Det er jo egentlig galskap!!..

Er jeg den eneste som undres over galskapen som egentlig følger et utall av de tingene vi tar som en selvfølgelig del av sivilisasjonen og samfunnet? Jeg har også tidligere vært innom denne tematikken i DETTE innlegget, hvor jeg reflekterte rundt hva som i himmelens navn kan ha igangsatt hhv religion og tabu rundt sex og kjønnsorganer. – Men greia er at det er så uendelig mye mer av det som er ansett som selvfølgeligheter som i realiteten er helt på trynet, i det en spør seg hva i allverden som kan ha drigget ideen i utgangspunktet!.. 

 

 

Penger: I dag er det å gi metall- og papirbiter en symbolverdi, for så å benytte disse i utgangspunktet verdiløse gjenstandene som byttemiddel istedet for en gjenstand av tilsvarende verdi en selvfølge. Men om jeg plasserer meg selv tilbake i hva som jeg innbiller meg må ha vært jernalderen, muligens en senere bronsealder, i det denne ideen første gang skal fremmes, så tenker jeg det må ha vært en rimelig ‘spacet’ hjerne som sto bak.. For det eneste en kjenner til, er jo å verdirangere ting i forhold til hverandre.. – Og så ankommer typ en fyr landsbymøtet fullstendig gåen og ditto muggen etter å ha dratt både ku og gris over en lengre avstand, for så å måtte drasse de tilbake igjen fordi den samlede verdien ikke holdt til det han ønsket å bytte til seg.. – Så slår det ham; ‘Faen, gutta, jeg er så forbannet lei å drasse dyr og ting lange avstander for en deal en aldri kan være sikker på går fyllest! For telefonforhandling på forhånd er bare å drite i, da dette ligger flere hundre år frem i tid, og det samme gjelder motoriserte kjøretøy for å lette frakten! Så hvorfor lager vi ikke bare noen metallbiter i ulike størrelser og gir disse en fastsatt verdi!?? Herregud, det må jo ha fortonet seg fullstendig absurd!!

Røyk:  Om mulig enda mer absurd, må det jo ha fortonet seg for de som får presentert ideen om å tørke hva som i utgangspunktet må ha vært fullstendig ubrukelige plantevekster, og dernest rulle de inn i noe blader eller noe som er lett antennelig, men som brenner sakte, for så å tenne på i den ene enden, og trekke dette ned med pusten! For ikke snakke om hva som kan ha fått vedkommende til å fortsette med dette her, da det første trekket av en røyk ALDRI er noen god opplevelse, for å si det sånn!..

Ord:  Og hva med ideen om at et sett av uttalte lyder skal representere en bestemt gjenstand, individ, art, eller fenomen!? Her ser jeg for meg en gjeng hulemenn som er blitt temmelig frustrerte grunnet at de ikke forstår hva de andre mener. – Dvs inntil unge ‘Flintstone’ peker på den store steinen de har lagt klubbene sine, og sier ‘blabla’ (bord), for så å peke på klubben sin mens han sier ‘bobli’, osv.. Ja, for det er jo nødt til å ha kommet fra et enkelt hode, for en er nå alltid den første med alt!..

Altså.. Disse fenomenene er kun tre i en endeløs rekke tilsvarende merkverdigheter som er blitt selvfølgeligheter, men dere ser greia, ikke sant!?..

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg