FUCK ALS!!

Dette innlegget er skrevet i anledning Brits, aka Kjerringtanker, bloggerutfordring der vi oppfordres til å skrive et innlegg med sykdommen ALS som tema. Bakgrunnen for det hele, er at det er atter en aksjon på trappene i blogg-Norge. Denne gangen så er målet å gå større og hardere ut enn noensinne i det vi skal bistå vår alles Mamma på hjul (også kalt Vivian) med å få øky oppmerksomhet rundt den fryktsomme sykdomsdiagnosen hum fikk stadfestet for rundt 6 1/2 år siden.

 

Rundt disse tider i det herrens år 2006, får jeg en bok med tittelen ‘Ro utan åror’. Den er relativt tynn bok, der en dame som det slår meg er ett eller annet kjent med figurerer på forsiden. Kort fortalt, var dette en bok der alt fra forside- og tittel til genrebetegnelsen ‘biografi’ tilsier at den ville blitt utelukket allerede i underbevisstheten under en bokjakt i bokhandleren. Men i mangel på noe annet å lese på, så blir det altså til at jeg setter meg ned med denne her, totalt uvitende om at dette er en av de ytterst få bøkene jeg ikke bare vil huske- men også ta frem minnene fra med jevne mellomrom for hva som etter alt å dømme vil bli for resten av mitt liv.. 

Dama på forsiden, het Ulla-Carin Lindquist, og innholdet var en dagbok som ble påbegynt på hennes 50 års dag, -hvilket sammenfalt med den dagen hun fikk diagnosen ALS med en prognose på max to år igjen å leve.. 

 

 

Den nevnte toårige prognosen hva resterende levetid angikk, skulle imidlertid vise seg å være gal. Lindquist, hvis gjenkjennelse avstedkom fra hennes yrkeskarriere som nyhetsanker i svensk TV. – Hvilket var hva som ble foretrukket fremfor NRK i denne parabolantennens spede begynnelse som sammenfalt med mine tidlige barneår, skulle ikke engang ha et år igjen på planeten denne aprildagen..

Denne særdeles gripende og i overkant rystende leseopplevelsen var mitt første møte med hva som for meg fremstår som den aller verste av sykdommer man kan rammes av, selv de mest skrekkinngytende av kreftformer inkludert.. – Men dette emosjonelle jordskjelvet som avstedkom fra Lindquists skjebne, kan allikevel ikke måle seg med hva som fulgte mitt andre møte med denne sykdommen, da det denne gang går fra å være en totalt fremmed til et menneske jeg har en relasjon til. – En relasjon som tilsier at vi har å gjøre med en tilhørende den gruppen som ansees for å være mine venner..

Hva sykdommen ALS går ut på rent konkret, ble beskrevet i forbindelse med høstens innsamlingsaksjon, så istedet for å gjenta meg selv, så tar jeg like godt å effektiviserer det hele i form av en henvisning til –>>> DETTE <<<– innlegget, hvor det også er gitt en kjapp innføring hva vår person, Vivian, angår.

Og i forbindelse med at nevnte mamma på hjul har planer om å få arrangert et storstilt fakkeltog i hjembyen Bergen for å øke fokuset på ALS, så åpner det seg også en mulighet for oss ellers i landet å bygge opp under dette her ved hjelp av spredning av kunnskap via sosiale medier. Ved å legge ned en innsats for å få økt oppmerksomhet og  fokus på dette helvetet av en sykdom, så fører dette igjen til at det legges mer ressurser i forskningsarbeidet for å kunne komme opp med en kur, -eller i det minste noe som har en effekt å skrive hjem om. Så ved å la seg engasjere sammen med oss i tiden fremover, så vil dette også gagne en selv i form av det å kunne utgjøre en forskjell.. – En forskjell som innebærer at det faktisk ikke lenger vil kunne sies at det er ett fett for verden at du ble født som nettopp deg, da verden faktisk ville ha lidd et tap dersom noen andre hadde innehatt din plass!..

Nå er vi jo alle forskjellig, men jeg er nok langt i fra alene om at det ligger intet mindre enn et eksistensielt behov i det å kunne vise til at en igjennom ens eksistens faktisk har utgjort en forskjell.. – Og kanskje kan det til og med være at det er nettopp VÅR innsats som kan vise seg å bli oppstarten på at det utvikles en kur innen forutsigbar fremtid!!

7 kommentarer
    1. STOPP ALS sier vi i stiftelsen ALS Norge og kur mot ALS er dessverre litt frem i tid enda . Det er kun forskning som bringer dagen nærmere en kur. I dag er det 2 barn i Norge med barne ALS, en gutt på 5 år og ei jente på 13 år. Grusom sykdom som jeg har kjempet for siden 2007 og fått I gang all forskning I Norge. Det er faktisk mange viktige forskning studier I Norge som vi kjemper for å opprettholde. Lurer dere på noe ang. ALS? Les gjerne på vår hjemmeside og ta gjerne en tlf. Til meg. Vi har unik dame ,Jane som lager vakkert ALS smykke som heter STOPP ALS ( ALS smykket) Dette smykket har hun laget siden 2015 til inntekt for forskning i Norge. Hadde jeg kunne ta vekk denne grusomme sykdommen hadde jeg gjort det pronto. Det har vært mitt mål siden desember 2007 da jeg mistet min kjære pappa for ALS. Jeg lovet min pappa at denne lidelsen kunne jeg ikke sitte å se på uten at det ikke var noe forskning I Norge. Fra 2016 til i dag har vi donert ut over 13 millioner kroner til forskningen i Norge.

      1. [*hehe* Utrykksformen er nok hakket røffere i kantene i en publikasjon som denne enn hva som vil være passende som slagord for ALS Norge] 😜
        ✔ Wow.. Takker så mye for viktig og nyttig info! – Og ikke minst at du stiller deg til rådighet m.h.t info og støtte. For vi vil nok trenge all den back-up vi kan få i det vi går inn for å få Vivians planlagte ALS awareness -event så stort som overhodet mulig! 🥰
        ✔ Likeså er jeg mektig imponert over hvordan du virkelig har tatt opp kampen, og så til de grader innfrir det løftet du gav din far. Jeg kan virkelig ikke engang begynne å forestille meg hvor traumatisk det må ha vært å miste en av de aller nærmeste på det her viset.. ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg