Grunnen til at jeg er kynisk…

I forbindelse med innlegget ‘Min kamp‘ som ble lagt ut for et par dager siden, fikk jeg et spørsmål som gikk på hvordan vi som uttaler oss kritisk- og går mot strømmen i COVID-19 anliggende fremstår. Ved å få servert dette anliggende sort på hvitt igjennom dette spørsmålet, innså jeg brått at det sannsynligvis har gitt opphav til utallige misforståelser i hht vårt totalbilde av situasjonen som sådan, så vel som hva som er ment å formidle i de enkelte innlegg/uttalelser. Konkret, innebærer dette at  jeg, ved å se meg selv og mine likemenn/meningsfeller utenifra innså at vi etter alt å dømme kan fremstå med en kynisme som ikke er reell. Videre, så jeg nødvendigheten i å besvare dette spørsmålet i et eget innlegg; Altså forklare hva som faktisk ligger til grunn for at vi uttrykker oss i så harde og bastante ord og vendinger som vi gjerne gjør.. 

 

 

Jeg innså altså nærmest umiddelbart at det å få bragt ting på det rene i hht den nevnte misoppfattede kynismen som jeg nok vil tro lett kan utkomme fra den verbale slagkraften som gjerne preger disse uttalelsene ikke kunne ‘avspises’ igjennom et svar i kommentarfeltet; Dette krever et eget innlegg, som helst skulle vært utgitt for lenge siden, i det jeg tror vi ville kunnet nå inn til langt flere dersom slike misforståelser var blitt ryddet av banen på forhånd..

Altså.. For at alle skal være helt på det rene med hva dette dreier seg om, så har vi altså et screen-shot av den respektive kommentaren der jeg har streket under spørsmålsformuleringene:

 

Når san skal sies, skulle jeg altså ønske jeg hadde blitt konfrontert med dette langt tidligere. Men uansett er det iallfall bedre sent enn aldri!..

Videre, så vil jeg gjøre klart at jeg besvarer dette spørsmålet kun på egne vegne i dette innlegget, samtidig som jeg anser det for overveiende sannsynlig at mitt svar er tilsvarende hva de andre som benytter seg av tilsvarende metode i denne- så vel som i andre kontroversielle anliggende.

Først av alt, så kan jeg åpenbart bekrefte at det ikke gis særlig rom for kompromisser når jeg uttaler meg i anledning pandemien. Like fullt, kan jeg svare bekreftende på at jeg er helt på det rene med virusets eksistens, og hvordan det kan forvolde alvorlig sykdom og i verste fall død hos et betydelig antall mennesker, liksom jeg er klar over de belastninger dette har påført helsearbeiderne, osv.

Å redde liv er for meg, som for andre, noe vi åpenbart skal bestrebe oss på. Det er altså ikke her jeg kommer på kant med den rådende policy angående dette her. Problemet er imidlertid at det i C19 -anliggende, som i alle andre samfunnsrelaterte anliggende, er flere hensyn en må ta med i betraktningen. – Hensyn som trekker i hver sin retning!

Normalt, finner man frem til den best mulige løsningen ved at begge/alle sidene i en sak spiller inn i det avgjørelsen skal tas. Derfor er det også ekstremt skadelig for en sak der en av sidene tilraner seg ‘monopol’ på sannheten. Utkommet av dette, er at vi får en massesuggesjon der kun de oppfatninger som er hjemmehørende på denne siden får komme til uttrykk. Hvorvidt dette blir praktisert ved hjelp av skrevne- eller uskrevne regjer, er i realiteten irrelevant, da utkommet uansett er at ethvert ymt som går utenfor de oppsatte rammer blir slått beinhardt ned på, slik at folk ikke våger å ytre seg. I tillegg, så kommer all den styrke som følger flokkmentaliteten inn på toppen av det hele. Dette er faktisk de eksakt samme mekanismene som virker som de som i sin tid f.eks lå til grunn for hekseprosessene i middelalderen så vel som det som skjedde i Tyskland i forkant av 2 verdenskrig..

Følgen av en slik massesuggesjon, er helt enkelt at det kun er de hensyn som trekker i den ene retningen som får komme til uttrykk, og derav får spille inn i det avgjørelsen skal tas (hvilket er inkludert når folk skal gjøre seg opp en mening). Men selv om de øvrige hensyn som foreligger ikke får komme til uttrykk, så eksisterer de like forbannet!

 

 

Og selv om utkommet ikke kan sammenlignes, så er faktisk den massesuggesjonen som nå forekommer i anledning C19 så ekstrem at den ikke står noe tilbake for den som rådet blant tyskerne på 30 -tallet! For liksom tilfellet var for de logiske brister, selvmotsigelser og beviselige feil som forelå i hht nazistenes rasefilosofi, osv, får ei heller de logiske brister, selvmotsigelser og umulige forekomster i C19 -anliggende noen verdens ting å si fordi folket rett og slett er skremt fra sans og samling, i tillegg til at de som måtte ha beholdt evnen til å snappe opp slikt ikke våger å si noe pga de følger dette måtte ha for vedkommende. Folk er rett og slett hjernevasket, og dermed blitt lukket for evnen til å ta til seg annet enn det som stemmer overens med det bildet de har fått tatovert inn i bevisstheten.

At jeg er et av de ytterst få unntakene som verken har latt meg manipulere- eller tvinge med i den nevnte massesuggesjonen, betyr på ingen måte at jeg er hevet over allmennheten. Dette er snarere grunnet i en side bed min personlighet som gåt på at jeg ikke innehar den normale evnen folk har til å ta til seg de gitte sannheter som foreligger, men i stedet ikke evner å tro på- eller ta stilling til noe som helst uten selv å ha innhentet alt som kan oppdrives av faktorer, for så å foreta vurderingen på selvstendig grunnlag. – Til og med elementer som demokrati og ytringsfrihet har vært igjennom dette for at jeg kunne bli på det rene med de goder som følger! – Og sett over ett, er dette både slitsomt, i tillegg til at jeg fratas en stor del av den tryggheten som råder blant folk flest. – Og når sant skal sies, så ville det desidert vært mye lettere om jeg bae hadde kunnet go with the flow i dette anliggende også..

Men slik er det nå en gang ikke, og med de avsløringer av graverende misligheter jeg, ved å ha objektiviteten intakt, er i stand til å se, samt de konsekvenser som følger det totale fraværet av faktorer som taler i mot den policyen som føres når avgjørelser tas, så følger det et ansvar. For når man kan legge til den egenskapen jeg har til ikke å la meg affisere av de hersketeknikker som generelt er så uhyre effektive i hht å kneble folk, kombinert med en  viss evne til å uttrykke meg skriftlig, så er det ingen vei utenom; Dette er en kamp jeg ikke kan overlate til andre, i det dette er en kamp jeg er blant de som er best skikket til å ta.

 

 

Men like fullt, så står jeg ovenfor en nærmest ugjennomtrengelig mur. fullstendig uimottagelig for motargumenter. I tillegg, er vi særs få som står igjen som de som er i stand til å føre denne argumentasjonen. For i det hele tatt å ha det minste håp om å kunne nå inn til noen, er vi derfor pokka nødt til å legge alt vi har av verbal slagkraft inn i redegjørelsene våre! Likeså gjør det faktum at vi kun utgjør noen få promille av befolkningen, at det slettes ikke er nødvendig for oss å inkludere de momenter som blir fremmet av ALLE ANDRE, altså nært opp til hele befolkningen! Grunnet den totale skjevheten mht balansen i dette anliggendet, er vi rett og slett pokka nøst til å sette alt vi har inn på å få fremmet de utelatte momentene, da det er KUN ved å legge samtlige av de momenter som foreligger til grunn det lar seg gjøre å komme opp med en god løsning!

Helt konkret innebærer dette at ALLE vet at C19 får fatale konsekvenser for såpass mange at det krever handling, og følgelig unødvendig å opplyse om. Det nær sagt INGEN imidlertid er seg bevisst, er at det samme gjelder for tiltakene!! Altså; Den policyen som råder tar KUN hensyn til de skadevirkninger som følger viruset! Følgelig er denne IKKE VEID OPP I MOT den som følger å underlegges disse tiltakene!

– Og på ett eller annet tidspunkt, så er vi også NØDT til å veie TAPTE liv opp i mot ØDELAGTE liv! – Og når det på toppen av alt iverksettes tiltak på bakgrunn av en fare som BEVISELIG ikke eksisterer i den betydning at det på noe vis forsvarer iverksettingen av disse, så har vi rett og slett ikke noe rom for å skulle være diplomatiske i våre fremstillinger.

Kort oppsummert, så innebærer IKKE det å gå beinhardt ut i mot den rådende smittevernspolitikken kynisme og ignoranse ovenfor de liv som går tapt/settes i fare grunnet C19, men snarere at det innebærer et likestilt hensynstagen til ALLE LIV, -og ikke bare de som kan knyttes opp i mot viruset!

 

9 kommentarer
    1. Hei, flott med et mer balansert og nyansert innlegg, takk for det! Tror alltid det er lurt å snu blikket mot seg selv også av og til. Nå får vi jo til en bedre dialog allerede syns jeg. Jeg tror likevel virkelig ikke at å gå i skyttergravene hva bastante argumenter angår er en farbar vei. Da graver vi oss jo bare ned alle sammen. Og jeg ser mange ulike og kritiske røster overalt til tiltakene. Bergen kommune måtte nylig snu fordi de laget umulige påbud på for tynt grunnlag, og til og ned sykehuset protesterte, og byrådet omgjorde altfor strenge lokale regler. Nylig var også en hel haug snittervernsleger ute i Aftenposten med et innlegg om at vi må tilbake til hverdagen og at korona er kommet for å bli, så vi må bare finne bedre måter å leve med det på. Håper på en fremtidig nyansert diskusjon. Ha en god kveld!

      1. Takk, det samme 🙂
        – Om en skal komme igjennom med noe, og spesielt dersom det er snakk om å rokke ved folks syn på ting, så er det avgjørende å få ryddet unna det en kan av (potensielle) misoppfattelser. At jeg har kunnet kjøre dette løpet i nærmere to år uten å ha fått en eneste ufin melding i kommentarfeltet, viser at jeg langt på vei har lykkes i å nå ut, og ikke minst klart kunststykket å legge det frem slik at det som er blitt argumentert er blitt mottatt med respekt. Men ikke desto mindre, vil det alltids være noe som misoppfattes i en skriftlig kommunikasjon, og derfor er det iallfall viktig å få luket ut det en blir bevisst på.
        – Under normale omstendigheter, legger jeg typisk frem argumentene mine ved å sette de opp mot de som trekker i motsatt retning, for med det å forklare for hvordan jeg har vurdert det hele. Men i C19-anliggende, er det ingenting som er normalt..
        Jeg er faktisk reddere nå enn jeg noensinne har vært for atomkrig, terrorangrep, osv. Selv om jeg aldri har følt den minste lille uro for meg og mine i hht viruset, tror jeg allikevel jeg er reddere enn de fleste etter å ha avdekket det ene graverende misforholdet etter det andre i 22 mnd. til ende. Alt dette her formelig eksploderer så i det jeg finner ut av dette med hvordan virusets biologi er sånn at mutasjoner av den typen virus der C19 har sin tilhørighet, er nødt til å innebære et vesentlig mildere sykdomsbilde enn sin forgjenger for å kunne vinne frem.. – Eller, dvs i det jeg innser følgene av denne lærdommen..
        For brått var det ikke lenger “bare” snakk om synsing og mening, og/eller å avdekke forhold som umulig kan stemme. Dette BEVISER at det de driver med nå er basert på ren LØGN! Det er ikke lenger en mulighet for at dette kan være igangsatt i god tro og i beste mening.. Her bruker de frykten for alt den er verdt, og iverksetter tvangstiltak, med alt av følger som avstedkommer dette av grunner som ikke har en dritt med smittevern å gjøre! – Det spørsmålet som står igjen er dermed kun HVORFOR!? – Og dette føler jeg er helt prekært at folk blir klar over (i den grad at jeg glatt ville gått i fengsel det, om så skulle være), så det er ikke til å unngå at det blir nødvendig å gå knallhardt ut hist og her også i fremtiden. Men jeg vil da i det minste kunne legge ved en link til dette innlegget slik at leserne får orrigert helhetsbildet av hvor en står! 😉

    2. Logiske brister,selvmotsigelser,løgner og beviselige feil blir nå avdekket hver eneste dag.Problemet er at man har kommet så langt med hjernevask,frykt og massesuggesjon at vanlige oppegående og selvtenkende mennesker ikke lenger stoler på seg selv,sin egen magefølelse og det de faktisk ser selv.Dette er påført hver og en av oss via massiv skremselspropaganda,frykt,forvirring og kaos helt fra første «pandamidag».Ettersom alt dette,den psykiske terroren man har blitt utsatt for,er menneske og viljestyrt,er det blitt vanskelig å tro på at dette ikke er systematisk planlagt.Eg tror fks.ikke at vanlige selvtenkende folk hadde løpt til vaksinestasjonene med et smil om munnen og tatt en eller fem stikk «for laget « om det ikke hadde vært for at den systematiske offentlige spredningen av frykt og forvirring hadde skjedd først.
      En «enkel» logisk brist,som er enkel å både se og forstå er den som (av mange flere) blei offentliggjort her om dagen,det handlet om at «fullvaksinerte» med både to og tre doser blir syke og dør av covid-19,myndighetenes forklaring på dette var at det mest sannsynlig var for kort tid mellom dose to og dose tre som var årsaken til dødsfallene…dette stemmer jo ikke med tidligere uttalelser i det hele tatt,der hovedbudskapet har vært bla.at «nå haster det mer enn noengang å få dose nr tre-fire-fem så fort som mulig.Kan denne logiske bristen antyde at dødsfallene kunne vært unngått om de døde ikke hadde « tatt en for laget « eller om de hadde ventet litt til før ny dose ?
      Eg må få gjenta at eg ikke er vaksinemotstander,det er bare denne vaksinen eg har problemer med og bakgrunnen for det er utelukkende fordi at for mye for mange ganger oppdager man logiske brister og ting som man ikke får til å stemme.
      Flere og flere sier nei til dose tre,fire….og mange av dem som takker nei no er folk som har blitt skikkelig syke av både dose en og to,myndighetene sliter med å få de nye skeptikerne «med på laget igjen»,og prøver seg på et slagord som går direkte på frykt og psyken til folk (igjen) «Ingen er trygge før alle er trygge»,og mener myndighetene virkelig dette så hvorfor sender de ikke overskuddslageret med millioner av ubrukte doser fks.til Afrika,vederlagsfritt ? Nok en logisk brist eg ikke skjønner noe av…
      At ikke folk ser selv de enkleste logiske brister er forbi meg.
      Hilsen synskepeggy.

      1. Enig! Jeg har flere enn en gang tippet fullstendig, og brølt min hjertens mening i uparfymerte ord og vendinger inn i TV- og PC-skjermer *hehe*. Andre ganger, har jeg vært fortvilet over følelsen av å være ‘den eneste’ som ser det opplagte, mens det også har vært sinnsstemninger der jeg har sett det komiske i situasjonen…
        For mitt vedkommende, har det aller mest graverende paradoks vært hvordan dette viruset, gang på gang, tilsynelatende har klart å komme opp med det PERFEKTE mottrekk til ethvert rapportert fremskritt/milepæl innen EN jævla UKE! –
        Altså.. Tillat meg en aldri så liten oppsummering:
        – Desember 2020: Det meldes rett før jul at den første vaksinen er godkjent og klar for bruk allerede fra første uken i januar. Følgelig kan samfunnet gjenåpnes så fort antallet som kreves for flokkimmunitet er vaksinert, -anslagsvis i slutten av februar, senest begynnelsen av mars.
        – 2-3 dager senere, møtes vi av krigstyper som forteller at den britiske varianten som var spottet sprer seg som ild i tørt gress, og anslås for å være 75% mer smittsomt enn originalen (- Hvordan dette kan stemme overens med den i utgangspunktet angitte smittbarhet hva originalen angår, gidder jeg ikke engang bråke med). I løpet av romjulen, konkurrerer dommedagsformuleringene vedr. den britiske varianten med gladmeldingene vedr. de stadig nye lanseringen fra vaksineleverandører (hvordan en 4-5 uavhengige laboratorier/produsenter kan ha klart å ferdigstille vaksiner uavhengig av hverandre løpet av en uke, ansees også for ubetydelig å bråke om i den store sammenhengen).
        – De lar oss leve i denne troen om en relativt nært forestående slutt på faenskapen til over nyttår, dog parallelt med at bildet av den britiskmuterte varianten av C19 gjøres stadig mer skremmende.
        – Januar 2021: I god tid før januar er omme, så kan de imidlertid fortelle at ‘the Brit’ er mer motstandsdyktig ovenfor denne vaksinen enn sitt opphav, slik at det dessverre blir nødvendig med dobbel dose for full beskyttelse. Ergo; Gjenåpning utsatt til anslagsvis 3-4 uker.
        – Sommer 2021: Etter at anslått tid igjen før gjenåpning er gjentatt ved utgangen av den forrige 3-4 ukersperioden en 3-4 ganger, sørges først for at restaurantene misser 17 maiomsetningen før det lettes litt på sløret. Dernest følger endelig den annonserte gjenåpning, dog med enkelte latterlige modifikasjoner, med kun et PAR DAGERS AVVIK fra lanseringen av deltavarianten! – Hvilket selvsagt innehar ytterligere motstandsdyktighet i hht vaksinen, og derfor nødvendiggjør et minimumskrav om fullvaksine for å være beskyttet.
        Parallelt med at samfunnet nå er noenlunde oppe og går, holdes skremselen hele tiden oppe igjennom daglige rapporter om den smitteøkning som ble oppgitt å være en selvfølge, i det man for lengst har innsett at man må gå for uskadeliggjøring av viruset, i det dette ikke vil la seg utrydde. Intet nytt/uventet under solen her altså, i det alt forløper i tråd med forhåndsanmeldt hendelsesforløp. Men dette er selvsagt også ‘long gone’ fra allmennhetens bevissthet. Med andre ord, rustes det opp til en ny runde fra gjenåpningsdagen og ut..
        – Og som den reneste hyllest til ett årsdagen for lanseringen av britiske C19, så lanseres Omicron-varianten med brask og bram, for så å bli gjenstand for de første gjeninnføringer av terrorveldet forrige helg, hvilket er IDEELL timing i hht at julen kan brukes for ALT den er verdt i hht å få iscenesatt en full lock-down i fra årsskiftet..
        HVORFOR SER INGEN AT DETTE ER HINSIDES DE TILFELDIGHETER SOM KAN FOREKOMME I VIRKELIGHETENS VERDEN??
        – Med dette som det mest graverende, var realiteten av skjulte agenda i mine øyne allerede bevist med summen av alle de forekomster som inntraff før jeg fikk fatt på dette vitenskapelige/håndfaste beviset. Men ikke desto mindre, så er det å foreta dette i overmåte grundige/dyptgående studiet av viruset (som livsform) og dets biologi, det mest fruktbare jeg har foretatt meg i sakens anledning. For i det dette avstedkom med et håndfast, uomtvistelig BEVIS på at de nå lurer folk inn i en ny lock-down på ikke-eksisterende grunnlag, så føler jeg på et langt mer berettiget sinne over at folk ikke tar det til seg med hud og hår. For uansett hvor sterke indisier man sitter på, kan dette aldri nå opp i konkurranse med det håndfaste. Og nå som vi HAR det, og dette er forklart på et vis jeg mener er lett forståelig for ALLE, så burde dette strengt tatt vært spredt såpass at det nå gikk ekstra nyhetssendinger ang. riksrett på alle kanaler!! 😉

    3. Du skriver så godt, Gry, og jeg nyter å lese både redegjørelser og argumentasjoner. Kjenner jeg blir litt ekstra engasjert. Takk for påfyll til hjernen! 🙂

      1. Takker så mye <3
        De innleggene ang. C19 -anliggende, skiller seg jo unektelig ut i form av det ansvaret jeg føler på i hht å gjøre mitt for å få folk til å se forbi den massesuggesjonen som fremdeles råder som følge av den skremselspropagandaen som bedrives. Det har vært som å stå å stange hodet i en vegg av ugjennomtrengelighet, for å si det mildt, så frustrasjonsnivået har jo nådd stadig nye høyder *hehe*

    4. Liker å lese refleksjonene dine. Jeg fikk forresten lyst å si at jeg såg deg med hunden i ett annet kommentarfelt, og fikk så vondt av deg. For vet du hadde gledet deg, så vil bare sende deg en veldig stor klem. ❤

      1. Takk.. <333 Det der er noe av det verste jeg har opplevd i mitt liv. For i tillegg til at en brått fratas det en har levd for de siste månedene, så har en det uhyre skremmende som ligger i erkjennelsen av at dette skjedde som følge av hva jeg mener.. Vi er jo ikke forberedt på å utsettes for karakterdrap og nedgradering som mennesker på grunnlag av meningene våre! Det både er forvirrende og sårende, samtidig som en blir uhyre forbannet, fordi det er de- og ikke deg det er noe galt med..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg