikke respektere en som søker å heve status ved hjelp av denne titlueringen. 

En burde i det minste kunne sette visse krav til den innflydelsen som utøves for å kunne titteluere seg som en ‘influencer’! Jeg mener.. Når en såpass stor andel av befolkningen faktisk er i en posisjon hvor de i større eller mindre grad påvirker omverdnen, burde det da i anstendighetens navn kreve ‘noe ekstra’ for å kunne passere under denne betegnelsen.. 

 

 

..- Og ikke minst burde de som insisterer på å gå under betegnelsen ‘influencer’ tenke over måten de benytter stemmen sin. Her må jeg bare skyte inn at det overhodet ikke er min mening å underminere det arbeid som legges ned i mote, skjønnhet & personlige blogger. Jeg mener bare at ordets betydning, sammen med alt det som finnes av andre inflydelsesrike grupper, posisjoner & stillinger, blir malplassert som betegnelse for å videreformidle trender, kun avbrutt av tidvise innslag i støtte for politisk korrekte holdninger. 

Som sagt, er det ikke noe ved kvaliteten på disse bloggene jeg har noe å sette fingeren på, hverken hva angår form eller innhold. Det er bare det at en må ikke miste verdien av det å kunne kalle en spade en spade, -eller som i dette tilfellet; En blogger for en blogger. Som kompromiss, kan jeg strekke meg såpass at jåleriet tilfredsstilles ved å legge til et ‘topp’, hvilket jeg mener så absolutt burde være godt nok.. Men innføringen av ‘influencer’ -begrepet insinuerer jo at så enkelt er det dog ikke.. Her må finnes en tittel som skiller klinten fra den egendefinerte hveten, hvilket her opptrer  i form av en bestemt gruppe bloggere, -unnskyld.. -toppbloggere åpenbart har et presserende behov for å skilles ut fra ‘bærmen’. 

En må jo som kjent både kunne gi og ta for å kunne komme noen vei i forhandlingsøyemed, så derfor har jeg utarbeidet noen forslag over mer passende, og, om jeg får si det selv, vel så flotte & velklingende tittelord dere kan velge å betegne dere med i stedet;   Trendinformant, eller Trendformidler (med eller uten ‘ledende’ forran),  Trendveiviser (ev. skjønnhetsveiviser, mote & skjønnhetsveiviser, osv),  ‘fashionista’, ‘it-ekspert’ eller så ser jeg heller intet i veien for at dere kan ta den statusmessig allerede velklingende tittelen ‘it-girls’..(?) 

 

df-foto 

 

Når dette er sagt, er jeg også nødt til å presisere at det faktisk er en rekke bloggere som i aller høyeste grad oppfyller de krav som det i følge min oppfatning følger det å med rette kunne betegnes som influencere.

Det som til sammenligning gjelder for disse bloggene, er at de retter seg mot samfunnet som sådan. Her vekselsvis opplyses det og gis synspunkter om ting som er galt/urett i samfunnet vi lever i, og går derav kort fortalt ut på å styre utviklingen i den ene eller andre retningen. -De søker rett & slett å skape en endring. -Og her er det heller ikke snakk om å videreformidle noe som allerede eksisterer, eller å føye seg inn i rekken av de som proklamerer sin støtte til politisk korrekte holdninger. Disse bloggerne formidler egne tanker, holdninger & meninger uten tanke på politisk korrekthet og hvorvidt det tråkkes på tær underveis. De er uredde, og står fullt og helt for det de sier. -Uansett! 

 Ironisk nok, har jeg imidlertid enda til gode å se ordtittelen tatt i bruk en eneste gang hos en eneste en av de jeg anser berettiget for å kunne kalle seg influencere, -noe som i grunnen får feilbruken av ordet til å syntes enda mer graverende. Så til dere dette gjelder; Tenk litt over saken, i det minste!.. 

~~~ 

 

 

 

 

 

#blogg #blogger #influencer #inflydelse #toppblogger #påvirkningskraft #forbilde #rollemodell #rosablogger #inflydelsesrik #trend #trendy #itgirl #samfunn #samtid #samtidsfenomen #samfunnsinflydelse #påvirker #påvirkere #innflydelsesrik 

 

5 kommentarer
    1. Vi er alle på en eller annen måte influencere. For på en eller annen måte så påvirker vi andre, selv om vi selv ikke alltid er klar over det.
      Men i den forstanden som omtales av bloggere, instagrammere etc. som influencere – så er det også et økonomisk bak, for de gjør da reklame etc. Selv også her forekommer viktige saker etc.
      Mens vi andre influencere gjør det som regel ikke med en økonomisk bakgrunn – men kanskje for det vi ønsker å sette fokus på noe vi mener er viktig.
      Ha en fin og god kveld som den influenceren du er 🙂

    2. Mr. Black Rubber Duck: Mr. Black Rubber Duck: Du har helt rett. I bunn & grunn er alle som omgås andre influencere på et eller flere områder. Det er imidlertid det åpenbare jåleriet som ligger bak denne begrepsinnføringen som i mine øyne er så idiotisk. Jeg får generelt fnatt av enkelte menneslers behov for å smykke seg med titler med fancy klang. – Jeg mener.. En spade er uansett ikke mer enn en spade, selv om noen skulle finne det gor godt å betegne den som ‘grupkonstruksjonsdevice’ (haha) 😉

    3. Deveny: Unntaket ville vært om du hadde gått inn å titluert deg med noe slikt som “premium-influencer’ i kraft av blogger & autorisert forfatter med eget forlag” i stedet for ‘forfatter med blogg’ i et passende kommentarfelt e.l. – DET hadde vært hysterisk!! (hahaha)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg