Derfor har jeg fremmedfrykt!

Dersom en definerer fremmedfrykt som det å kvie seg for å ta kontakt- og/eller å omgås mennesker med en fremmedkulturell bakgrunn, så er jeg blant de som innehar denne frykten. Årsaken er helt enkelt at jeg ikke fikser å måtte gå på tå hev, og veie hvert ord jeg sier for å (om mulig) begrense antallet krenkelser!.. 

 

Bleik, stolt & blid.. 

 

Dette gjelder jo så langt i fra alle, men det gjelder unektelig for mange! – Og ikke minst, har det blitt innført en typ antirasisme på steroider i samfunnet som sådan, der det legges opp til at de av oss som har vår etniske tilhørighet her oppe i nord har å trå særdeles varsomt i det absolutt alt du sier, kan bli brukt i mot deg.. – Om ikke ‘in the court of law’, så i de uskrevne lover som straffer deg med et rasiststempel!

For et par måneder siden, la jeg ut innlegget Fargede dukker=rasistisk, Hvite dukker=diskriminerende der jeg tok opp hvordan det selv på leketøysfronten er blitt klin hakke umulig å unngå krenkelser. I disse ‘black lives matter gone overboard’ -tider, så har det gått så langt at en nærmest er pålagt å skamme seg for å være av nord-europeisk opprinnelse.

I USA har det tatt fullstendig overhånd, og som seg hør og bør, så følger vi dette galskapens rikes elendige eksempel i nær sagt ett og alt, så det er kun et tidsspørsmål når det som gjelder der, også gjelder her, om det ikke allerede er innført. Her følger noen eksempler på den siste tidens innførte arsenal av vedtatte krenkelser over ‘dammen’:

 

 

* Å antyde at en jente/kvinne av afrikansk opprinnelse er sint/fornærmet.

* Å farge krøllet hår mørkt, eller å krølle mørkt hår på modeller av etnisk nord-europeisk eller latinsk opprinnelse. Det samme gjelder til en viss grad også for rastafletter.

* Kjente personer kan ikke legge ut bilder der de fremstår med en mørkere hudfarge enn en i realiteten har.

* En hvit komiker er ikke tillatt å spille karakterer av annen etnisk opprinnelse enn sin egen, hvilket er i ferd med å spre seg ut til befolkningen generelt i det en fort kan gå på en smell dersom en skulle ikle seg en annen etnisitet i forbindelse med Halloween eller carneval.

*  Berømmelse av sortes karriere (da dette fort blir tolket som at en antyder det er noe ekstraordinært ved at en farget person har kommet seg opp og frem).

*  Å fremme det minste ymt om at en har lagt ned mye arbeid i oppnådd suksess i fargede personers selskap.

*  Synge med til fargede rapartister, om en ikke evner å lukke nebbet hver gang ordet ‘nigger’ kommer opp.

– Bare sånn for å nevne noe..

Spesielt påfallende er det i mine øyne at mens det er ansett for å være fullstendig uakseptabelt for en etnisk nord-europer eller latino å ytre dette og hint, liksom å la seg inspirere av den mer melaninrike delen av befolkningen, så gjelder ingen av disse begrensningene den andre veien! Ordet ‘nigger’ kan slenges ut ‘left, right & center’ bare en er mørk nok i hud og hår, men gud forby om et etnisk bleikansikt skulle komme i skadde for å la dette ordet slippe ut mellom leppene i det vedkommende synger med på en rap-låt av en farget artist! Likeså så var det ikke måte på hvilket overgrep mot den sorte delen av befolkningen som ble begått av Kendall Jenner i det hun figurerte på forsiden av Vogue med en volumiøs, krøllet frisyre, samtidig som det er fritt frem for fargede å glatte ut sine krøller fullstendig! Jeg mener.. For å kunne bekjempe rasisme og fordommer, så er jo første bud at samtlige behandles likt, og underlegges de samme regler og normer!

 

Her figurerer jeg med et- av de to siste i rekken av mine etnisk nord-europeiske opphav som jeg er skamløs nok til å uttrykke stolthet av i full offentlighet.. 

 

Som sagt, har vi enda til gode å innføre flere av disse amerikanske krenkelsene her til lands. Men til gjengjeld, har vi selve kongen av krenkelser som det vanskelig skal la seg gjøre å kunne matche, -selv ‘over there;

For her har vi nemlig den ultimate krenkelsesgrunn i spørsmålet om hvor folk kommer i fra, hvorpå oppfølgingsspørsmålet ‘men hvor kommer du egentlig fra?’ som selveste rosinen i krenkelsespølsa! For mens jeg enda har til gode å bevitne at dette spørsmålet er blitt ilagt noen som helst annen betydning utover det å utvise en ren skjær interesse for det nye bekjentskapet, så er det nærmest opplest og vedtatt at det skal tolkes som en antydning om at mottakeren ikke er hjemmehørende her. Spesielt om en tilhører annen- eller tredje (eller fjerde eller femte, for den saks skyld) generasjons innvandrere, så er man sosialt forpliktet til å la seg krenke inn til beinmargen over å bli spurt om ens etniske opphav. Her skal man respondere med å oppgi sitt føde-/oppvekststed i en så sur, kort, bister og avvisende tone som en evner å oppdrive. – Og dersom samtalepartneren skulle være blant de mange som virkelig tråkker i salaten med da å lire av seg oppfølgingsspørsmålet ‘men hvor kommer du egentlig fra?’, ja, da er det ikke måte på hvor horribel betydning en skal ilegge dette..

Og sånt gidder rett og slett ikke jeg å forholde meg til. I mine, liksom i de fleste andres øyne, så er dette et helt naturlig spørsmål å stille for å kunne bli kjent med et menneske. ALLE vet at svaret en er ute etter er typ; ‘Jeg er fra Stovner, men familien min kom i sin tid fra Somalia’, ‘Jeg ble født i Iran, men har bodd i norge siden jeg var to år, så dette er hjemlandet mitt’, ‘jeg er adoptert fra Korea’, eller ‘faren min er her- eller derifra mens moren min er norsk’. Altså har spørsmålet ingen ekskluderende betydning utover det jeg måtte få i det jeg besøker en annen kant av landet, og taxisjåføren sier typ; ‘Jeg hører jo på dialekten at du er iallfall ikke herifra opprinnelig, så er du innflytter eller bare på besøk?’

 

 

Nå må det imidlertid presiseres at det også finnes så alt for mange av de som ikke har gode hensikter bak sine spørsmål, utsagn og i det hele tatt opptreden generelt. Forskjellsbehandling på bakgrunn av etnisitet forekommer i rikt monn hver eneste dag, både i USA, Norge og i verden for øvrig, hvilket i aller høyeste grad er en uting som vitterlig bør bekjempes. Poenget mitt, er imidlertid at man iallfall ikke løser disse problemene ved å nærmest pålegge oss hvite en skam for den urett som er begått av andre mennesker, og ofte i andre tider enn den nåværende. For å komme noen vei, er vi først og fremst nødt til at alle behandles likt! – Samtlige, uansett utseende og opphav, nødt til å underlegges de eksakt samme regler og normer.

Videre, er vi nødt til å ta tak i de tingene som faktisk er et problem, og ikke surre inn en masse irrelevante krenkelsesgrunner som tar oppmerksomheten bort fra det som faktisk er av relevant betydning! – Og med ‘relevant betydning’, mener jeg at alle liv skal ilegges samme verdi, at samtlige skal være like for loven, og stille likt på arbeidsmarkedet og i samfunnet for øvrig. – Ikke at en i et ubetenksomt øyeblikk kommer i skade for å påpeke en irritasjon hos ei dame som tilfeldigvis ikke er like lys i huden som en selv!..

 

4 kommentarer
      1. Klart det!! Når sant skal sies, er vel samtlige innlegg helt- eller delvis grunnet i å vise verden mitt fortryllende åsyn (Trodde det var ganske åpenbart i grunn..) 😉 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg