En Bloggers Bekjennelser!

En bloggers bekjennelser er et slags dagbok-konsept, der jeg vil dele de tanker og reaksjoner som utspiller seg i forbindelse med den besettelsen man, i kraft av det å være blogger, har i forhold til listeplasseringer og ditto antall sidevisninger + litt attåt. Tanken bak dette her, er altså å gi et usensurert innblikk i en bloggers borderline narsissistiske  mind-set på sitt mest navlebeskuende.. 

 

Forandring forargrer!!..

Som den faste leser nok har lagt merke til, har det gått lang tid siden mine siste bekjennelser ble nedfelt. Dette er rett og slett grunnet i at konseptet syntes å ha utspilt sin rolle, so to speak, slik at det stadig oftere bare ble en runddans rundt de samme emnene, og holdt derav ikke mål kvalitetsmessig ‘by a long shot’. Følgelig, vil jeg heretter kun nedfelle mine bekjennelser når det faktisk er noe relevant å ‘skrifte’ om! – Og dermed vil det vel neppe komme som noen overraskelse at så er tilfelle i skrivende stund..

For de av dere som enten selv er bloggere eller som klikker dere inn via hjemmesiden til blogg.no, har mest sannsynlig lagt merke til at den story -slideren på sidetoppen plutselig ble fjernet rundt 17 mai-tider en gang.. – Altså, bare så det er helt klart at det vi snakker om her, faktisk er den ekstra promoteringen som var dedikert til de som plasserte blant de topp 20 på listen jeg har vært inne på betydningen av flerfoldige ganger. – Og om det skulle være noen tvil; At denne er tatt ned, irriterer meg noe aldeles grønn-jævlig, for å si det som det er.

 

Ja, denne promoteringen på sidetoppen utgjorde vitterlig en forskjell kontra de som havnet på de påfølgende plasseringene. Men jeg kan da bare ikke se noe galt i å ha noe der fremme å strekke seg etter!  

 

Jeg vet ikke noe om hvorvidt bortfallet opplevdes like brått og uforståelig for de andre bloggerne, men jeg ble iallefall fullstendig satt ut! I utgangspunktet kunne jeg ikke skjønne annet enn at det måtte være grunnet i at siden ikke ble lastet opp skikkelig, så gud vet hvor mange ganger jeg klikket ‘reload’ -tasten før jeg måtte se det i hvitøyet at story-lineren ikke var der.. I dagene før 17 mai, og 17 mai-helgen, var det så mye å gjøre i restauranten, slik at jeg så meg nødt til å ta en pause fra bloggen i denne perioden, så det at jeg returnerte til denne endringen, kan godt være en grunn til at det avstedkom med en litt sånn overveldende følelse..

Dette var jo ikke akkurat for en bagatellmessig endring å regne heller, – for ikke snakke om at det så visst ikke var noen gledelig overraskelse, for å si det sånn. I utgangspunktet klamret jeg meg imidlertid til et halmstrå av håp om at det hele kun var midlertidig grunnet noe teknisk kludder e.l.  Men når heller ikke dét innfridde, så ble jeg faktisk overrasket selv over hvor demotivert denne erkjennelsen gjorde meg! For hadde jeg fremdeles hatt denne gulroten å skulle innfri hver dag, så ville jeg faktisk ha blogget på ‘himmelspretten’ og den påfølgende helgen, til tross for at det også denne uken ble en god del arbeidstimer i restauranten. Men nå ble jeg slått av følelsen av ikke lenger å ha dette målet å gå etter, hvilket avstedkom med at det nok en gang ble noen dagers stillstand fra denne kanten. Om det høres aldri så overdramatiserende ut, -om ikke borderline patetisk, så må jeg ærlig innrømme at jeg rett og slett ble nødt til å bearbeide dette her litt!..

 

 

Likeså må det innrømmes at disse følelsene fremdeles ikke har sluppet taket, men de har imidlertid fadet ut litt, da den irritasjonen som skulle vært der forlengst ut i fra mitt normale reaksjonsmønster nå har vokst seg frem til gamle høyder, for å si det sånn..

Som sagt innledningsvis, irriterer det meg grenseløst at denne.. – Premien, eller hva nå en skal kalle det, for å ha klart å kare seg opp til dette nivået brått elimineres, just like that.  Jeg går vel ut i fra at bortfallet må være grunnet i en utjevning, altså at samtlige skal stille likt m.h.t forsidepromotering av innleggene våre. – Og dette kan jeg jo selv se har en riktig så god ordlyd, slik det fremstår i utgangspunktet; Her har en jo selve rettferdighetsprinsipp nr. én med likebehandling for alle.. Men i mine øyne, er det faktisk ikke noe mindre rettferdig at de 20 beste bloggerne inneværende døgn har hatt denne fordelen! For de som holder hjulene i gang på plattformen pr. i dag skiller seg fra tidligere tider med at samtlige har startet fra ‘scratch’, for så å ha jobbet seg opp og frem til dagens nivå. Følgelig, er det ingen av oss som i dag frekventerer topp 20 som har kommet hit uten å ha jobbet for det i årevis, og da kan jeg vitterlig ikke se at det følger noen urettferdighet med det å kunne nyte en fordel i en konkurranse der samtlige av plattformens bloggere stiller likt m.h.t å kunne oppnå!

 

 

Og om dette kjennes aldri så surt for mitt vedkommende, så føler jeg faktisk skuffelsen enda større for de som akkurat har klart å kare seg opp hit, for så å få den utlovede premien innkassert praktisk talt i det de krysser målstreken! Jeg har i det minste fått opplevelsen av å ha klart å nå frem til denne milepælen, da det tross alt gikk godt over ti mnd. fra mitt ‘gjennombrudd’ fant sted til story-promoen ble tatt ned. Det kan nemlig så langt i fra sies om bloggere som f.eks Solliv og Heidi, aka Livet med vesla! Disse to, og flere til, er bloggere jeg etterhvert har blitt godt kjent med, og dermed vet jeg hvor beinhardt-, og i hvor lang tid disse har jobbet, før de nå på senvinteren og vårparten endelig fikk oppleve sine gjennombrudd, i form av at den respektive milepæl ble nådd.. Når en ser slik på det, så blir det brått ikke lenger så gjennomgående rettferdig lenger!

Dessuten må det også taes med at dette foregikk etter nøyaktig samme prinsipp som er gjennomgående i samfunnet ellers; På jobb, må en jobbe seg opp og frem for å oppnå fordeler og forfremmelser, hvilket også gjelder i organisasjoner, og mere til, og det har iallefall ikke hva meg bekjent vært noen som har gått ut med at det følger en uirettferdighet med denne policy’en! Når alle starter fra et tilsvarende utgangspunkt, for så at samtlige er underlagt de samme spillereglene der man får lønn etter å ha lagt ned en viss innsats i en viss tidsperiode, kan det vel faktisk ikke mer rettferdig bli!

 

 

Det ironiske her, er jo at denne ekstrapromoteringen sto som en påle da topp 20 -plasseringene faktisk ikke kunne sies å være underlagt det rettferdighetsprinsipp vi ser i dag! For jeg har nemlig ikke tall på alle de reality-deltagerne som har grepet muligheten til å åpne blogg straks etter hjemkomst, for så å fyke rakt opp i listrens aller øverste gemakker! At disse som vitterlig ikke hadde gjort en dritt for å ha kommet seg poå dette nivået fikk nyte av fordeler vi som var nødt til å slepe oss opp og frem i et tempo som får sneglefart til å fremstå som den reneste formel 1 -speeden, var jo faktisk urettferdig, om en ser på det ut i fra prinsippet om samme startsted og felles spilleregler. Dette gjør i aller høyeste grad også sitt til at jeg reagerer som jeg gjør på dette bortfallet.

12 kommentarer
      1. Jeg har også hørt om andre som ikke merker noe fra eller til med den ekstrapromoteringen. Men for meg, har den unektelig gitt en betydelig avkastning, da jeg både har sammenlignet hvor mye jeg får ‘gratis’ (altså ant. sidevisninger før dagens første innlegg er sluppet) til hvor mange som klikker inn i forbindelse med oppdateringer med- og uten dette hjelpemidlet..
        Men non the less, syntes jeg også det var en symbolverdi i hht å få innpass på denne, da den unektelig utgjorde en typ milepæl 😉

          1. Ja, nå er det jo faktisk ikke noen kvalitetsforskjell på topp- og bunnsjikt i det hele tatt, hvillet betyr at listen fullstendig har utspilt sin rolle i hht kvalitetsangivelse ovenfor leserne. Nå ligger kvalitetsstemplet i det at bloggen har kvalifisert seg inn på hovedplattformen, og nå når gulroten min er bortfalt, så har det heller ikke for meg lenger alk verdens betydning at jeg daglig klarer å plassere i listens øvre gemakker heller..
            Antall lesere fremgår jo av Analytics, så.. 😉

    1. Livet er litt urettferdig innimellom 😝Blogglivet også. Blogglisten har aldri handlet om hvem som har de beste bloggene, etter min mening. Det handler om litt “kjendiser”(før), litt taktikk, litt flaks og litt tema. Mange som godt kunne vært høyere opp på listen pga innhold og gode skriveferdigheter, men som ikke er det. Ja-ja, det viktigste er vel at man skriver for at man trives med selve skrivingen på en eller annen måte 😁 Jeg har ikke Analytics en gang jeg 😂

      1. For mitt vedkommende, hvor drivkraften er det å kunne oppnå en stemme, og derav ha en påvirkningskraft i det andre skal gjøre sine vurderinger slik at en på den måten bidrar til å forme samfunnet. Følgelig er det jo hvor mange en når ut til som er relevant. Listeplasseringen som avstedkommer fra dette besøkstallet, må vel nå trygt kunne sies å ha mistet sin betydning. Det å komme blant de 20 på topp har kun vært av betydning fordi det gav denne ekstra promoteringen som gjorde oppgaven med å nå ut til flest mulig littegranne enklere…

    2. Livet er litt urettferdig innimellom 😝Blogglivet også. Blogglisten har aldri handlet om hvem som har de beste bloggene, etter min mening. Det handler om litt “kjendiser”(før), litt taktikk, litt flaks og litt tema. Mange som godt kunne vært høyere opp på listen pga innhold og gode skriveferdigheter, men som ikke er det. Ja-ja, det viktigste er vel at man skriver for at man trives med selve skrivingen på en eller annen måte 😁 Jeg har ikke Analytics en gang jeg 😂

      1. Det er i grunnen betryggende å høre at det ikke bare er jeg som har reagert på denne måten. Jeg var faktisk litt usikker på om det å gå ut med en sånn ‘uncut’ versjon av den irritasjonen som avstedkom dette her brått kunne oppfattes overfladisk, navlebeskuende og grunt *hehe*.
        Men nå er jeg en gang blant de hvor bloggen faktisk er en inntektskilde.. Visstnok ikke en så alt for stor inntektskilde, men non the less. I tillegg er jo bloggen mitt talerør ut til verden, og er derav det verktøyet som muliggjør det å kunne påvirke. En legger faktisk alt for mye arbeid ned i disse utgivelsene til å forholde seg likegyldig til at en fratas et gode en har jobbet for i årevis..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg