Da var faenskapen igang..

Normalt er jo jeg den som knapt har stilt meg bak et forbud/påbud i mitt liv. Men ingen regel uten unntak, sies det jo, og hva min liberalisme angår, så består dette unntaket kort og godt av fyrverkeri.. 

 

Året verden gikk fra vettet!

(foto: Golero / eStock.com)

 

Jeg HATER nemlig fyrverkeri. Jeg kan til nød leve med at det tennes en sånn der fruser av minste sort, men alt utover det avstedkommer med tilløp til spasmer. n ting er at jeg selv er redd for de, langt verre er det for verdens øvrige arter som utsettes for dette her! Og aller verst, blir det da for villdyrene som dermed ikke har noe hjemmets lune arne å søke tilflukt i når denne faenskapen braker løs..

Det har riktignok blitt innført restriksjoner, hvilket har gjort det langt bedre enn det var for noen år tilbake. Men fornøyd blir jeg vitterlig ikke på dette området før det innføres totalforbud, -med fengselsstraff, mot å skyte opp så mye som en jævla rakett.

Og dette kan jeg faktisk stå for i liberalismens navn, da den friheten jeg setter så høyt for det første kommer med et ditto ansvar for den skade en måtte påføre andre, og for det andre at den når sin grense ved et lovverk som setter grenser i hht det å skade andre- hvilket er iberegnet det å utsette andre for en uforholdsmessig risiko i så måte. – Og oppskyting av fyrverkeri befinner seg så avgjort innenfor disse rammene i hht hva som er å utsette andre for uforholdsmessig risiko. Hovedsakelig, dreier det seg for meg om dyrene, men det er nå unektelig også så at hus brenner ned og folk treffes av disse eksplosivene left, right & center over det ganske land hver eneste nyttårsaften.

Det er strengt forbudt med alle former for sprengstoff forøvrig, liksom det er ditto strikte restriksjoner hva håndtering av alt annet av brennbart- og høyeksplosivt materiale angår, så hvorfor i helvete det brått er fritt frem å gå bananas med disse her, hvis eneste forskjell er at ilden har farge, er utenfor min fatteevne..

6 kommentarer
    1. Her i huset brukes det ikke penger på fyrverkeri,men vi bor på et boligfelt så her har det blitt avfyrt smell og lys siden klokka 18.01 i ettermiddag. Den ene hunden har lusket nervøs rundt og tydelig ikke hatt det bra. Nå ligger han skjelvende under tante-sofaen. Vi signaliserer at alt er ok. Forholder oss rolig og vanlige. Men som du sier dyra i skogen har ikke den tryggheten.

      1. Her var det heldigvis kun Rusken som reagerte ved å krype under sofaen da det sto på som verst. Siden både katter og folk ellers forholdt seg normalt, kom også han seg fort i normalt gjenge igjen.

    2. Et hvert menneske med vettet i behold ser galskapen i dette. En annen gruppe som lider av dette er mennesker som har flyktet fra bomber og granater. Men de må jo tilpasse seg norsk “kultur” blir det sakt og skrevet.

      1. Det er jo også en del nordmenn som har krigserfaring fra Irak og Afghanistan etterhvert, så dette argumentet holder faktisk ikke i denne sammenhengen. Men folk kan nå engang ta sine forholdsregler i hht å slippe/begrense opplevelsen av dette her i det de vet når det kommer. Dyrene har jo ikke denne muligheten, så de blir jo sjokket til beinmargen hvert eneste år.
        Jeg skjønner dessuten ikke hva som får folk til å bokstavelig talt fyre opp pengene sine på det her viset..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg