Flomfare for oss som gråter for alt!

Når en er blandt de som griner for alt og spesielt når en blir rørt, kombinert med at en er hinsides lettrørt, ja da indikerer lørdagens premiære på årets ‘Skal vi danse’ -sesong en betydelig flomfare i de respektive hjem. For mitt vedkommende, startet det allerede i det Birgit Skarstein regelrett seilte ut på parketten for å foreta det som skulle bli den første rullestoldans i konseptets historie verden over, og med tanke på hvordan fortsettelsen av dansen forløp, skjønner man jo lett hvor dette bar.. 

[foto: tv2] Birgit Skarstein og Philip Raabe mottok stående applaus fra både publikum såvel som dommere for sin oppvisning på parketten.

 

Jepp.. Det ble ille på steroider, for å si det sånn, for her snakker vi ikke bedårende tårer rennende fra store tårevåte øyne (slik som hos den lille gutten på det bildet, vet dere..). Her snakker vi den totale ‘ugly-cry’ med alt hva dette innebærer av rennende grøten av mascara smurt utover store deler av ansiktet, rødsprengte øyne så hovne at en skulle tro en hadde innlagt vannballonger, snørr og mildt sagt uappetittelig guffe.

Og selv for en så hinsides lettrørt person som meg, og som attpåtil er blandt de som griner for alt (hvis eneste unntak dreier seg om de tilfeller gråt er å betrakte som normalen), kom dette her faktisk like overraskende som ‘kjærringa på julekvelden’.. For det første, er ‘Skal vi danse’ mer et program hvor jeg lar meg imponere, hvorpå grining kun har vært sporadisk og i det minste noe tilnærmet den nevnte bedårende typen forbeholdt scener som viser ‘båndingen’ mellom elev og danselærer, og da gjerne i sesongens sluttfase. Aldri tidligere (iallefall av hva jeg kan huske) har det vært så mye som antydninger til øyenlekasjer i program én!

[foto: tv2] Birgit Skarstein med sin svenske dansepartner, Philip Raabe.

 

Og for det andre, hadde det ikke så mye som streifet meg at denne rullestolens inntog i konkurransen skulle treffe på dette viset.. Ut over at jeg reagerte med å syntes dette var skikkelig kult da casten for årets sesong ble offentliggjort, så vet jo ikke jeg en skarve dritt om hva rullestoldans innebærer utover de særs sporadiske TV-klippene jeg har fått med meg hittil i livet. Om noe, så jeg vel i grunnen for meg at det ville være den funksjonsfriske som sto for det meste av bevegelsen over gulvet, mens rullestolbrukerens oppgaver i det vesentligste måtte dreie seg om overkropp i tillegg til svinging av rullestolen. – Her må det imidlertid påpekes at dette så visst ikke er ment som bagatellisering av rullestolbrukernes bidrag og prestasjon i dansen. -Det er bare så at dette var hva jeg evnet å forestille meg som menneskelig mulig!

Så feil kan en altså ta, hvis feilvurdering virkelig ble smurt inn i det dansen går inn i sluttfasen med et av kveldens mest spektakulære løft, hvorpå Skarstein, på et eller annet vis jeg ikke har den ringelse anelse om hvordan kan ha vært mulig, evner utføre med utstragte(!) bein..

 

[foto: tv2]  Birgit Skarstein er første rullestolbruker ‘Dancing with the stars’ -konseptets historie.

 

Her var den nevnte ‘ugly cry’ allerede et ufravikelig faktum, for så å eskallere til uante dimensjoner herifra og ut. Det kan med andre ord ikke ha vært så mye som et snev av utseendemessig likhet mellom det mennesket som et par minutter tidligere satt klar for å se sesongpremiærens siste dans, og det vraket som hadde overtatt sofaen i det kveldens høyeste dommer var overlevert. Jeg føler det dermed presserende med en henstilling til TV2 om å ta såpass hensyn til øyensminkebrukere av mitt kaliber at det advares mot muligheten for slike scener i forkant, og da spesielt siden programmet går på den store ‘utedagen’ (lørdag). Det er jo slettes ikke alle som ser programmet på Sumo etter jobb slik som meg, eller i ‘hang-over’ens vold på søndag..

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg