Er TIX blitt giftig??

Den nye TIX-låten ‘Hvis jeg forlot verden’ har vitterlig ført med seg noe voldsomt til ståhei! Dette er, kort fortalt, grunnet i at generalsekretær i Mental helse, Linda Berg Heggelund, har gått kraftig ut mot utgivelsen, i det hun hevder teksten er å anse som en trussel om selvmord ovenfor en (eks)kjæreste! Flere profilerte personer har deretter hevet seg på, bla.a skuespiller Emilie Tverbak, som mener låten aldri burde vært tillatt utgitt. I et innlegg på Instagram, går hun knallhardt ut mot artisten ved å hevde låten er som en manual på hvordan man kan bruke manipulasjon og selvmordstrusler for å ‘få viljen sin’..
Jeg kan vel ikke annet si enn at dette her er å blåse ting hinsides ut av sine proposjoner..

 

Mer om TIX er bla.a å lese HER.

 

Vel.. For at samtlige skal ha en snøring på hva dette dreier seg om, så er dette teksten som har skapt denne voldsomme furoren;

“Hvis jeg forlot verden, ville du
Finne en måte å få tiden til å snu?
Ville du, ville du?
Ye-ye-ye-yeah
Hvis jeg forlot verden uten deg
Ville verden vært den samme uten meg?
Uten meg, uten meg
Ye-ye-ye-yeah

Hva er det du kommer til å huske

Hvis jeg plutselig sluttet å puste?
Tenk å elske noen mer enn man elsker livet

Tar en kule for deg baby, tømmer hele magasinet”.

Greit nok.. Jeg kan være med på at ordbruken er brutal til en beskrivelse av en kjærlighetssorg å være. Videre, skal det også sies at jeg har sluppet uforholdsmessig billig unna dette her, da jeg har vært forskånet for denne sorgtilstanden utover den tristheten som naturlig følger det at en ikke fikk et forhold til å fungere. Men alvorlig talt.. Jeg vil allikevel påstå jeg har fått erfart såpass med følelse av tap at jeg føler meg fullt berettiget til å hevde at de som er skrudde nok i hodet til å bruke en selvmordstrussel for å tvinge kjæresten til å bli, er fullt kapable til å finne ut hvordan dette gjøres helt på egen hånd! Ingen kan få meg til å gå med på at barn og ungdom med det mentale på stell over det ganske land, brått blir seg bevisst på ‘det ideelle mottrekk’ dersom de skulle bli dumpet!! – Og dersom jeg mot formodning skulle ta feil, så kan jeg vel ikke annet si enn at det er av det gode at denne totale galskapen faktisk kommer for en dag!..

 

(foto: vg)  Andreas ‘TIX’ Haukeland.

 

Videre, er det også all grunn til å påpeke det besynderlige i at disse reaksjonene kommer først nå, når det er snakk om en norsk tekst.. For verden har jo vitterlig flommet over av rap-tekster som er langt drøyere enn denne! – Og disse er utkommet på Engelsk, hvilket unektelig er et språk jeg vil si brorparen av oss behersker riktig så godt, slik at det er all grunn til å gå ut i fra at disse som nå er fremme med den moralske pekefingeren enten er, eller iallfall burde være fullt innforstått med hva som sies i disse tekstene.

Slik jeg ser det, koker det hele ned til at et knippe lettfornærmede endelig har fått et ‘bytte’ å rette sine moralske pekefingre imot, i det ordene som vi er så vant til å høre på engelsk, brått treffer litt hardere på norsk siden dette ikke er språket vi er vant til når det kommer til denne typen tekster.

Så i mine øyne, er dette rett og slett en storm i et vannglass, satt i scene av et moral-politi som formelig har vært uthungret på ting å la seg fornærme av etter to samfulle år der samfunnet praktisk talt har stått stille. TIX, -eller Andreas Haukeland, som han faktisk heter, er og blir en fantastisk ambassadør for de som faller utenfor og/eller har det vanskelig. Samtidig, må en også huske på at fyren tross alt er artist, og derav er avhengig av å komme ut med materiale som faktisk selger..

 

14 kommentarer
    1. «Ingen kan få meg til å gå med på at barn og ungdom med det mentale på stell».. det er vel akkurat det de mener, at de som ikke har det mentale på stell kan trigges av dette. Ellers er jeg veldig enig i det du skriver, samtidig vil jeg påpeke at nå har nettopp disse som kritiserer gjort at denne låta får uendelig masse oppmerksomhet og spilletid og da blir hørt av dem som de mener ikke skulle hørt den. Så hva er det de driver med? Joda, de hever seg selv, fremstiller seg som velmenende mennesker uten å tenke konsekvenser. De er selvgode godhetstyranner! En annen ting er hvordan en velger å tolke, analysere en tekst, nå har jo disse gjordt det for resten av oss, så nå har jo denne blitt «selvmordssangen» takket være godhetsposørene! Til sist så har vi kunstnerisk frihet og ytringsfrihet! Hvis man skal sensurere kunst, så sensurerer man ytringsfriheten, har man ikke ytringsfrihet så har man ingenting, så føkk off med disse folka som prøver seg!!

      1. Ja, ikke sant! Og om de skulle være så forbannet opptatt av at folk verken begår selvmord eller truer om sådan, så hvorfor ikke ta tak i det faktum at vi har sittet i isolasjon to år til ende, liksom!.. 😛

    2. Storm i ett vannglass. Er ikke for manipulerende mennesker og å bruke slike metoder, men det er en annen sak.. kanskje de som kritiserer dette burde bruke enerien sin på å faktisk prøve å forebygge selvmord, som virker nesten ikke eksistrende her til lands. Lista for rask hjelp og akutthjelp er horribel høy og er lange ventelister og vanskelig for alle å få hjelp. Og så arresterer de tix.. Kunstnerisk frihet er jeg for, og skal være nokså drøyt om jeg reagerer.

    3. Hadde ikke hørt låten ..så greit å se teksten her.. 🙂 Jeg tenker at man ikke kan ta en tekst sååå seriøst..den skal jo liksom ha litt svung.. og når man kjenner til Tix så vet man jo hva han står for.. Noen liker å finne det negative og hause det opp nesten uansett hva det er..Hadde ikke fått med meg denne ståheien heller jeg da… God helg <3

      1. Ja, dette her syntes jeg bare blir for dumt! For ikke snakke om at jeg syntes lederen for en såpass stor organisasjon som Mental helse burde prioritere kampsakene sine langt bedre enn dette her.

    4. Det her blir for teit – hørte på en debatt tidligere ikveld. Altså – om jeg leser gjennom teksten på toppen i innlegget ditt…. vel….! Jeg liker Tix – medmennesket han er…..! Det er vel faktisk sånn at ingen noen gang kan vite hvordan andre reagerer på noe som helst! En sang om kjærlighetssorg er ingen selvmordssang.

      1. Ja, ikke sant.. Jeg har full forståelse for at denne her teksten kan oppleves som i overmåte dramatisk og voldsom. Den er også litt i overkant mørk og voldsom for min smak! Men det er liksom lysår derifra til å gå ut med at den er skadelig, og burde vært stoppet!..

      1. Ja, det er i det hele tatt helt absurd at denne sangteksten er det området hvor lederen i Mental helse velger å gjøre seg synlig i en tid hvor uante deler av befolkningen lider psykisk etter to år med lock downs og sosial distansering! Det vitner jo om en mildt sagt manglende evne til å velge ens kampsaker

    5. Her er det verken den flotte fyren Tix eller den viktige organisasjonen Mentalhelse det handler om, her er det kun en grei, og det er tabloidaviser som lagger klikkasaker om en sak om ikke er en sak,

      1. Du har nok dessverre mye rett i det.. For det er jo heller ikke noe nytt at avisene (les; anmelderne) har et horn i siden til denne fyren, i det de har slaktet praktisk talt alt han har kommet ut med siden debuten.. Det skulle jo liksom bare mangle at de ikke skulle dra den kritikken som kom hinsides ut av proposjoner når det var nettopp TIX det gjaldt. Hele greia er m.a.o bare patetisk..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg