Generasjon Syk & Svak..

Er du født før 1985?
Dersom så er tilfelle, er du i likhet med meg blandt de aller siste i vår del av verden som fikk privilegiet av å ha en barndom proppfull av farer, hvilket vi etter dagens virkelighetsoppfatning overlevde mot alle odds!

 

df-foto

 

Etter alt og dømme, har det aldri fallt deg inn å ta det inn over deg hvilken overlevelsesevne det at du fremdeles er i live den dag i dag faktisk innebærer. -Ut i fra dagens politiske korrekte holdepunkter og samfunnets gitte sikkerhetsforranstaltninger, vel og merke..

For ikke bare overlevde vi både tidens ytterst helseskadelige forhold og de uttallige farer som følger å bli sluppet ut en, etter dagens standard, praktisk talt usikret verden uten tilsyn! Vår fysikk & helsetilstand viser seg for mange av oss å være like bunnsolid som på videregående!

Virkelig påfallende blir det når vi samtidig ser det stikk motsatte hos de som er i 20 -årene og yngre.. De som etter alle solemerker skal ha vokst opp under beskyttende forhold, for ikke snakke om desinfiserte og støvfrie hjem viser seg å ha en fysikk på nivå med sine besteforeldre!

Mentalt, er dagens ungdom & foreldregenerasjonen så likesinnede som de aldri før har vært, hvilket har gjort dere som er foreldre historiske ved å være de første som har klart å unngå enhver form for generasjonskonflikt! Desverre for dere som er foreldre & besteforeldre, gjelder dette som vi tidligere var inne på oxo fysikken..

Dette paradokset kommer først virkelig til uttrykk gjennom å se tilbake på egen oppvekst ut fra nåtidens perspektiv: Sykkelhjelm fantes ikke, og her farte vi avgårde ned grusete bakker og skrenter på sjabby tohjulinger med tvilsom bremsefunksjon! Videre ble det klatret til topps i både trær & fjellskråninger, så vel som på hustak! Selv vokste jeg opp ved ei elv hvor vi sto på skjøyter vinterstid og badet sommerstid uten annet tilsyn enn ei mor som tittet ned på oss fra kjøkkenvinduet dann & vann! -Lekeplassene var fullstendig usikret, og til skolen fikk vi komme oss ved egen hjelp, -til tross for at biltrafikken var tilnærmet den vi ser i dag!

Innemiljøet var imidlertid ikke det minste tryggere! Her ble renholdet faktisk begrenset til en gang ukentlig, og som om ikke det var galt nok, var datidens støvsuging ikke mer hverdt enn at støvet like fullt befant seg i huset etter dette var unnagjort! Det var ikke snakk om at vaskemidlene eliminerte bakteriene som måtte befinne seg på stedet. -‘De farlige blir vasket bort’, lød det. -Men dagens politiske korrekte standard vet bedre enn å etterlate seg sånt snusk -som unger faktisk er avhengig av å bli utsatt for om de skal kunne utvikle et fungerende immunforsvar.

– For det er her vi kommer til sakens kjerne.. Grunnen til den sykeligheten som råder hos unge i dag, er rett & slett forårsaket av at de aldri fikk styrket seg gjennom å gå ut og utfordre virkelighetens verden. Dere husker sikkert oxo alle skrubbsårene vi fikk, kulene i pannen, for ikke snakke om at det en & annen gang var en på skolen som brakk en arm, eller kanskje til og med et bein!? -Men vi lærte da å ta oss frem uten å pådra oss alskens belastningsskader og annet utyske etter et par timers gåtur eller noen timer i en litt kinkig stilling på et kontor! – For ikke snakke om at vi knappt hadde hørt om sånt som astma, og allergi var noe rart som kanskje en i klassen var rammet av!

 

df-foto

 

Jeg har overhodet ingen forutsetninger for å belære andre hva foreldrerollen angår. -Bortsett fra at dere er nødt til å åpne øynene for hva dagens puter under både armer & bein -policy (for ikke snakke om et hode innsvøpt i en hjelm) har vist seg å avstedkomme. Det er umulig å gå tilbake til vår egen priviligerte frihet, for en får desverre ikke gjort noe med disse beskyttelsesforanstaltningene i skole & barnehage. Videre er en jo oxo tvunget til å følge visse av disse galskapens retningslinjer utad, for ellers kan en jo risikere å få barnevernet på døren!.. Men en god del ligger likevel i deres, som foreldres hender. -Så sørg i allefall for at avkommet får tilgang til disse praktisk talt livsnødvendige bakterier, husstøv og pels & annet fra husdyr! Om ungen vil utføre det svalestupet fra tre-meteren, så finn det i deg å la han eller henne ta det mageplasket. -De vil, som du selv beviselig er bekreftelsen på, være til enormt gagn for de etterhvert som de vokser opp!

 

 


 

 

6 kommentarer
    1. Jeg er ihvertfall av en generasjon som vokste opp utendørs. Og skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke jeg ville orket tanken på at mine egne barn var overalt der jeg var. Det er jo et under at det gikk bra. Men mine unger gjorde sikkert ting jeg ikke visste, for de var heller ikke barnehagegenerasjon. Nå har jeg små barnebarn, og de vokser opp i barnehage. En nødvendighet, for ellers er det ingen å leke med. Nå har det jo skjedd enkelte tragiske dødsfall og ulykker i barnehager opp gjennom årene, så det er kanskje ikke så trygt som man tror?
      Men ok, jeg herjet i skog og hei, langs kysten med dypt vann. Svømmeferdighetene var det så som så med. Men vi hadde nok bedre motorikk og kontroll i kropp, armer og bein enn stillesittende unger har i dag. Unger virker mer klossete motorisk nå.

      Så ser jeg på denne sorteringen av søppel. Skremmende at det som bare øker , er mengden plastavfall. Alt annet har avtatt kraftig, for jeg er alene nå. Men plastemballasje har økt voldsomt. Hvordan overlevde vi oppveksten med alt i “løsvekt” og uinnpakket i butikken på hjørnet? Både kjøtt, pølser, brød, farin, ost. Butikkansatte veide, pakket i papir og teipet. Mattilsynet hadde fått hysterisk anfall i dag.

      1. Det er faktisk tester og påvist en hinsides forskjell på etterkrigsgenerasjonen & de såkaldte -00’ernes fysikk som 11 åringer..
        For min egen del, opplever jeg et regelrett kvantesprang fra min egen oppvekst hva allargier, asthma, o.l angår. Det er faktisk ikke mer enn et par-tre tiår siden mitt eneste kjennskap til astma var fra moren til ei I klassen.. Ikke en eneste unge hadde hverken astma eller allergi I mine barneskoleår, og nå er det knapt noen som ikke har noe! Jeg er ikke et øyeblikk I tvil om at en er avhengig av å utsettes for en gjevnlig tilstrømning av dritt for at immunforsvaret skal kunne være ‘up to speed’ og SPESIELT når en er barn..

    2. Jeg er født på 60 tallet… jeg har arr på leggen. Måtte sy 10 sting etter å ha lekt blant gammelt landbruksutstyr i låven. Satt usikre på bensintanken på Pappas motorsykkel mens vi spant rundt Frøken på grusveien. Jeg falt av en gummimadrass langt ute på fjorden. Hadde ikke lært å svømme, så jeg gikk under tre ganger før jeg klarte å karre meg til land. Jeg falt gjennom et gulv i en usikre gammel bygging. Jeg har sitti på et flyttelass bak på en lasteplan gjennom hele bygda. Sykkelhjelm? I ungdommen nekta jeg å bruke lue.. Men jeg overlevde.

      1. De er overbeskyttet til langt over hodet, så de er rett & slett redusert m.h.t skikkethet for et liv på planeten..
        Jeg vet om 2 barn født etter 1990 som tilhører de friske unntakene, -og det er de 2 barna jeg kjenner til hvis foreldre har gjort sitt ytterste for å bekjempe den rådende overbeskyttelsen og ditto overdrevne renholdet!
        Jeg glemmer aldri hvordan den ene av disse, ‘min bror fra en annen mor’ etterlot seg en barnehage I sjokktilstand etter å ha blitt fortalt ett eller annet om begrenset uteaktivitet grunnet regnvær og den skittenhet som følger.. Han blir hoppende ilsk over denne overneskyttelsen, og går sporenstreks bort å tar en neve sand fra sandkassen og en med jord fra blomsterbedet, hvorpå han får den svært samarbeidsvillige jentungen til å smøre dette inn I ansikt og hår, for så å hoppe I den største vanndammen på istedet.. Dernest tar han ungen I hånden og går med ordene; “DETTE er hvordan ungen min skal se ut etter en dag med lek I barnehagen!” 🤣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg