FlyverFest!!

Vi går raka vegen fra bregner & blomster til biene, som sammen med humlene benytter sine siste uker på på planeten til å supe pollen som om morgendagen ikke finnes. Du vil nå bli presentert sensasjonelt bildemateriale som viser hvordan den pågående insektsfylla på pollen viser seg å være urovekkende gjenkjennelig i forhold til karakteristisk adferd hva menneskefylla (meg selv derav åpenbart innkludert) angår..  

 

Denne i overmåte tykkfalne humlen ramlet faktisk ut av ugressjafsen som vat på vei ned i søppelposen da jeg luket blomsterkassene på jobben. Jeg gikk ut i fra at den var død (bildet ble i utgangspunktet tatt for å vise hvilket under det var at jeg ikke ble stukket), men så..

I det jeg vendte blikket tilbake der den hadde falt ned, viste det seg at den snarere var døddrukken, og av en eller annen grunn i ferd med å kravle seg opp på den lille steinen her. Jeg bestemte meg så for å se an litt om den var døende, og jeg derav burde gjøre kort prosess for at den ikke skulle lide unødvendig, eller om den ville komme til hektene. Like etter tar den så til vingene, der den vekselsvis sjangler av gårde noen cm over bakken- og krasjander. M.a.o ingen vinger skadd, kun en smellfeit pollendranker som nå begav seg ut på en uforsvarlig fylleflygning.

Mens mang en menneskefyll har endt med eksemplarer av arten som henger etter beina i lyskronene, har vi her en representant for biene som utviser et tilsvarende stunt i villniset..

Også blant biegutta er ‘mooning’ en kjærkommen fylleaktivitet. HYvorvidt dette også for disse avstedkommer med skam og blodangst dagen derpå, vites imidlertid ikke.

Felles for insektfylla og menneskefylla, er at det skjenes av gårde..

Og det er kun et mirakel som kan forhindre at en til slutt ender med å ramle ned fra hhv sofaer og blomster.

Forøvrig, har vi jo alle en sånn der sosial misfit i vår midte som ikke skjønner kutymen med at man har med seg hhv medbragt drikke for vår del, eller medfødt sugerør for de pollensupende flygernes del når det inviteres til fest..

 

6 kommentarer
      1. *haha* Det er ment å skulle stå ‘på planeten* 🤭
        Stikker gjør de, såpass kan jeg iallefall si. Det jeg har hørt, er at de dør som fölge av at de stikker noen. Hvorvidt det er sant, aner jeg imidlertid ikke..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg