En Bloggers Bekjennelser

En bloggers bekjennelser er et slags dagbok-konsept, der jeg vil dele de tanker og reaksjoner som utspiller seg i forbindelse med den besettelsen man, i kraft av det å være blogger, har i forhold til listeplasseringer og ditto antall sidevisninger + litt attåt. Tanken bak dette her, er altså å gi et usensurert innblikk i en bloggers borderline narsissistiske  mind-set på sitt mest navlebeskuende.. 

 

Det er ett eller annet som ikke stemmer her..

Som nevnt i mine sist utgitte bekjennelser, har disse nå utspilt sin rolle som et daglig/ukentlig konsept, og vil derfor kun utkomme når det er noe nytt under solen på bloggfronten. I de nevnte bekjennelser, som ble nedfelt i forbindelse med at jeg var tvunget til å innse at slideren på sidetoppen var fjernet for godt, hvilket for mitt vedkommende var en motivasjonsfaktor.

Lite visste jeg den gang, altså for en snau måned siden, at ille snart skulle bli faen så mye verre! For én ting er å fjerne den sidetoppen, da dette i det minste later til å grunne i noe jeg kan forstå, selv om jeg ikke er enig i den (sannsynlige) vurderingen. Men i det de første lysstrimene hva motivasjon angår endelig begynner å vende tilbake, møtes vi av en pop up-melding som kan fortelle at statistikken vi benytter oss av i kontrollpanelet er ute av drift i det vi logger på.  Bortsett fra en link for hvor vi skal kunne lese av de respektive sidedata, hvilket i mitt tilfelle avstedkom med en statistikk like forbannet flat som den nå ikke-eksisterende plug in -funksjonen i kontrollpanelet, var dette alt vi fikk vite. – Og her står vi, like forbannet uvitende om hva som skjer, bortsett fra det åpenbare; At faenskapen ikke virker. Altså; Ikke et ord om hva som eventuelt gjøres for å rette opp i hva nå det er som førte til funksjonens kollaps, og derav hvor lang tid det er forventet å ta før den er oppe og går igjen.. Vi vet ikke engang om det gjøres noe for å fikse problemet!

Her kan en jo spørre seg hva som er en så ‘big deal’ med denne måleren i kontrollpanelet når vi uansett får opp besøkstallene for foregående døgn på blogglisten. Men det å kunne ha snøring på hva som skjer når det skjer, for å si det sånn, har faktisk en langt større nytteverdi enn en skulle tro.

 

På aktivitetsmåleren Google Analytics, kunne vi gå inn å se hvor mange lesere som var på bloggen i øyeblikket og en time- for time -oversikt av den inneværende dagen, i tillegg til de samlede besøkstall for gårsdagen, siste 7 dgr, 14 dgr, siste måned, siste år, og seneste 3 år.   

 

Greia er nemlig at denne aktivitetsmåleren Google analytics er et arbeidsverktøy en ikke aner betydningen av før den brått ikke er der mer. Iallefall var det slik jeg opplevde det, for ut i fra det som fremkom i samtaler med de andre bloggerne her på plattformen, har jeg vært en av de som aldri har hatt det store opphenget i sånt som å følge utviklingen iløpet av dagen, eller å til stadighet gå inn for å sjekke hvor mange lesere som var inne der og da. Men når det er sagt, hadde den allikevel en vesentlig betydning i hht slikt som stabile besøkstall, i det jeg f.eks fikk sjekket responsen på innlegg timen etter utgivelsen, og dermed fikk en indikasjon på hvorvidt jeg skulle utkomme med et innlegg til den aktuelle dagen, eller om dette kunne arkiveres til bruk for den neste. Mitt konsept er jo av en slik natur at jeg på den ene siden har de samfunnsaktuelle meningsytringene som utgis umiddelbart etter ferdigstilling, mens jeg på den andre har slikt som fotoinnlegg, tips & råd, personavsløringer osv som kan forberedes eller ferdigstilles på forhånd. Her spiller det også inn at det er meningsytringene som utgjør selve formålet med bloggen. De øvrige er morsomme, liksom god respons på slikt som fotoinnlegg unektelig har betydning for mestringsølelsen, men når det kommer til  meningsytringene og kunnskapsformidlingene (f.eks hvordan en gjenkjenner en giftig person, hvordan beskytte deg mot nettroll, osv), så er de ikke bare drevet av et ønske- men et regelrett behov for at de skal nå ut. Så dersom det viser seg at et slikt innlegg ikke har avstedkommet med ønsket respons, så kan en legge ut noe slikt som personavsløringer e.l som en vet drar lesere til bloggen, da de som klikker seg inn på dette innlegget gjerne vil klikke inn på flere når de først er inne på bloggen.

 

Nå har det seg imidlertid slik at det i løpet av den siste uken eller så har vokst frem en gryende mistanke om at det ikke stopper med bortfallet av den respektive kontrollfunksjonen (for en kortere eller lengre periode. Det har nemlig vært noen dager her hvor det besøkstall som jeg bare ikke kunne få til å stemme overens med den aktiviteten som var på bloggen i form av kommentarer og delinger i løpet av det foregående døgnet.. Det er imidlertid umulig å tidfeste eksakt når det begynte, for ikke snakke om å kunne si noe sikkert om hvorvidt det i det hele tatt er tilfelle eller bare et oppkok i eget hode grunnet tilfeldige avvik fra norm. Så selv om det har vært flere slike episoder som har fått meg til å stusse, har det bare ikke vært holdbart nok til å bringes på bane før jeg leste et innlegg hos Bunny’en der han kunne fortelle om en episode der antallet delinger av et innlegg liksom ikke addet opp med antallet sidevisninger han sto oppført med på listen den påfølgende dagen. Og da en tilsvarende følelse av at ting ikke stemmer viste seg å ha dukket opp hos andre, blir det brått mer hold i fornemmelsen, i den betydning at det blir relevant nok til å kunne luftes. Hvorvidt det faktisk er så at heller ikke tellerfunksjonen hos blogg.no er på stell, er jeg fremdeles langt i fra å kunne si noe sikkert om, men ved å dele dette her, vil i det minste mistanken kunne styrkes eller svekkes avhengig av om det er andre bloggere som kan fortelle om tilsvarende opplevelser.

For om så er tilfelle at det har vært dager jeg er blitt registrert med færre visninger enn jeg skulle ha vært, hvilket også kan skje hver eneste dag, for alt jeg vet, så er dette faktisk såpass alvorlig at det bør tas tak i asap, da dette jo har innvirkning på bloggens fortjeneste!

 

22 kommentarer
    1. Jeg er inne på Google analytic og ser tallene der. Hvorfor man ikke kan få grafen derfra overført til blogg.no aner jeg ikke. Tallmaterialet ligger der.
      Men lesertallene mine hsr sunket med rundt 200 i døgnet etter at statistikken forsvant fra blogg.no. Tilfeldig, fusk med tall, starten på en stille død?

      1. Det her er interessant.. For du har tross alt hatt en jevn produktivitet på bloggen igjennom denne perioden, hvilket gjør deg til en langt bedre indikator i hht dette her enn meg. At mine besøkstall droppet som en murstein er tross alt ikke annet enn forventet med såpass begrenset aktivitet det har vært her på bloggen siden midten av mai..
        At dine lesertall synker som en stein med flere hundre på dagen da den aktivitetsmåleren kutter ut, er jo eventuelt pokker til tilfeldighet bare det. -Og når vi så kan legge til de indikasjonene på at de oppførte sidevisningene ikke adder opp som Bunny & jeg har opplevd, så begynner det å skurre ganske kraftig her etterhvert…
        Jeg får dessverre ikke til æ se statistikken inne på selve analytics siden. Jeg styret noe så grassalt med å få den saken opp og gå, hvorav det bla.a ble tegnet en mengde konti før jeg fikk den til å rulle og gå i kontrollpanelet, så jeg aner rett og slett ikke hvem av de jeg faktisk har, og ei heller hvordan jeg får sjekket de, bortsett fra den som står først i rekken.. 🤪
        Basert på bloggenes kvalitet sammen med den oppsvingen vi så begynnelsen av i vinter, så er det fullt mulig å få bloggen tilbake til gamle høyder. Men at dette skal skje med vår utgivers hjelp, kan vi nok imidlertid bare glemme. Ergo; Skal blogg-genren reddes, må vi basere oss på å gjøre jobben selv.
        Dette krever selvsagt samarbeid og helhjertet innsats, for ikke snakke om at vi blir nødt til å få opprettet en struktur på arbeidet.. (Her har jeg tenkt på å foreslå/opprette ei lukket FB -gruppe e.l, for første betingelse for å få noe gjort, er jo at vi skaffer et rom hvor vi kan få snakket sammen) 🤔
        – Men dette her bør vi vitterlig kunne klare. Sannheten er at vi faktisk bør skamme oss dersom vi IKKE skulle fikse dette her som en gjeng fehoder som f.eks har vist seg å bli svar skyldig på spm. om å navngi kongen klarte med et langt mer snevert publikum å henvende seg til! 🤭
        Nå hadde de riktignok plattformens udelte support mens vi vel må sies å bli regelrett motarbeidet, men non the less.. Lykkes vi i å samle et visst antall av bloggere, hvorpå vi evner å stable et organisert samarbeid på beina, slik at vi i beste fall får bloggen tilbake til gammel storhet, dog med et langt bredere publikum, vil fortjenesten bli enorm. For da er vi de som går i front, og dermed vil lede an slik som Sophie-Elise &co gjorde i sin tid.. 🤩

        1. Amen! Ja jeg tror vi må gjøre jobben selv.
          Jeg forstår ikke at ikke blogg.no eller eierne da, ikke ser potensiale. Vi som blogger nå favner bredt. Vi har en leserskare som ofte har god økonomi. Kjøpesterkt publikum som det heter.
          Vår første oppgave blir å dra lesere til blogg. Da helst nye lesere.

          1. Ja, vi har jo allerede fått sett effekten av at vi, i form av å ha langt mer kjøpekraftige målgrupper enn hva tilfellet var med de rosa, snudde fullstendig opp-ned på de varegrupper som utgjorde hovedtyngden av annonsører her inne! Det gikk jo fra mobildeksler til kr 50,- pr. stk til Audi A3 just like that!! Altså.. Vi trenger ikke engang i nærheten av det antallet lesere de rosa hadde for å dra inn den samme annonsesummen, rett og slett fordi vi selger pokker så mye dyrere varer enn de gjorde. – Hva jeg imidlertid ikke kan begripe, er at disse høyheter i Edmont ikke ser dette her!
            Jeg mener.. Det adder jo ikke opp at de som drifter et av landets ledende forlag ikke skal se de muligheter som jeg ser! – Dette gjør at jeg rett og slett ikke klarer å se forbi muligheten for at de saboterer sin egen bedrift med vitende og vilje.. For hvorfor har de ikke engang gitt oss en plattform hvor vi kan ta oss av annonseringen selv!? – Og de burde da slettes ikke opprette noe som helst, da de hadde denne riktig så godt besøkte siden som vel må sies å være dedikert til bloggerne, nemlig Side 2! Istedet, så ‘dreper’ de denne landskjente siden i det de brått en dag bare fryser den topp15 -.listen de hadde, samt at det ikke legges inn så mye som en innleggspromotering. Hvorfor??
            Det vi vet med sikkerhet, er jo at enhver virksomhet har ett mål for øye; Mere penger inn. Ergo; Når dette firmaet her hiver en potensiell formue ut vinduet, så tilsier all logikk at dette er nødt til å være grunnet i at det ligger en større formue i å kjøre det til helvete, for å si det på godt norsk..
            Jeg er såvisst ingen økonom; Jeg har typ Bed.øk VK1 å skilte med *haha*, men samtidig er jeg ikke dummere enn at jeg ser at de disponeringer som foretas her nå, ikke adder opp! – Og dette gjør meg faktisk enda mer innstilt på å få reversert denne utviklingen her! For dersom de ikke har en forbannet god forklaring på den regelrette selvsabotasjen som er blitt bedrevet de siste 6-12 mnd. så er jeg redd det er typ konkursspekulasjoner på gang her…
            – Jeg er med, all in, når det kommer til å få denne synkende skuta over på rett kjøl igjen, og om jeg fikk velge en å tan med meg inn i denne ‘krigen’, så ville det vært deg, så dette her er jo i det minste en forbannet god start *hehe*. 😉

            1. Jeg er god på rødruss-matte, ikke bedriftsøkonomi. Like fullt ha jeg hatt slike stillinger og verv at jeg hver måned studerer relativt godt en del store regnskap og budsjett, som Helseforetak, Ringerike kommune og Viken fylkeskommune. Så litt bedriftsøkonomi har jeg da kunnskap om. Tall er gøy.
              Mulig man bør se litt på regnskapstall hm *ble tankefull*.

      1. Ja, det var det, da..
        But then again, it aint over until it’s over!
        Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at det eneste som trengs i hht å få blogg-genren til å sprette rett opp til gamle høyder, er en kanal der vi kan få markedsført genren slik den fremstår i 2022 utgave!
        Så snart folk blir gjort kjent med at bloggen nå har blitt en genre som spenner bredt nok til å favne hele befolkningen, så er det ikke tvil om at de vil strømme til! Greia er bare at vi må belage oss på å gjøre jobben selv, og heller se det som eventuelt måtte avstedkomme fra blogg.no som en bonus… 🤗

          1. Jeg tenker som så at så lenge det er liv er det håp..
            På den andre siden, er jeg imidlertid forbannet mye bedre på å klekke ut hvordan et problem skal kunne løses enn jeg er på å få satt de respektive tankene ut i livet; Ergo, trenger vi en ledertype i betydningen en organisator som vet å kunne delegere, og derav å få omsatt tanker/ideer til handling…

    2. Har noen spurt eller sagt fra til blogg.no? Jeg ble så opphengt på den statistikken når jeg hadde den, så for meg funker bare å se topplisten best. Men jeg håper de ikke er HELT på tur ut her.. Vi får guffe på med blogging i sommer Gry! I alle fall JEG 🙂

      1. Ja, det blir iallefall ikke noen oppsving igjennom å blogge mindre! 😜
        Nå går vi jo inn i en mnd med en antatt lavsesong i restauranten også, slik at jeg endelig får kommet tilbake i normalt gjenge igjen hva bloggen angår etter en typ 17 mai + pinse-travelhet som liksom aldri opphørte før nå *hehe*. 😊

    3. Ja hvor skal vi nå blogge?, hos Reset.no?er vel heller ingen alternativ, de er vel også døende..ingen har økonomi eller ork til å røkte kommentarfelt heller ikke Blogg.no..

      1. Jeg kan jo ikke si annet enn at tanken på at blogg-genren skal bukke under med dagens aktører, rett og slett føles for dumt..
        Når sant skal sies, så slår det meg som regelrett paradoksalt at bloggen eventuelt skulle gå inn i historien som den genren hvis ‘liv’ og død sto og falt på et utvalg av det mest overfladiske av ungdom kongeeiket har å by på. – Unge ‘skribenter’ mellom 18 – 23 som likeså har vist seg overrepresentert blant den uforholdsmessig tallrike gruppen med tilhørighet i denne generasjonen som har utvist en regelrett sjokkerende grad av uvitenhet. Altså den som fremkommer i Ex on the beach og P.H som omfatter slikt som f.eks ikke å kunne navngi konge- og kronprinsparet, tidfeste 2 verdenskrig til 1964, for ikke glemme hvordan de skamløst nedtegnet sine innlegg med en gramatikk hjemmehørende i tidlig barneskolealder (f.eks ble bokstaven ‘å’ like fullt benyttet som det infinitivsmerket det er, og som substitutt for bindeordet ‘ og den slags). Selvsagt er det også i dag noen blogger som er langt mer lesverdig enn andre, men jeg ville løyet dersom jeg hadde sagt noe annet enn at det som i dag gis ut på bloggfronten ikke engang kan sammenlignes med det som utkom i de rosas æra.
        For all del, det er ikke så at samtlige rosablogger er/var ‘ a waist of both time & space’. Selvsagt var det kvalitet å finne blant disse også! Poenget mitt, er imidlertid at den input som generelt sett avstedkommer fra å lese dagens utgivelser er hinsides det en satt igjen med etter å ha pløyd seg igjennom en dose av de rosa. Dessuten favner jo dagens utgivelser om et hinsides mye bredere spekter av befolkningen…
        – Men om vi skulle få et worst case scenario, så tror jeg faktisk jeg kunne fått det riktig så artig som skribenten som livet opp i Reset.no ved å gjøre vinklingen av presentasjonene langt mer uforutsigbare, og løsningsforslagene ditto mer varierte. Jeg har jo en greie med det å ‘røre litt i gryta’, for å si det sånn 😜

    4. Jeg spurte support! De sa at den ikke kom tilbake på ei stund, og at de kanskje måtte lage en slags løsning på det selv…… vel…. kanskje noen av dere “store, tunge” kunne kontaktet dem og få et bedre svar?

      1. *hehe* Her er nok ikke den ene stort mer for en gigant å regne enn den andre, er jeg redd.. Den eneste som muligens kunne ha lagt et viss press på de i så måte, er vel Asbjørn, hvillet jo i praksis vil si at det per i dag neppe ville spilt noen rolle hvem av oss som henvender seg til de.. 😒
        – Så om jeg har forstått det du sier riktig her nå, så ligger altså ikke feilen hos blogg.no, men enten hos Analytics selv, eller at det er ett eller annet som har skjært seg i tjenesteleveransen til WordPress?.. 🤔
        Da er det jo nærliggende å spørre hvorfor i heiteste vi ikke blir holdt up to speed med hva som foreligger av info! Når sant skal sies, er jeg såpass paranoid blitt at jeg heller ikke kan utelukke at Edmont (eller hva det nå heter) har som mål å ødelegge blogg.no sakte men sikkert med sikte på at denne dattervirksomheten (eller hva det nå heter) til slutt skal slås konkurs med skyhøy avkastning.. 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg