Fargede dukker er rasistisk, hvite dukker er diskriminerende!..

Altså.. Nå må man for faen rulle inn her, eller!? Etter at alt fra lakrisfigurer og Disney-figurer til iskremlogoer og komediekarakterer er fjernet etter å ha blitt erklærer rasistisk, er turen nå kommet til dukkene.. (- Jepp, ‘dukker’ i sin tradisjonelle betydning i leketøysøyenmed). Men her møter man imidlertid en aldri så liten utfordring! For på den ene siden, så hyles det om at mørkhudede dukker er rasistiske, mens det på den andre siden kaukes med tilsvarende styrke om diskriminering der de respektive leketøysprodusenters utvalg på dukkefronten viser seg helt- eller hovedsakelig å bestå av hvite dukker! Jeg mener.. Det må da i det minste kunne forlanges at man bestemmer seg hvilke av de to alternativer man skal gå for, for her har vi jo med et rent paradoks å gjøre! 

 

Så galt er det faktisk blitt at jeg faktisk ikke ville bli nevneverdig overrasket dersom det skulle vise seg å være en eller annen som reagerer på at denne datakonstruerte dukkeversjonen av meg kun utkom i en etnisk hvit utgave!..

 

I følge min barnelærdom, var betydningen av ordet rasisme som følger: Å behandle- og/eller betrakte folk forskjellig ut i fra hudfarge/etnisitet. – Og that was it! – Hvilket jeg den dag i dag ikke evner å fatte skulle behøve å ilegges noen utvidet betydning i det hele tatt! Å betrakte- liksom å behandle folk likt uansett utseende burde da vitterlig være greia i så måte!
Men så enkelt kan det jo slettes ikke gjøres, og iallfall ikke når jeg ikke kan se annet enn at det å gå for dette enkle, klokkeklare prinsipp ville vært det klart beste alternativet for oss alle!
Slikt kan vi jo slettes ikke ha noe av, for i utgangspunktet ensidig positive samfunnstrender og holdningsendringer er nødt til å besørges dratt så langt ut av sine proposjoner at det bikker over til å bli negativt den andre veien. – Og det stagnerer sjelden før graden av giftighet er minst like stor som hva den kunne sies å være med det som var utgangspunktet i forkant av utviklingen. Hva rasismen angår, har dette følgelig ført oss dithen hvor absolutt ALT er rasistisk!..

– Og dette er så visst ingen overdrivelse, i det rasisme- og diskrimineringskaukingen, som nevnt innledningsvis, til og med har gått for det paradoksale, hvorpå en løsning umuliggjøres, slik at begge alternativer vil FORBLI rasistisk/diskriminerende til evig tid!..

Selv om jeg har befunnet meg i de voksnes rekker en stund, er det dog ikke all verdens tid siden jeg var barn, og hadde riktig sansen for hva som den gang ble omtalt som noe så uhyrlig som ‘negerdukker’, i tråd med at det fremdeles var aksept for å anerkjenne det faktum at afrikanskættede mennesker er mørkere av utseende enn oss med en nord-Europeisk identitet.. Dette gjør at jeg med en 100% sikkerhet kan si at det ALDRI var noe rasistisk betont over disse mørkhudede dukkene, men ble rett og slett valgt fordi vi ungene gjerne syntes de var de søteste.

Dersom en har en utpreget evne til korrekt uttrykksform, er det fremdeles en liten åpning for å forsvare dukker av typen som på bildet under er representert av en dukke fra ‘Pernille.dam’..

 

Men dette er også den absolutte grensen for hva som kan tillates av ‘rasistiske forsvarstaler’ hva det å utgi dukkeversjoner også av mørkhudede barn angår! For i det en kommer trekkende med sånt som ei strikkedukke av annet enn det lyseste som er på garnprodusentenes fargespekter, vil en etter alt og dømme kunne straffedømmes om en er uheldig! Eksempelvis, er det, så langt jeg kan se, ingen nåde for den som måtte flashe ei dukke som denne fra ‘Anna Ananas’ under..

 

Selv evner jeg overhodet ikke å se noe galt i denne leksaken! – Hvis syn jeg tlr påstå er bekreftet korrekt i det ikke en kjeft ville reagert negativt på en versjon av denne strikket med et garn som var lysrosa e.l!

Om vi så tar turen over til diskrimineringsfronen, så vil jeg vel anta at de fleste allerede innledningsvis fikk umiddelbare Barbie-assosiasjoner i det dette ble nevnt innledningsvis. Denne dukken har jo for lengst pådratt seg  positive body image-nazienes vrede for å skape et urealistisk kroppsideal bestående av kombinasjonen sunn og slank.. Barbie ble jo uglesett av stadig flere grunnet dens perfekte kroppsform og generelt vakre design selv før den inneværende kroppsbilde-bølgen i det hele tatt var påtenkt! Så det skulle jo nesten bare mangle at den ikke ble gjort til frontfigur for diskrimineringsnaziene også..

Men her skulle Barbieprodusenten gi et umiddelbart svar på tiltale som var så ‘right up my alley’ at jeg, som aldri brydde meg døyten om disse dukkene i oppveksten, faktisk vurderer å gå til anskaffelse av samlingen av ren fandom.. For det skulle jo ha seg slik at det også finnes undergrupper innen diskrimineringsmafiaen, da det også har oppstått en som har vært forutseende nok til å gripe fatt i de funksjonshemmede, da det var å anse for relativt sannsynlig at de ville utkomme med en perfekt utseende farget versjon innen kort tid som ellers ville ha gjort fortsatt klaging og hyl umulig! Så skulle det falle seg slik at disse begynte å hyle akkurat i det kollegene deres på etnisitetsfronten hadde et lite opphold (antagelig for å trekke pusten), med det til følge at disse nå faktisk ble hørt på et vis de neppe ville gjort ellers!

Iallfall har dette blitt snappet opp, og følgelig skjønt fortsettelsen på av en eller annen genial skrue innen dette konsernet, hvorpå de rett og slett slår samtlige fluer i en smekk, og trår til med den påfølgende kolleksjonen der de til og med har vært forutseende nok til å kvele fremtidige hylekor for asiatiske- og arabiske/latinoutseende dukker:..

Og så kommer det som i mine øyne utgjør selve rosinen i pølsa her: For samtidig med dette her, så demonstrerer de ironisk nok så til de grader at de er sin egen herre ved samtidig å utbasunere det ultimate ‘fuck off!’ til kroppsbilde-naziene ved at samtlige er støpt i den samme perfekte kroppsform som har vært deres forhatte varemerke siden dag en! Jeg er jo blod-fan av sånt i utgangspunktet, og i mine øyne, er dette et ‘fuck-you’ -statement av intet mindre enn episke proposjoner..

 

**  Flere refleksjoner rundt dette med rasisme dratt ut av alle proposjoner er bla.a å finne her: HER

 

 

9 kommentarer
    1. Sant nok. Alt er jo rasisme i dag. Mener det var noen som hylte opp om mokka bønner, for ikke å alt for lenge siden.
      For en god del år tilbake var det en avis som offentlig gjorde en statistikk fra politiet, om Nasjonaliteten på gjerningsmenn, i alle anmeldte voldtekt saker.over et viss kvartal.
      Da det viste seg at majoriteten av anmeldte gjerningsmenn var fargede ,fra midtøsten og der omkring. Ble både politi +Avis anklaget for å drive med rasisme. Det faktum at begge=Både Politi og Avis forholdt seg til gjerningsmann, beskrevet i anmeldelse,av anmelder. Var det ikke noen som ville høre.

      Mener Nettavisen gjorde noe lignende undersøkelser i kone vold saker som havnet i retten, over en bestemt dag.De og ble beskyldt for rasisme.Enda de poengterte ganske sterkt, at det gjaldt bare den ene dagen.
      For ordenskyld.Jeg påstå rikke ALLE utlendinger er kriminelle)

      Jeg tror vi er kommet til det punktet der hvor alt, noen ikke liker.Blir forsøkt truet til taushet.Med anklager om rasisme og høyreekstremisme, og what not.
      Flere tilfeller i USA ,er jo Anklager nok til at en får sparken.

      Nu finnes jo visst nok white trash barbie/biker barbie. Lurer på hvem som kommer til å føre hennes sak.
      Der trekker de vel stereotype kortet. Bare for å ha noe å slå i bordet med.
      Men jeg begynner å forstå hvorfor russland +Kina slår ned på alle slike ideer. Disse folka som blir krenka av alt.Skulle aldri fått makt. Vi skulle aldri føyd dem for å være snill. Er jo kommer så langt, at på skoler i USA lærer man at man skal føle skyld pga man er født hvit.

      Hva selve barbie angår(ser for seg gry går rundt å synger barbie girl atm)

      Akkurat dette med Barbie som kropp ideal, tror jeg må være noe som er pålagt unge i senere tid.
      Når jeg var yngre var det ingen jenter som gikk rundt med ideen om å se ut som barbie, fysisk.
      Var nok en og annen som ville bli/være som barbie pga de trudde hu hadde alt. Bil type,prinsesse slot etc etc.
      Dette er jo ting man voxer fra, når man blir voxen.Evt kommer i tenårene iallefall om man er litt normalt oppegående
      Men tviler på det var noen som som i tenårene ,tenkte:Hmm.Jeg vil ha utsende 100% som en barbie dukke.

      Alt dette med at normale mennesker skal se slik og slik ut, er bare latterlig. Jeg husker når Cindy Crawford var alles snakkis. Noen mente hu var dårlig forbilde pga formene.Andre mente at man kunne ikke vise undertøy på det viset.
      Så året etter,kom fru smith. Som var vel det en kan kalle lett lubben,og stor brystet. Da var det feil og. Jeg har en teori om at alle disse som er føler seg krenket(ofte på vegne av andre,som egentlig gir blanke faen)) Har så fattig liv, at de må bare ha noe å reagere på.
      De er en slags reinkarnasjon av gamledagers sladre kjerring. Hu som visste alt det ulovlige/gale, du foretok deg. Og banna bein,sladra til din mor. For å fortelle alle venninna sine ,om hvordan hu hadde gjort sin samfunn plikt.Og hvor ille det stod til i det huset,hvor unga kunne sleppe unna med å gjøre sånn.

      1. Enig fra ende til annen!
        (De Mocca-bønnene mener jeg faktisk å huske var blant de navneskiftene som ble fremtvunget i dette skredet som var i den perioden).
        – At ‘white supremacy’ eksisterer, er jo en kjensgjerning, – men det gjør jaggu ‘black supremacy’ også!! For hvor mye er det ikke blitt av både skrevne- og uskrevne regler som KUN gjør seg gjeldende ovenfor fargede!?
        En er jo blitt pålagt å skamme seg for å være hvit! – For se bare på hvordan ALLE andre etnisiteter blir hyllet for å uttrykke stolthet av sine opphav; Proud Pinoy, proud Kenyan, og gud vet hva. – Hvilket er en bra ting, for guds skyld! Men det samme skal også være positivt for deg og meg! Vi skal fritt kunne gå ut med typ ‘proud northern Viking’ med de samme positive reaksjoner som de fra andre verdenshjørner!
        Jeg for min del NEKTER å unskylde etnisiteten min, liksom det ikke kommer på tale med noen guilt trip for verken slavedrift i tidligere tider, at det kriges konstant i Afrika eller at det er folk som sulter. Like fullt så tviholder jeg på å kunne stadfeste et faktum uansett etniske opphav som måtte komme dårlig ut.
        – I mine øyne, er en person en person uansett, og begriper ikke problemet med at samtlige behandles HELT LIKT, samme faen hvordan de ser ut!
        – Aldri før har jeg vært så bevisst verdien av denne særheten jeg har i hht å tviholde på egen sannhet og egne oppfatninger som jeg er nå.. For selv om jeg forstår makten som ligger i en rasistbetegnelse, og derav at den i verste fall knebler folk fullstendig, og i beste fall at folk blir nærmest desperate i å forsvare seg mot den, så slo det meg med en betydelig lettelse for noen mnd tilbake at jeg faktisk gir flatt faen i hvorvidt mine holdninger måtte falle inn under deres rasisme-begrep eller ei.. Jeg står for det jeg mener, og så får det være opp til den enkelte hvilken bås de eventuelt måtte plassere meg i, slik at jeg faktisk ikke vil forsvare eventuelle rasisme-oppgulp med et eneste ord. Jeg har nemlig en god del av andre etniske opphav blant mine nærmeste, og når disse, som tross alt kjenner meg igjennom daglig omgang, viser med all tydelighet at de ikke har noe å utsette på holdningene mine, så er jeg på sikker grunn 😉

        1. En Litt intr ting med Slave bakgrunnen deres osv.. Mange av dem bryr seg ikke om slave bakgrunnen,før det kan komme dem til gode.
          For all del.
          Det gjelder hvite ang,vikinger osv og. Men vi blir ofte “called out” på det.=Du gjør dette bare pga du tjener på det etc.
          Med svarte virker det litt ,som om det er helt uhørt å poengtere at de gjør dette for egen vinning.
          For en tid tilbake, KREVDE studenter ved et universitet i USA. Egne safe space soner på campus. Pga det var så forferdelig traumatisk å lære om slave historien til landet sitt.(Husker ikke om de fikk det el ei.Men tror de gjorde det)

          Noe annet jeg har lagt merke til,er at veldig få svarte celebs. Det være basketball spillere,Filmstjerner,Artister etc. Er veldig lite intr i å investere i sine gamle nabolag. DVS med mindre tv kamera er til stede,slik de kan høste god pr fra det.
          Da blir jo spørsmålet hva vet de ,som vi ikke vet?
          Jeg tror mange av dem har jobbet veldig! hardt for å komme seg vekk fra de stedene,og har ikke tenkt å se seg tilbake. PGA de vet det de etterlot ,vil ikke bringe noe godt med seg.
          https://youtu.be/5-pOIcMBM2U

          1. ..- Og for å gjøre ironien komplett, så må Jennifer Lopez faktisk kjempe i gud vet hvor mange år for sin gudegitte rett til å få presentere seg for verden som den hun er kontra det divastemplet hun ble påtvunget! Selv ikke etter å ha gått til det skritt å gi seg til kjenne som den hun er ved å berette dette her i klartekst i sangen I’m still Jenny from the block, hvis video utspiller seg i nabolaget hun vokste opp i Bronx!.. Her syntes det jo åpenbart at hun var så alt for hvit og utseendemessig malplassert i hht bildet som skal prakkes på oss om at vanskelige kår er forbeholdt de fargede! De få av europeisk opprinnelse som slipper igjennom dette sorte nåløyet, er iallfall betinget av å være en mannlig artist med rap som genre!..

    2. Ja sukk….
      i dag kan man ikke ha det gøy av noe lenger…. alt er “me too” diskriminering, rasisme, ikke lurt å si…. ikke lov si…
      Det er så gale som det kan bli….

      Lag deg en fin søndag 🙂

      1. Ja, ikke sant!..
        – Men samtidig er det nettopp denne kneblingen, ev. forsøk på sådan som gjør det så til de grader viktig at iallfall de av oss som innehar en mulighet til å kunne stå i det som eventuelt måtte komme, faktisk er sitt ansvar bevisst, og gjør nettopp det! – Tar bladet fra munnen, og går ut med det en måtte mene, uten omsvøp!
        For jeg opplever en klar utvikling i retning av at vi i realiteten fratas retten til å ytre oss på tvers av stadig trangere politisk korrekte rammer. Jeg mener faktisk bestemt at vi allerede har kommet dithen hvor ytringsfriheten som sådan har fått sine første skudd for baugen! – Og er det noe som virkelig skremmer meg, så er det nettopp det som går på ytringsfriheten!..
        For å underbygge dette her, så har vi jo flere eksempler på emneområder hvor den ene av meningsgruppene har fått monopol på aksept bare i lopet av de siste par årene!
        – Fra vår egen bloggerverden, så har vi jo et perfekt veks. i hht det som betegnes som ‘eksponering av unger’! Aldri har vel det å oppnå enerett på et syn tatt så liten tid! Fra å dreie seg om materiale som meget sannsynlig ville oppleves som en belastning for den respektive poden på ett eller annet tidspunkt, det uakseptable i de tilfeller der det etter sigende skal ha dreid seg om regelrett barnearbeid og at man tok hensyn til det respektive barnets personlighet og ønsker i hht hva som ble lagt ut til en metaforisk halshugging for det minste lille ymt i retning av noe annet enn det fastsatte totalforbud, tok jo kun noen måneder! Ironisk nok, med tanke på hvor jeg står mht å reprodusere selv, så er dette en av de sakene som har skremt meg mest.. For måten alt og alle er blitt skåret over en kam i hht dette her, er faktisk helt vilt! – Og ikke minst kvalmende galt, da det oser av diktatur der det overhodet ikke gis rom for individuelle forskjeller, liksom jeg provoseres grenseløst over måten foreldre over det ganske land, som åpenbart er de eneste som faktisk kjenner barna sine ut og inn, ikke lenger gis rom for å ta de avgjørelser som er best egnet for nettopp det individet som er deres barn! – Og her er det jo beviselig gått dithen hvor ‘brudd’ på de kuppede adferdsnormer innebærer at en løper en betydelig risiko for at det blir avsent bekymringsmelding til barnevernet!!
        Videre, så har vi jo et annet prakteksempel i de som uttrykte uenighet i forhold til flertallsmeningen i anledning pandemien! Jeg mener.. Uavhengig av hvor en står i saken som sådan, så hører den totale mangelen på respekt som ble de meningsytrerne hvis syn gikk i mot strømmen overhodet ingen sted hjemme i et demokratisk land basert på ytrings- og personlig frihet!! At Kari Jaqueson klarte å stå i den hetsen hun ble til del, er for meg en bragd uten sidestykke! Hun var faen meg fritt vilt, en typ persona non grata som de gjeldende lover mot alt fra trusler til sjikane til ytringsfriheten som sådan!.. Men dette til tross, var det reaksjonene som ble Svein Østvik til del som virkelig tok dette til et nytt nivå for meg, i det hans fremferd var langt mindre aggressiv enn Jaquessons.. Østvik deltok i en lovlig, og ikke minst fredlig demonstrasjon, hvorpå han la frem argumentene sine saklig, rolig/behersket og ikke minst respektfullt når han ble spurt, uten NOEN GANG å opptre provoserende på noe vis. Så når vi så var vitne til at venner av ham gikk ut offentlig med at de nå ville kutte all kontakt med ham, så ble jeg faktisk dårlig. – For dette her ble så ytterligere forsterket ved at det blant disse var sentrale personligheter innen nyhets- og politisk journalistikk, som f.eks Fredrik Gressvik..
        Jeg var/er jo selv tilhørende denne minoriteten, og selv om jeg er forbi overrasket over hvor ‘billig’ jeg slapp i forhold til andre, så fikk jo også jeg unektelig kjenne på det å bli underminert av et helt samfunn som uvitende og/eller konspirasjonsteoretiker hvis grad av uttrykt dumskap nærmest satte en hel nasjons liv i fare! – Og denne undermineringen blir jo tatt til orde for i enhver sammenheng! Som f.eks i Nytt på nytt! – Og jeg må jo si jeg lurer veldig på hvem i heiteste som har gitt komiker Pernille Sørensen monopol i hht å avgjøre hva som er rett- og galt i hht meninger her i landet.,.

    3. Ja, du sier noe der… men jeg var sjokkert over Jaqueson sin video ang pandemien…. for pandemien er uansett en realitet også må man bare velge om man vil ta vaksinene eller ikke… og ja… vi vil jo at alle skal ta vaksinen men det er et valg… der følelsen av påtvungethet for fellesskapet kommer inn… 🙂

      1. Ja, jeg er vel heller ikke spesielt imponert over K.J sin måte å argumentere på, for å si det mildt *hehe*. Selv om hun jo har et langt større publikum enn denne ‘tuttelura’ her, så vil jeg vel allikevel kunne si jeg har argumentert nok kontroverser til å kunne si en ting eller to i hht hva som funker og hva som ikke funker i så måte.. – Ikke minst grunnet de tilbakemeldingene som har kommet fra meningsmotstandere i anledning pandemien! K.J har en alt for aggressiv måte å gå ut på, med det utkommet at folk lar seg provosere fremfor å ta til seg argumentene hennes. Det gjør det for all del ikke greit å hetse- og latterliggjøre henne i riksdekkende medier, men ikke desto mindre, kan jeg ikke si annet enn at hun i vesentlig grad har lagt opp til tonen i debatten selv..
        Skal en ha det minste håp om å kunne nå ut med kontroversielle meninger, og spesielt i tilfeller der det er så til de grader bred enighet om det motsatte, for ikke snakke om at det i tillegg har lagt – og ligger vel i grunnen fremdeles – såpass med uro og redsel i bunnen, er det alfa og omega at en utviser forståelse for motpartens syn! Selvsagt er en tidvis nødt til å argumentere med det hardeste av punch-lines, hvilket også i aller høyeste grad gjelder meg! Men samtidig har de innleggene hvor jeg har slått hardest også vært de best/sikrest dokumenterte i form av offisielle tall o.l. I tillegg, må en underveis innkludere en forståelse for hvorfor de føler og mener slik de gjør. Selv har jeg også vært veldig klar på å likestille oss, da en ved å gå ut som selvstendig tenkende i utgangspunktet presenterer en selv som tilhørende et typ interlektuell elite mens de tilhører den store, begrensede massen i lesernes øyne. – Og da er man kjørt! Derfor er jeg bestandig klar på at min tilhørighet blant ‘grublerne’ er grunnet i hva som i utgangspunktet kan sies å være en ‘mangel’ hos meg, -og ikke de, i det jeg aldri har hatt den evnen til å ta til meg såkalt ‘gitte sannheter’ -og derav selvfølgeligheter som andre. Selv sånt som demokrati vs. diktatur og ytringsfrihet har jeg faktisk måttet grafse og grave frem plusser og minuser før jeg kunne si meg enig med øvrigheten, og det sier vel i grunnen sitt.. Ved å fortelle dette, så opplever jeg at mottagerne drar til seg ‘piggene’, og faktisk tar til seg det jeg sier..
        – Dette gjorde også at jeg ble helt satt ut over de reaksjoner som ble Svein Østvik til del, da hans måte å fremlegge sin sak på tilsynelatende fulgte samme oppskrift som den jeg har mottatt en ensidig berømmelse for! Igjen har vi selvsagt publikumsstørrelsen, men jeg klarte bare ikke å slå meg til ro med dette som forklaring, i det han kom på banen i det jeg fikk min fremsnakk av Asbjørn, og derav ble løftet opp på et helt annet nivå. – Brått gikk jeg jo fra å ligge på en normal pålydende rundt 250 lesere på en dag med min. to innlegg, til +/- 1000 med tilsvarende innsats! – Og med 1000 mennesker, så kan en brått begynne å snakke om et representativt utvalg av befolkningen, da dette faktisk er et antall som legges til grunn i et betydelig antall undersøkelser om dette og hint!..
        Og du kjenner jo meg, og min manglende evne til å la ting ligge, så dette her blir jo grafset og gravd i for forklaring, som seg hør og bør. Til slutt lyktes jeg i det minste å komme frem til en såpass plausibel forklaring at jeg kunne slå meg til ro med denne, og den består kort fortalt av at han gjorde sitt syn først kjent igjennom å delta på demonstrasjonen! Jeg tror rett og slett dette avstedkom med en sjokkeffekt i K.J -klasse! Jeg tror dermed at han ville kommet ut av det på en helt annen måte dersom han hadde bekjentgjort sitt ståsted på forhånd..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg