Er miljøavgiften en ren svindel??

Det er nå bragt på det rene at en av tidens sterkest etablerte sannheter allikevel ikke holder vann; For det viser seg nemlig at el-bilen slettes ikke er det klima- og miljøvennlige alternativet til den bensindrevne allikevel! – Og det gjør meg svært nysgjerrig på hvorfor disse opplysningene ikke er gitt de nyhetsoppslag de fortjener! For mer relevant nyhetsstoff finnes vel ikke, med tanke på de spørsmål som reises i hht at staten ufortrødent fortsetter å håve inn bøttevis av milliarder i miljøavgifter på bensin til tross for at grunnlaget for disse avgifter er i ferd med å rakne fullstendig!.. 

 

Jeg identifiserer meg herved som…

 

Til tross for min medfødte skepsis til etablerte/gitte sannheter, og følgelig har hatt en begrenset tillit til myndigheter og autoriteter så langt tilbake jeg kan huske, så ble selv jeg regelrett sjokkert over de opplysninger jeg snublet over for et par dager siden. – Faktisk var dette opplysninger som innebærer et så fundamentalt brudd på en av tidens mest ubestridte sannheter at selv jeg ble så til de grader satt ut av jeg ikke har evnet å omforme tanker i ord før nå..

Nå har jeg riktignok sett konturene av at el-bilens angivelige fortreffelighet ville få seg et realt skudd for baugen i det vi kom opp i et viss antall vrakede kjøretøy med de tilhørende litium-batterier. Men at det skulle komme frem opplysninger som pulveriserer hele miljøfordelen, -og dette på toppen av alt skulle være linket til produksjonen, -den så jeg virkelig ikke komme..

Skeptisk som jeg selvsagt er i tilsvarende grad når det kommer til opplysninger som bryter med de etablerte sannheter og allmenne oppfatning, så var vitterlig ikke dette her noe jeg kunne ‘kjøpe’ sånn uten videre, så her var det m.a.o bare å sette i gang å grave.

Men det jeg gikk ut i fra ville innebære en graveøkt på elitenivå viste seg å bli anything but. For ikke bare var disse opplysningene fremsatt av forskerteam på noen av verdens fremste universitet, men det som ble fremlagt var så logisk som det vel kan få blitt; Batterier av den typen som bla.a benyttes i biler, består jo som kjent av litium. Og litium er såvisst ikke et grunnstoff som lar seg utvinne just like that, for å si det sånn. Det er nemlig en god del mining som skal til for å få skviset den respektive dosen for et bilbatteri ut av fjellet, forå si det mildt. Greia e nemlig at det nå har vist seg at den energien med ditto utslipp som kreves for å produsere disse batteriene faktisk er gitt å overgå de utslipp som avstedkommer bensindrevne biler!!

 

Elbiler er nå angitt å stå for 60% av den samlede bilomsetningen her i landet, og hovedårsaken til det, er den miljøvinsten den angivelig skal ha i forhold til bensinvarianten. Men nå later det altså til at dette vitterlig er en sannhet med betydelige modifikasjoner, -for å si det mildt!

 

Og det stopper vitterlig ikke her; For enhver form for utvinning av råmaterialer er nemlig katastrofalt for miljøet. – Og med ‘katastrofalt’, så mener jeg VIRKELIG katastrofalt, i ordets fulle betydning. Saken er nemlig den at disse stoffene er en del av den jordiske faunaen, hvis balanse ligger til grunn for at de livsformer, hvorav vi er en av disse, som bebor planeten pr. d.d har kunnet utvikles. Følgelig, innebærer en fjerning av et råstoff fra miljøet intet mindre enn en at jordsmonnet degraderes, hvilket oversatt til godt norsk vil si at det herper dyrkbar mark, vannmangel, -hvorav vi selvsagt snakker om ferskvann, reduksjon av det biologiske mangfold, ødeleggelse av de respektive økosystemers funksjoner, og så det springende punktet, hvorav sirkelen sluttes med brask og bram; Nemlig global oppvarming

Greia er nemlig at litium har det til felles med olje og gass at heller ikke dette er fornybart! Ergo er det like forbannet brukt opp når det er brukt opp som den bensinen en fyller på tanken!

I tillegg til det som følger utvinnelsen av litium, så har vi altså det jeg så vidt penset innom innledningsvis; Dumpingen.. Litium er jo vitterlig ingen spøk og ha med å gjøre, da en duggdråpe er alt som skal til før det eksploderer ut i full brann. -Og om stoffet er hinsides lettantennelig så vel sim selvantennelig, så er dette så langt i fra ensbetydende med at det brenner fort! Så galt er det faktisk at det er ansett å måtte avsettes arealer av betydelige størrelser rundt om på planeten hvor det vil oppstå branner som vil vedvare i år til ende.Nå er det riktignok blitt lansert en regelrett revolusjon i form av et ikke-antennelig litiumbatteri. Men at dette er gitt å ta over for de tradisjonelle batteriene innen kort tid, så er det like fullt en forbannet mange av den brennbare sorten som sirkulerer rundt i verden som vil måtte destrueres før dette problemet eventuelt kan erklæres løst.

 

Dette litiumbatteriet er revolusjonerende i betydningen at det visstnok ikke er antennelig..

 

Nå tenker imidlertid jeg som så at en bensinbil lar seg jo hverken produsere- eller destruere skadefritt den heller! Så det er m.a.o nødt til å avstedkomme en viss dose ‘dritt’ i forbindelse med produksjon- så vel som destruksjon av disse også. Men ikke desto mindre, så syntes det altså ikke å være noen vei utenom at el-bilen så langt i fra er den klima- og miljøvinneren som forsvarer de avgifter som er pålagt bensinen.. Jeg mener.. Så lenge opplysninger om dette og hint er offentliggjort, så er det gitt at landets styresmakter har vært fullt oppdatert ang. det respektive anliggendet i god tid før det ble tilgjengelig for deg og meg, og da koker det unektelig ned til følgende to spørsmål;

A) Hvorfor er det ikke blitt gjort et eneste ‘synlig’ nyhetsoppslag om dette her? For selv om det viser seg å være uklarheter rundt hvorvidt de samlede miljøbelastninger som følger el-biler faktisk overgår de som følger den bensindrevne varianten, så er det uansett hevet over all tvil at el-bilen såvisst ikke er så fordelaktig for miljøet som angitt!

B) Hvordan kan styresmaktene kjøre på med miljøavgifter for bensindrevne kjøretøy uten forbehold, vel vitende om at dette gjøres på falske premisser?? For å si det rett ut; Er hele denne klima- og miljøavgiftsgreia intet mindre enn en svindel fra ende til annen!? – Og om så er, -Hvorfor??  

Jeg har ikke svarene på disse spørsmålene, og ei heller kan jeg si noe om hvorvidt jeg vil klare å komme til bunns i dette her. Men én ting kan jeg iallefall garantere, og det er at dersom så vil vise seg, -altså at jeg ikke vil klare å finne ut av dette her, så vil jeg i det minste dø mens jeg forsøker! For slik dette her fremstår per d.d, så er dette her så til de grader graverende på så mange punkter at det i mine øyne er langt forbi det å ha et valg!..

 

5 kommentarer
      1. Nei, informasjonen har vært tilgjengelig for allmennheten, så hva det formelle angår har de respektive aktører sitt på det tørre. – Ingen kan ‘tas’ for noe som helst i dette anliggendet, – men fra mitt ståsted er det like fullt elementer rundt dette her som lukter en anelse svidd, for å si det sånn..
        – Greia er at elbilens miljø- og klimafordeler vs. den bensindrevne varianten er blitt proklamert som et uomtvistelig faktum. Følgen av dette, er alt fra at det har styrt bilprodusentene til å gjøre elbil til sitt hovedsatsingsområde, til at forbrukerne er blitt avkrevd bøttevis av kr. i miljøavgifter dersom de ikke har byttet til elbil.
        – Når det da brått, mot alle odds, allikevel reises seriøs tvil om elbilen, til syvende og sist, innebærer noen klima/miljøfordeler vs. de bensin/dieseldrevne varianter, så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er førstesideoppslag og hovedsak i alt som måtte være av nyhetsformidlere. Altså anser jeg det for særdeles oppsiktsvekkende at det så vidt meg bekjent ikke har blitt smurt ut over en eneste forside, -hverken online- eller off.
        – For let’s face it; Det er forbannet langt mellom de av oss som leser noe som helst av nyhetsstoff utover de sakene som er slått opp. Enkelte leser notisene i lokalpressen, men jeg har enda til gode å treffe på en som måtte være motivert av noe annet enn sannsynligheten for at de respektive promillekjørere, butikktyver, e.l er noen de kjenner til, -eller i det minste har en mulighet for å finne ut av gjennom gjennom hverdagens smalltalk.. – Og enda færre er det som stiller spørsmålstegn rundt noe som helst av det de får presentert! Tillit til myndigheter så vel som til de som formidler nyheter og info er selvsagt et gode på mange vis. Men dessverre er denne tilliten også vår akilleshel. For det første, gjør det oss til metaforiske leireklumper hvis meninger og oppfatninger lar seg forme etter hvordan det respektive anliggendet er vinklet. Jeg mener.. Det er jo knapt en kjeft som går noe som helst nærmere etter i sømmene, for ikke snakke om å stille spørsmålstegn ved hvorvidt- og ev. i hvillen grad en kan stole på at den oppfatningen en sitter igjen med etter å ha blitt oppdatert på en sak er ens egen eller om den kan være utkommet av en ‘biased’ fremstilling..
        – Så på bakgrunn av dette, – altså hvordan folk opptrer i praksis, så er de manglende oppslagene hva angår de respektive spm. rundt elbilens klima/miljøfortreffelighet ensbetydende med at de færreste vil få det med seg/ev. se alvoret i saken..
        – Jeg har overhodet ingen grunnlag for å begynne å spekulere i mulige årsaker til at dette ikke har blitt den nyhetssaken det vitterlig burde blitt. For alt jeg vet, dreier det seg kun om at vi mennesker ser- og derav vurderer relevansen av ting og tang forskjellig. Men samtidig kan det like fullt være et bevisst tilbakehold fra publisering, samtidig som man har sørget for å ha sitt på det tørre i hht ikke å kunne tas for å tilbakeholde relevant info for allmennheten.. – For det er jo all grunn til å gå ut i fra at både den 1, 2, 3 & den uoffisielle 4 statsmakt er fullt klar over at sannsynligheten for at noen, av en viss størrelse, skal se denne informasjonen som den potensielle brannfakkelen den faktisk er. Derav vil jo det å bare gjøre det hele åpent for innsyn, og ikke en dritt utover det, den ideelle taktikk, da en i realiteten tåkelegger/tilbakeholder info, samtidig som de formelt sett opptrer uklanderlig!
        – Jeg sier, som sagt, ikke at det er dette som er blitt gjort her, men samtidig er det noe jeg anser det som nødvendig å komme til bunns i..

        1. Om du scroller nedover på linken, finnes det hundredevis av artikler om saken, der alle kommer til samme konklusjon. Selv om Elbiler fødes med noe større klimagjeld, er den totale klimagevinst større en diesel/bensinbiler i bilens levetid på 16 år.
          Et annet aspekt er den enorme redusering av luftforurensing i større byer, takket være elbiler. Som f.eks Oslo og Bergen.
          Der barna med astma eller andre luftveis problemer igjen kan gå ut å leke på de verste dagene

          Mener du at om “noen” mener at dette er en stor skandale, at elbil klimagevinsten er en bløff. Bør dette være hovedoppslag i Dagsrevyen? Som når “noen” mener at det dør flere av vaksinen enn av korona bør være det samme ?

          1. Jeg har ikke peiling på hvilken grad elbilens miljøødeleggelser samlet sett ender opp sammenlignet med bensinbilen. Ikke bare fordi jeg selv ikke har noen forutsetninger for å utmåle dette her, men også fordi jeg ikke tror det lar seg gjøre å si noe sikkert rundt dette til elbilene begynner å vrakes i den skala bensinbilene gjør per i dag. Hvorvidt oppdagelser/påstander rundt dette bør bli førstesidestoff i nyhetene, kommer ikke bare an på ‘noen’, men en kombinasjon av hvem disse ‘noen’ er, hvorvidt det disse ‘noen’ hevder adder opp rent logisk. For uansett hvilken ekspertise som ligger bak et utspill, ville selv ikke all verdens matematikere klare å overbevise meg om at 2+2=5, for å si det sånn.
            Det er også verdt å få med at knapt noe issue her i verden sort/hvitt. Det vil alltid være en dose pro’s og con’s som følger de respektive alternativ, hvorav det er opp til den enkelte å vurdere disse opp i mot hverandre for så å danne seg opp en formening om hvem som veier tyngst. Ofte er det også sånn at to hensyn blir stilt opp i mot hverandre..
            Hva som ev. kan bli utkommet her, vet vi ikke, men det bør vi virkelig komme til bunns i asap

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg