Drop it!!

Om de forhatte plantevekstene som prydet det siste fotodroppet her på berget er blitt gjenstand for et urettmessig dårlig renomé i vår velstående del av verden, så er det for min del paradoksalt nok i ferd med å bygge seg opp et hatforhold til den i utgangspunktet så ettertraktede strie strømmen av ferskvann som mer eller mindre har vedvart siden slutten av juni.. 

Men som den ‘glass half full’ personen jeg i det minste kan late som jeg er, har jeg gått ut med krum hals med det mål for øyet å gjøre det beste ut av miserien.. 

 

6 kommentarer
    1. I dag lot jeg Dagsnytt 18 og skvalderdebatter få hvile, på bekostning av dokumentaren “1000 bier i min hage” på Nrk2. som gikk parallelt.
      Jeg kom til å tenke på innlegget ditt i går som du linket til i dag, du kalte “Flotte og forhatte”. Det handlet om Tistel og brennesle, som du hadde tatt noen fasinerende flotte bilder av. Jeg vil innlemme alle vekster som folk flest hater og kaller det ugress. Jeg kaller det vakre blomster som mange mener vokser på feil plass.
      Det er ikke bare jeg som er enig med deg, det er også den verdensberømte og faste naturfilmfotografen til David Attenborough, Martin Dohrn, som har filmet den ovennevnte dokumentaren. Han har reist kloden rundt og filmet dyrelivet. Under pandemien var det bråstopp. Han oppdaget sin egen beskjedne byhage. Der han filmet livet til over 60 bie arter.

      I introen til filmen står det, “Resultatet” ble en uventet, vakker dramatisk, storslagen og viktig dokumentar om ville bier i en byhage. Siterer filmskaperen “Det finnes ikke noe som heter ugress, bare planter som folk ikke forstår. Alle er like vakre som tulipaner og krysantium. Jeg synes faktisk de er vakrere fordi de er skapt helt og holdent av evolusjonen.” så sier han noe viktig “Bier er helt sentrale for all pollinering i verden. De pollinerer selve livets vev”.

      Fantastisk dokumentar, selve filmingen er bare utrolig, hvordan fange på film de 1 millimeter skapningene så close når de står stille i lufta eller fyker omkring skjønner jeg ikke er mulig, men det var det tydeligvis.
      Om interesse finnes dokumentaren på NRKTV.

      1. Enig. Jeg foretrekker definitivt villblomster/planter fremfor hageplanter. Syntes liksom de fratas sjarmen når de er genmodifisert tvers igjennom. Dessuten er jo denne (såkalte) perfeksjonen, når sant skal sies, drittkjedelig. 🤭
        Jeg har jo vokst opp med David Attenborough sine programmer, da ‘dyreprogrammer’, som vi kalte det, hadde høyste prioritet hjemme. Han har jo bestandig gått i front m.h.t bevisstgjøring av truede arter etc, og de siste årene har da spesielt situasjonen rundt bier og humler blitt belyst. Jeg hadde faktisk ikke den fjerneste anelse om at det i det hele tatt hadde skjedd en endring i bestanden, og langt mindre at de faktisk var regelrett utrydningstruet før han slo alarm om dette her for et par-tre år siden! 🐝

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg