For dumt for sympati!

I aktualitetsprogrammet Åsted Norge, dreier en av ukens saker seg om ei dame som lures til å punge ut med over 13 mill(!) i en såkalt ‘kjærlighetssvindel’. – Ei dame som en i utgangspunktet aldri kunne trodd ville la seg lure av en av tidens mest kjente så vel som benyttede former for svindel. Anne Berit Guttormsen er nemlig professor i medisin og landets fremste anestesilege, hvilke meritter unektelig krever at en innehar et viss intelligensnivå. Men enkelte er rett og slett ufattelig dumme til glupinger å være! – Og i dette tilfellet, er det opptrådt så til de grader tanketomt at jeg ikke kan hjelpe for at følelsen av at her har hun kun seg selv å takke har skippet sympatifølelsen ut over sidelinjen.. 

 

 

Jeg er overhodet ikke fremmed for det å drite skikkelig på draget, for å si det sånn. -Og med min etter hvert greit store samling  handlinger/beslutninger på nivå med en hodeløs kalkun under beltet, så har jeg som regel en for andre nærmest absurd sympati og forståelse for det å ‘gå skikkelig på trynet’. Men det viser seg altså at grensen for å høste sympati hos meg er nådd i det en lar seg lure til å fore en person en aldri noensinne har møtt ansikt til ansikt med hundre-tusner,- i verste fall (som i dette tilfellet) millioner av kroner. Her må jeg bare beklage om jeg støter noen, men i ærlighetens navn opplever jeg dette som like forbannet idiotisk som å sende penger til de (angitte) afrikanerne som ber om pengestøtte til sine kreftrammede familiemedlemmer (om ikke enda verre).  Den aller første lærdommen jeg (og mange med meg) tok til oss ang. relasjonsbygging på nett, var; A) Aldri møt noen alene de første gangene, og ei heller oppgi hvor du bor, og B) Aldri send penger til folk du aldri har møtt ansikt til ansikt!

Når det er sagt, ville jeg nok kunne utvise en viss forståelse dersom vedkommende hadde vært typ under 25. Forelskelse er en sterk følelse, og derav minst like fordummende. Mangler en livserfaring i et slikt møte med en profesjonell svindler som vet å trykke på de rette knappene, skjønner jeg at man kan miste hodet. Men for et menneske som både har passert 30, 40 og gjerne mer, forventer jeg faktisk såpass med livserfaring at man umiddelbart kjenner lusa på gangen i det en blir bedt om å sende penger! Her hjelper det faktisk ikke hvor forelsket en må ha vært, eller hvor genuint og dokumentert forespørselen syntes å være. Har du frekventert planeten i flerfoldige tiår, krever jeg faktisk at en har gjort seg de grunnleggende erfaringer angående hvordan ting og tang fungerer. I den her saken, er den svindlede ei dame over 60 i en ledende stilling, så hvordan det i det hele tatt er mulig å være så til de grader korket når en er så glup, er over min fatteevne!

 

 

En avgjørende faktor i hht hva som gjør dette for dumt, er at her er det ikke snakk om å gå på en smell grunnet et i overkant impulsivt innfall, eller handlet overilt som følge av å være grepet av panikk, og lignende. Hva de som har blitt ‘catfished’ angår, har idiotiet til forskjell vedvart i både måneder og år uten at de har evnet å innse at de er i ferd med å kvitte seg med alt de eier og har! Jeg mener.. Å punge ut over 13 millioner norske kr. til et menneske en ikke engang har facetimet med,  tilsvarer etter mitt syn vurderingsevnen til en gjennomsnitts glassmanet, og så lavt har ikke engang jeg vært i nærheten av, og det sier virkelig sitt!.

8 kommentarer
    1. Jeg har også strevd veldig med å forstå hvordan oppegående mennesker kan la seg manipulere til de grader. Jeg begriper det ikke. Da er det kanskje jeg som er den dumme siden jeg ikke forstår det… 🙄 Men jeg tenker at kanskje alt vett og forstand forsvinner når noen forelsker seg. Jeg innrømmer at jeg har vanskelig for å forelske meg. Det er sånn fjortisgreie.

      1. Jeg er faktisk cocky nok til å stå standfast i overbevisningen om at her er det ikke oss som mangler noe men de. Greit nok at forelskelse ksn eliminere en god posjon av fornuften, men alikevel.. Å ikke sende penger til et menneske en ikke har møtt ansikt til ansikt, -ja hun her kan ikke engang ha facetimet med fyren, siden han hadde stjålet bildene av seg fra en tilfeldig utvalgt på Facebook, er og blir basic lærdom! Liksom du vet bedre enn å legge kveldsturen til ghettoen i Bronx når du besøker NY, burde du vite at folk som ber om penger før du i det hele tatt har møtt de er (etter alt å dømme) svindlere 😉

    2. Jeg er lettlurt og godtroende. Tror alltid det beste om folk til det motsatte er bevist, gjerne gjentatte ganger. Heldigvis har jeg alltid hatt såpass dårlig råd, eller bevisst forhold til penger at jeg ikke bare deler de rundhåndet ut.
      Jeg tror i dette tilfellet vi muligens snakker om en fangers som er eksepsjonell flink på sitt område, men ikke like flink med livet utenfor sykehus- og forskningsmiljø.

      1. Jeg tenkte vel også litt i de baner, -uten dine fagkunnskaper innen medisin (obviously), men kun ut i fra at en jo har vært borti sosialt handicapede (er det lov å si?) genier tidligere.. Her er det vel strengt tatt ikke bare dama selv som har opptrådt hårreisende dumt, for her burde vel en og annen pårørende ha oppdaget at noe er riv ruskende galt fatt, og tatt grep i god tid før 13 millioner er nådd (hehe)

        1. Men det hjelper slett ikke alltid at pårørende sier noe. Se bare på en viss dame som havnet i fengsel i Ecuador for kokainsmugling. Rita Grimestad. Hun ble advart mot å sende penger til nettkjæresten, tok opp lån, hørte absolutt ikke på noen. Og så reiste hun dit.. Det gikk jo absolutt ikke bra.

          1. Nei, du har et poeng her, ass.. frk Grimstad var beyond solvation, for å si det sånn, så hun kan jo ha vært tilsvarende vrien hun her.. 😏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg