Er kvinner dummere enn menn??

Jeg går ut i fra at en del av dere klikket inn på dette innlegget i ren harnisk, og lurer på hva faen dette er for en insinuering. – Det er iallefall hva jeg ville gjort om det var jeg som brått fikk en sådan overskrift i fleisen! Vi lever nå tross alt i det 21 århundrets Norge!.. 

Men ikke desto mindre er det beklageligvis en del ubestridelige fakta som gjør at dette spørsmålet så visst ikke er så utdebattert og derav utdatert som vi ynder å tro. For uansett hvor hardt jeg har forsøkt å bortforklare- og rasjonalisere disse faktorer, så er de like forbannet en kjensgjerning… 

 

Voldsoffererstatning vs. egen skyld

 

Som jeg vil gå ut i fra en del av dere har fått med dere, har jeg utkommet med et par innlegg der jeg virkelig har gått på tvers av tidens politisk korrekte rammer, -selv til meg å være, i løpet av den siste måneden. – Innlegg der jeg virkelig har bannet i kirken, for å si det sånn, og da spesielt i forhold til feminismen.. Men selv om det som insinueres ved å stille spørsmål ved kvinnens mentale kapasitet i forhold til mannen syntes regelrett uhyrlig ut i fra et objektivt ståsted, er imidlertid formålet denne gang å forhåpentligvis få lagt denne ballen død en gang for alle.

Vel.. Det begynner jo iallefall unektelig riktig så bra for spinnesiden, i det jentene er gutta overlegne i hht læring, og utvikling fra øyeblikket de ser dagens lys. Denne ledelsen holder frem med uforminsket styrke i det ungene når skolepliktig alder, hvorav jentene ligger metaforiske lysår foran sine mannlige klassekammerater grunnskolen igjennom. Faktisk begynner en ikke å se en utjevning før de er godt i gang med ungdomsskolen. Men om gutta ikke henger like langt etter som før, så beholder kvinnesiden allikevel en solid ledelse ved at de er i et solid flertall i hht å ta høyere utdannelse.

– Men her skjer det imidlertid noe..

For i det de når yrkesaktiv alder, så er det av en eller annen grunn brått de tilsynelatende langt mindre skolerte gutta som tar over showet, mens det på kvinnesiden råder uplanlagte graviditeter med ditto karriæreavbrudd, som så så alt for ofte ender i slikt som nedtrapping i stillingsprosenter og den slags.

Men det er imidlertid ikke dette som butgjør det springende punktet i hvorfor dette spørsmålet presser seg frem; For mens den voksne mannen er opptatt av å holde seg oppdatert i samfunnsrelaterte spørsmål så vel som vitenskap, liksom han holder seg up to speed i hht generell allmennkunnskap, så råder det en pinlig likegladhet i hht å utvide sin horisont hos det motsatte kjønn.

Mer enn noe annet område kommer dette til uttrykk i hht valget av magasiner og tidsskrifter. Jeg mener.. Det er jo bare å kaste et blikk på forsidene av de to som leder an hva hhv den kvinnelige- og den mannlige målgruppe angår;

 

 

Altså, bare se på dette her; Mens Vi Menn består av vitenskap, historiske fakta, teknologi, kriminalhistorier fra virkeligheten, og i det hele tatt informativt- og lærerikt materiale- og artikler med substans, er Norsk ukeblads forside bare et eksempel i den uhorvelige mengden av kvinnemagasin som er som skreddersydd for 50 -tallets husmoræra ispedd en og annen sykdomshistorie, tomhjernede kjærlighetsromaner og ‘hjemme hos’ -reportasjer.

Alternativet til den genren bladene som det viste N.U, Hjemmet, Allers, Tara, Camille, KK, og gud vet hva representerer, er de om mulig enda mer tomhjernede sladderbladene Se & hør og Her & nå. For selv om disse tilsynelatende gir seg ut for å ha en kjønnsnøytral målgruppe, er jo realiteten den at det er kvinnedelen av befolkningen de livnærer seg på. Tilsvarende, er det bare å se i hvitøyet at kundegruppen til magasin som Illustrert vitenskap består av en klar overvekt av menn.

Den samme tendensen kommer også til uttrykk hva TV -vaner angår, da den mannlige andelen publikummere til slikt som såpeoperaer og realitykonsept som ‘Real housewives in xx’, ‘Ungkaren/ungkarskvinnen’ og ‘The Kardashians’ er forsvinnende liten, mens programkonsept med mening og substans har en overvekt av mannlige seere.

Selvsagt er det heller ikke i denne anledning sort/hvitt, da det, iallefall ikke ut i fra hva jeg har kunnet avdekke, er noen nevneverdige kjønnsforskjeller i hht de som lar seg underholde av serier som Ex on the beach, Farmen og Paradise hotel, men non the less, altså.. Det ER en forskjell i hht substans på de kilder hvor kvinner og menn innhenter sine input, for å si det sånn. – Og ei heller bloggen har såvisst vist seg å være noe unntak i så måte, -snarere tvert i mot. For selv om den revolusjonen genren har gjennomgått de siste årene har betydd en grassal utjevning i så måte, så er det like fullt en tilnærmet total dominans av kvinnelige lesere av de gjenværende rosafargede utgivelser, mens de mannlige leserne utelukkende kommer til syne der konseptet kan relatere til virkelighetens verden.

 

Den tidløse Knutsen & Ludvigsen -sangen ‘Dum & deilig’ er en direkte henvisning til ideen om at det høy intelligens er uforenlig med kvinnelig skjønnhet..

 

Her kan jeg fortelle at det fremdeles var år igjen av de rosas æra den gang jeg selv tok steget inn i bloggverden og knapt hadde lest et blogginnlegg i mitt liv. I det jeg da startet min søken etter blogger å følge selv, innså jeg nærmest umiddelbart at jakten etter de konsept som var av interesse var tilnærmet den etter nålen i den berømmelige høystakken i hht det rosa havet som den gang utgjorde blogg-Norge. For å komme noen vei i det jeg skrollet nedover hva som syntes å være en endeløs rekke av utgivelser, ble løsningen dermed kun å klikke inn på det jeg kunne finne av mannlige bloggere, for så å ta det derifra. Årsaken var helt enkelt at her var oddsen så til de grader mye høyere for å treffe enn ved alt annet av avkortelser og utvelgelser.

Om du imidlertid skulle være forledet til å tro jeg utgjør et unntak fra regelen i så måte, er du beklageligvis på villspor. Om jeg så styrer unna ‘kjerringblader’ og legeromaner, i tillegg til å gå for blogger av substans, er TV -vanene mine under enhver kritikk. Jeg mener.. Hvor galt er det ikke å ringe opp en TV -kanal i den hensikt å gi de det glatte lag for å ha tatt en såpeopera av sendeplanen sånn helt uten videre!? Det er riktignok en god del år siden, men non the less.. Dagens versjon av ‘selv’ ville garantert hatt de samme såpeavhengigheter var det ikke for at det ikke lar seg forene med hverdagens gjøren og laden a-la i dag, – og om det skulle være noen tvil i så måte, feies denne iallefall ut vinduet med den altoppslukende interessen for søppel-TV a-la de nevnte virkelige husfruer fra XX og familien Kardashian/Jenners gjøren og laden..

Men når det er sagt, nekter jeg allikevel å åpne for at vi jenter står det minste tilbake for det mannlige motstykke. Det som gnager, er bare at disse eksemplene som her er bragt på bane i hht interessefelt ikke er det eneste som grunner dette innlegget..

Av selvopplevde eksempler, er intet mer graverende enn episoden som fant sted den gang jeg var i oppstarten av det som snart skulle bli en riktig så god inntektskilde; Nemlig en hjemmeside bestående av gratis mobile nedlastninger med betalte linker til sider hvis mobile innhold slettes ikke var gratis. Det forekom seg nemlig slik at grunnen til at jeg skulle ende opp med å gjøre det så forbannet bra i denne lettere lyssky bransjen, var den største fornærmelsen jeg har mottatt i mitt liv forkledd i et kompliment; I gjesteboken dukket nemlig følgende kommentar opp som jeg husker ordrett den dag i dag; “This site’s just amazingly good for a female wap (hvilket var betegnelsen for det mobile nettet den gang)-master”.  Dette er nemlig ikke bare den største fornærmelsen jeg kan huske å ha mottatt, men det er også, til dags dato, den eneste kommentaren som noensinne har truffet meg! – Og dette var jo etter alt å dømme ikke engang ment som en fornærmelse, -men snarere anything but! For det var unektelig så at denne bransjen var nærmest totaldomminert av mannlige aktører, så at det så dukker opp ei jente, som attpåtil er lokalisert i et helt annet sted enn den øst-europeiske- og asiatiske som var ditto dominerende i så måte (her må det legges til at selskapene som sto for den respektive fortjenesten hadde sine hovedseter i Russland. liksom plattformen som hostet hjemmesiden, og derav linkadressen var så russisk den kunne få blitt). Men min opplevelse var like fullt så opprørende at det føltes som om jeg ble rammet av et akutt hjerteinfarkt samtidig som samtlige av hjernens blodårer ble sprengt lukt til helvete.. Videre, reagerte jeg heller ikke med gomodig overbærenhet da en venn hadde sent en bekjent av seg til meg for hjelp til ett eller annet relatert til det mobile nettet, hvorpå vedkommende spør om kællen er hjemme, da XX har anbefalt å dra ned til meg for å få løst problemet.. – En ‘kæll’ som på det tidspunktet knapt nok var i stand til å håndtere sin egen e-mail konto, for ikke snakke om kodede innhold på en nettside!

Til fyrens hell, så gjør trangen til virkelig å demonstrere hvem som var husets anbefalte ekspertise at fyren både får den respektive problemstillingen løst- samt en tirade av øvrige opplysninger, slik at han slipper unna med ‘kun’ å måtte besvare hvorfor han gikk ut i fra at det var HAN som skulle inneha den hjelpende hånd. Han kan så rømme fra mitt spiddende blikk av misbilligelse over det spake svaret at det jo pleier å være ‘kællen’ som har greie på sånt’, med oppdrag vel utført og liv- og helse i behold.

 

Jeg må selv også bare ærlig innrømme å ha skodd meg på forestillingen om den ‘dumme blondinen’, og da spesielt i den hensikt å komme unna trafikkbøter..

 

I det store perspektiv, kommer så det samme til uttrykk i form av slikt som henvisninger til verdens ledende kvinnelige sjakkspiller, pokerspiller og whatever der det muskulære ikke er involvert, og kjønnene dermed står på like fot. Videre kommer det til uttrykk i form av at folk generelt har en sterk tendens til å henvende seg til menn for opplysninger i et klart flertall av områder og tema, liksom det er størst mannlig deltagelse ved valg, og den mannlige idiotien til tross, så er det de kvinnelige deltagerne som kan skilte med den største graden av manglende IQ på realityfronten. – I tillegg til en rekke andre eksempler på det samme på samfunnets ulike arenaer.

Jeg nekter fremdeles for at det faktisk kan være slik at menn er hakket smartere enn kvinner på de områdene som kan sies å ha betydning. Men like forbannet er jeg altså svar skyldig i hht hva pokker det er som ligger til grunn for alle de små- og store områdene der det faktisk pekes i retning av at det motsatte er tilfelle??..

 

 

6 kommentarer
    1. 😆 ja, da blir vel den første store greia: er det mulig å finne et minstemål av felles oppfatning om hva som er av betydning ? (Tvilsomt).

      Kommer ellers sørgelig til kort her, gitt. (Egentlig ganske fornøyd med det 🙃). Eneste reality jeg ser på, er Vinterveiens helter. Joa, et og anna arva magasin blar jeg gjennom, ellers har jeg konstant nesen i en bok.

      Det som gjør meg atskillig mer forbanna, det er når jentene tar over brorparten av høyere utdanning – for så å oppleve at den dagen de er i flertall, så går lønna først i stå – deretter nedover….

      1. Du er vitterlig ikke alene om å komme til kort m.h.t å besvare de spm. som følger dette her, for å si det sånn..
        – Ja, det er som om virkeligheten snus fullstendig på hodet for den kvinnelige delen av befolkningen ett eller annet sted mellom avsluttet V.G.S og at de tar fatt på det yrkesaktive liv som er helt absurd. All tenkelig logikk tilsier jo at den befolkningsgruppe som er i flertall i hht høyere utdanning skulle vært den som så skulle stått for den høyeste gjennomsnittslønnen!.. -Og i mine øyne stopper det heller ikke her, da det f.eks også syntes fornuftsstridig at gruppen der man finner flest med høyere utdannelse har den laveste valgdeltagelsen, osv..

    2. Interessant tematikk.
      jeg har aldri sett på meg selv som feminist. Det har alltid vært en selvfølge for meg at kvinner og menn er like kloke eller like dumme. At intelligens ikke har noe med kjønn å gjøre.
      Jeg har vært hovedinntektskilde i de fleste av årene vi har bodd sammen, og jeg er mye smartere enn Gubben, selv om han leser flere artikler i Vi Menn enn meg. Og ja, slike fakta som hendelser i annen verdenskrig og tja flyenes historie er han nok mer kunnskapsrik enn meg. Tror det kommer mer av interesser enn av intelligens.
      Samtidig ser jeg jo at det er slik du skriver.
      Jeg tror det, selv om vi skriver 2023 på kalenderen, er kulturelt betinget. Kvinner gjør seg dummere for å styrke menns ego. Jeg vet det var en spørreundersøkelse for en del år siden hvor folk ble spurt om de ville ha kunnet være sammen med en person som var mye mer intelligent enn dem. Et overveldenede flertall av menn kunne ikke det. Mens flertallet av kvinner helt klart kunne det.
      Det er liksom forventet at mannen skal fremstå som klokest,
      Kvinner er flinke til å innta den rollen det forventes av dem.

      1. Jeg føler meg definitivt hjemme i den beskrivelsen du gir her. Hos oss er det imidlertid sånn at jeg er ham like overlegen på det teoretiske plan som han er meg på det tekniske/praktiske. Men non the less altså; Glupere enn meg er han vitterlig ikke 😉
        – Videre, har du etter alt å dømme dessverre rett i det du sier om at det fremdeles er normalt at kvinner gjør seg dumme for å tekkes menn. Det er i mine øyne like tragisk og patetisk som det er en realitet..

    3. her ble frøken oppdratt med lego og flere tekniske leker fremfor rosa dukker og baby dukker. hu er veldig teknisk og utviklet flere ferdigheter som påstås gutter har “fra natur”. Så dette er veldig avhengig av oppdragelse og hvordan jentene presenteres for kunnskap

      1. Du har nok rett i at oppdragelsen har en stor del i hvordan vi ender opp som voksne.. Å oppdra jenter slik du har oppdratt datteren din, gir henne nok i det minste en god forutsetning for i not to sell herself short, for å si det sånn. Forhåpentligvis er det nok til at hun også er sterk nok i seg selv til ikke å gjøre seg dummere enn hun er for å tekkes en mann, for det er det faktisk ikke den mann i verden som er verdt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg