Å le når andre lider..

Denne uken, har folk over det ganske land kastet seg over tastaturet for å uttrykke sin avsky og avstandstagen mot det velkjente humorprogrammet ‘Nytt på nytt’ for å ha inkludert Russlands angrep på Ukraina. Humor-politiet er med andre ord tilbake akkurat der de slapp i det samfunnet ‘parkerte’ for to år siden; Man skal ikke fleipe om alvorlige tema! – Hvilket i realiteten inkluderer det meste. Personlig, så vil jeg snarere oppfordre de som lar seg støte av at det egges opp til latter og munterhet parallelt med at folk lider om å avstå fra å se programmet, samtidig som jeg vil opplyse om at det å slå en vits om president Putin lar seg fullt kombinere med både empati og sympati ovenfor det Ukrainske folket, liksom det ei heller innebærer at en ser noe mindre alvorlig på situasjonen! 

 

Relatert tematikk finner du bla.a i innlegget  Ble COVID-19 drept i krigen? 

 

Når det nevnte ramaskriket etter fredagens ‘Nytt på nytt’ -sending kom meg for øret på mandag, så må jeg ærlig innrømme jeg umiddelbart ble en smule forvirret. På den ene siden så hadde jeg da vitterlig sett den sendingen, hadde jeg ikke?.. For på den andre siden, kjente jeg nemlig ikke igjen noe av det ytterst støtende innholdet som disse menneskene refererte til! Sånt trigger jo gjerne frem en uro relatert til ens hukommelse og mentale kapasitet, så følgelig legger jeg alt annet som måtte ha vært på agendaen denne formiddagen på is, og klikker meg sporenstreks inn på NRK-TV for å finne ut av dette misforholdet..

Til min store lettelse, kunne jeg imidlertid konstatere at det iallefall ikke var skjedd noen betydelige forringelse av min mentale kapasitet over natten. For programmet fortonte seg nøyaktig slik jeg husket det, og jeg kunne dermed slå meg til ro med at ting tilsynelatende var på stell der oppe i hatteholderens indre gemakker. Om noe, så fremsto faktisk hylekoret enda mer irrasjonelt  etter å ha sett programmet for andre gang med fullt fokus på vitsene relatert til krigsutbruddet! For nå ble det meg nemlig bevisst på at absolutt samtlige punch-lines var rettet mot Vladimir Putin. Det var ikke levnet det minste rom for tvil om hvor de respektive paneldeltagerne hadde sine sympatier, da vitsene ene og alene gikk på at Russlands infamøse president fremstår fullstendig ustabil og ditto irrasjonell. Ut i fra hva jeg evner og kunne forstå, ble det ikke sagt noe som selv i sin videst mulige tolkning kunne sies å gå på bekostning av krigens uskyldige ofre en eneste gang!

 

(foto: nrk) Nytt på nytts faste aktører med programleder Bård Tufte Johansen flankert av paneldeltagerne Pernille Sørensen og Johan Golden.

 

Så dette her er faktisk drøyt selv for ‘humor-politiet’ å være!  Tidligere, så har de jo vitterlig i det minste basert sine utbasunerte krenkelser på faktiske forhold! – Faktiske forhold som det visstnok krever et ‘piss-megge’ -nivå i eliteklassen for å kunne erklære seg krenket av i troverdige former, men non the less, altså.. Denne gangen har de unektelig tatt sin passion for negativitet til et helt nytt nivå i det de rett og slett har fantasert frem sine issues!

Fra mitt ståsted, er det absurd at slikt vås i det hele tatt kan tas på alvor, og det så til de grader at det får en fremtredende plass hva både pressedekning og generell samfunnsdebatt angår. Jeg mener.. Før noe gis en massiv spalteplass, så ville det iallefall for meg falt seg som en selvfølge at det som ble påstått sjekkes opp i mot de faktiske forhold! Men etter to år med C19, så burde jeg virkelig ikke la meg overraske over at så åpenbart ikke er blitt gjort..

 

(foto: nrk) Fra den respektive sendingen som gikk på luften fredag for en uke siden.

 

Avslutningsvis, vil jeg også få sagt at jeg enda ikke har funnet noe som det ikke under noen omstendighet kan tulles med på smakfullt vis. Selvsagt er det områder hvor spillerommet en har for humor er ganske så begrenset, hvorpå det da vil kreve en svært så velutviklet finesse for å kunne lykkes. Mest av alt, gjelder dette den sykdom, bunnløs sorg og død som kan sies å være rettet inn mot enkeltmennesker..

Men samtidig lar jeg meg gang på gang overraske over hvordan folk som befinner seg i de verst tenkelige livssituasjoner brått trår til med en ironisering over egen skjebne som vel ingen i utgangspunktet kunne sett for seg komme selv i sin villeste fantasi. For det er nå en gang sånn at for en del av disse menneskene som skjebnen har rammet på det aller grusomste, så er humoren rett og slett en nødvendighet for å kunne takle – Hvilket er en innsikt som er blitt meg til del etter å ha blitt kjent med Vivian, dama bak bloggen Mamma på hjul . For de som ikke kjenner til henne, så er hun rammet av den verste sykdommen som tenkes kan, nemlig ALS; En sykdom hvis forløp kort fortalt går ut på at stadig mer den viljestyrte musklaturen paralyseres inntil den tilslutt tar åndedrettet. Med andre ord en diagnose som er blant de skjebner som vel må sies å ha toppet listen i hht hva som for mitt vedkommende var å anse som uaktuell i humorsammenheng. Sett i lys av dette, har det vel sjelden vært utvist et tilsvarende hakeslipp her på berget enn da dama forteller om ett eller annet hageprosjekt hvor hun som seg hør og bør har tatt styringen, hvorpå hun så får svar på tiltale fra ‘gubben’ at ‘det er lett for henne å si, som bare sitter der og later seg!’ – Og det var i denne sammenhengen det som ble sagt om hvordan denne ytterst rå og usensurerte humoren var et nødvendig innslag i hverdagen deres fikk det til å gå opp for meg hvordan dette her må fortone seg..

 

Jeg kan altså ikke fatte annet enn at slikt som denne vitsetegningen av russernes infamøse president Vladimir Putin, treffer på rett sted i hht angrepet på Ukraina. Her benytter altså den ukjente opphavspersonen humor aktivt for å få frem sitt syn på den respektive statslederen og hans handlinger. For det kunne jo ikke blitt gjort tydeligere hvor tegneren står i den pågående konflikten! 

 

Replikken var jo intet mindre enn hysterisk, liksom den i utgangspunktet er så sjokkerende at den ryster en helt inn i ryggmargen. Samtidig som om slike replikker faller seg som en selvfølge i familien til Vivian, levnes det samtidig ikke så mye som et fnugg av tvil om at de involverte er fortviler over tilstanden, fullt inneforstått med hva den innebærer! Og på samme vis mener jeg det også at alvorlige saker a-la det som skjer i verden i dag er fullt forenlig med innslag av humor. For ikke bare er humor faktisk svært effektivt som virkemiddel i hht å få frem et poeng! Bruk av humor er også for mange en måte å ‘overleve’ på, i betydningen at en får lettet trykket i forhold til den redselen og uroen mange lider av som følge av Putins handlinger den siste tiden.

 

 

6 kommentarer
    1. Glimrende! Nå må de såkalte kritikere ta seg en bolle…..! Humor er viktig for overlevelse – sålenge det ikke går utover enkeltpersoner eller f.eks. dine nevnte temaer! Klem og takk 🙂

      1. Takker så mye <3
        Disse som lar seg fornærme i hytt og pine har irritert meg i lang tid, og innimellom så har vi slike tilfeller som dette hvor det rett og slett koker over slik at det må få utløp på bloggen *hehe* 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg