DAGENS BLOGG! [dedicat]

– Og nummeret som åpenbarer seg i det jeg bretter ut den respektive papirkulen, er…. 

67

..og bloggen som innehar denne listeplasseringen på dagens toppliste (hos blogg.no) er:..

 

DEDICAT!

‘Dagens blogg’ -trekningen viser seg nok en gang å føre meg inn i det ukjente, og denne gang går turen til en poetisk herremann som kaller seg ‘Dedicat’, og som jeg, etter å ha scrollet meg et stykke nedover siden med de siste innleggene, finner ut bærer døpenavnet Jan.

I det jeg klikker meg inn og begynner å lese, blir det klart at vi har med en samfunns- og aktualitetsblogger å gjøre, men hvis tilnærming til emnene som tas opp er vesensforskjellig fra meningsytrere som f.eks Bunnytrash, som du kan lese om i ‘Dagens blogg’ HER, og meg, ved at han på sitt poentiske vis skildrer ting slik som de er, i motsetning til oss meningsbloggeres hardtslående ytringer om hvordan de burde være. Dette besøket har gjort meg oppmerksom på at jeg har stor sans for denne ‘annerledesmåten’ også.

Bruken av bilder står også sentralt i denne bloggen. i det det snarere er teksten som bygger opp under bildene, enn at det er bildene som bygger opp under teksten, for å si det slik; Klare og delikate bilder som lar oss få se omverdenen gjennom ‘Dedicats’ øyne gjør sitt til at jeg virkelig får sansen for denne bloggen, og innser at dette er nok en stjerne på blogghimmelen som har gått under radaren for mitt vedkommende.

Av de innleggene jeg gikk igjennom i forkant av dette ‘Dagens blogg’ -innlegget, er jeg nødt til å fremheve det som er lagt ut i forbindelse med frigjøringdagen 8 mai. Jeg er svært så interessert i norgeshistorie generelt, og annen verdenskrig spesielt, så i det jeg kom til innlegget som ble lagt ut under overskriften ‘8 mai og noen minner’, så var jeg solgt. Kort fortalt, omhandler dette hans far, som tjenestegjorde i den såkalte ‘glemte armé; ‘De norske polititropper’, som hadde sin basestasjon i Sverige. Dedicats far vegret seg imidlertid for å snakke om sine opplevelser under- og i etterkant av krigen, slik at den informasjonen som innehas avstedkommer fra bilder, notater og brev som ble funnet i forbindelse med oppryddingen etter hans død. Det er dette materialet vi får innsyn i her, og min fascinasjon for dette, gjorde at jeg glemte både tid og sted så til de grader at ‘dagens blogg’ utkommer langt seinere enn det vanligvis gjør..

Vi kan dermed konkludere med at vi igjen har med en blogg å gjøre som på det varmeste kan anbefales til alle og enhver, uansett kjønn og alder. Dette er nemlig både interessant og fascinerende!

10 kommentarer
    1. En av mine faste blogger som jeg leser. Han skriver mange innlegg som dikt.
      Han bor på Rognan som ikke er veldig langt fra her jeg bor.

    2. Bloggen til Jan leses fast! Han er en dyktig mann med penn – og har alltid noen fantastiske kommentarer til oss andre! Han gir alltid av seg sjøl! Og så er han like trivelig i virkeligheten! Klem 🙂

    3. Jeg er fast besøkende der og er en stor beundrer hvordan han formulerer diktene og hans engasjement i samfunnet. Samtidig synes jeg at han er en mann med godt humør og et stort hjerte. Flink med planter også osv.

    4. Dedicat er en herlig fyr. Han leser jeg – hver dag! Flotte dikt og nydelig bilder og mannen brenner for Rognan og mye annet! Oppegående fyr med glimt i øyet. Og så er han så koselig i virkeligheten også! Vi traff hverandre på blogg-treffet i Oslo!

    5. Jan er verdens triveligste mann. Han skriver flotte dikt, og brenner for bygda si. I tillegg blir han alltid med på en utfordring på bloggen. Han har til og med vært med på catwalk-utfordring hos meg. Har så klart truffet han live også 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg