GRYXEN-AWARDS 2022!

GRYXEN-AWARDS er helt enkelt et ‘fuck-you’ til Vixen, som var ment å være en bloggerpris, men som istedet er blitt ‘anything but’. Grunntanken var at om de så er større (per d.d), så vil jeg i det minste klare å få prisene finere, så her er vi altså; GRYXEN-AWARDS er nå inne i sin 2 sesong! Dersom du skulle ønske å få vite mer om bakgrunnen for GRYXEN-AWARDS, så kan du bla.a finne mer historikk ved å klikke her.
Utdelingen foregår ved at det utropes en vinner hver dag fra 1 t.o.m 24 desember.

 

 

årets

FOTOKUNSTNER! 

 

Bilder har, som kjent, vært en sentral del i de fleste bloggkonsept helt siden genren så dagens lys. Folk flest assosierer dessverre dette fremdeles med forskjønnede selfies som rådet under de såkalte rosabloggernes æra, for blogg-genren per i dag har nemlig gjennomgått en regelrett revolusjon i hht hva innhold og konsistens angår. Følgelig, er dette nå blitt et konsept som favner hele befolkningen, både i hht innhold, aldersgrupper, kjønn og det som ellers måtte være.

Et utkomme av denne utviklingen, er at selv om bilder fremdeles har en sentral plass i blogg-genren, er jo dermed naturlig nok at disse har utviklet seg i hht konseptet forøvrig, slik at det i dag er dominert av ren og skjær fotokunst av ypperste klasse. Og den ypperste av de alle, er ingen ringere enn min personlige ‘muse’, læremester og forbilde på fotofronten;

Så for de av dere som ikke allerede har skjønt hvor dette bærer; Dama heter Margrethe, og bloggen heter:

UT I FRILUFT  

 

 

Juryens begrunnelse: 

Det er riktignok en rekke fantastiske fotografer i blogg-Norge a-la 2022, men ikke desto mindre troner denne dama like fullt på fototoppens tinde i år som i fjor. Årsaken er rett og slett at Ut i friluft er et utømmelig album av det mest spektakulære som tenkes kan på alle fronter innen natur-, detalj- og landskapsfotografi.

Når sant skal sies, er det intet mindre enn for en en skam og regne at en betydelig andel av dere først vil få kjennskap til denne bloggen gjennom denne GRYXEN -tildelingen. Grunnet manglende plattformer for markedsføring av enkeltblogger så vel som en vidtrekkende plattform hvor befolkningen kan gjøres kjent med hva blogg-genren som sådan har å tilby per i dag, lever folk flest i uvitenhet om den utviklingen blogg-konseptet har gjennomgått i løpet av de siste 3-4 årene. – Og mesterfotografen Margrethe Hjertås er dessverre intet unntak i så måte, med det utkomme at forholdet mellom antall besøkende og innhold står for meg -og mange med meg, som et reinspikket paradox. Når sant skal sies, er Ut i friluft landets ‘by far’ mest underskattede utgivelse, da kvaliteten på det som leveres- kombinert med nordmenns kjærlighet til natur- og friluftsliv tilsier daglige besøkstall på flere titalls tusen, i motsetning til de +/- par hundre hun står oppført med pr. d.d.

Til Egmonts (altså eierne av blogg.no) hell, er dette en hyllest og derav ikke tid og sted for å svinge den verbale øksen over deres totale ubrukelighet i hht det å drifte denne portalen, men non the less, kommer en heller ikke utenom det faktum at deres vanstyre er den hele og fulle årsaken til at et ukjent antall mennesker over det ganske land faktisk er regelrett frarøvet tilgangen til en utgivelse de ville hatt stor glede av. Med andre ord, er konsekvensen av den nevnte ikke-eksisterende informasjonen om hva som tilbys fra bedriften blogg.no er såvisst ikke begrenset til at en blogger som Margrethe taper x-antall lesere pr. dag. Men ‘there’s no point in arguing with stupid’ som det heter seg på verdensspråket, så forhåpentligvis vil denne GRYXEN -utdelingenes første dag føre til at Margretes genialitet i det minste vil være kjent av flere mennesker ved dagens slutt enn det var ved dens begynnelse!

Selv kan jeg bare GRATULERE vår dronning Margrethe på det ærbødigste med tittelen ‘Årets fotokunstner’ for 2 år på rad..

 

 

18 kommentarer
      1. Ja, ikke sant..
        I år var jeg også bevisst på å la premiæren gå til en som faktisk vil kunne dra nytte av den ekstra boosten som forhåpentligvis følger den 1 og den 24. – Og Margrethe har liksom ikke fått en dritt (av nevneverdig betydning) fra noe hold, så om det selvsagt ikke blir noe tilnærmet ‘Asbjørn-boost’, så håper jeg i det minste å kunne bistå med et aldri så lite puff på veien opp og frem.. 😉

          1. *hehe* Det ville unektelig vært jævlig kult om det brått skulle vise seg at jeg tok feil, men jeg anser vel faktisk julenissens eksistens som mer sannsynlig enn at morgendagen vil bringe en reprise av mitt kvantesprang fra å ha en pers på snaue 400 visninger den ene dagen og rett opp på en tredjeplass med et antall besøkende på rundt 10 000 den neste *hehe*

    1. Wohoooo og gratulerer til Margrethe 😀 Alltid flotte naturbilder fra hennes kant 🙂 Vel fortjent og skulle bare mangle 😀 GRYXEN!!!

      1. Ja, og det som er så spesielt, er at hun er like forbannet dyktig uansett type motiv! Vi andre har liksom ett- toppen to spesialfelt, men Margrethe er brått spesialist innen hele spekteret, fra de mest vidstrakte landskapsbilder til det minste lille sandkorn 🙂

    2. Yes! Så vel fortjent GRYXEN AWARD til Utifriluft! Bildene hennes er fantastisk flotte! Dessuten har hun en egen evne til å si mye med lite 😀

      1. Så sant som det er sagt. – Og i tillegg til å inneha disse eksepsjonelle evnene bak kameraet, så er hun like fenomenal i hht det å ‘spille oss andre gode! 🙂

    3. Gratulerer til Margrethe ! Hun inspirerer meg i allefall 😊. Vi snakker spennvidde i bildemateriale her: ikke bare bål, men inkludert snasen bålmat på det bålet innimellom, fra bruer som speiler seg i stille vann – til småkryp som bor på et blad. Snakk om å være tilstede og observant i nået – enten hun er her eller der. Takknemlig for hun deler så raust ❤️.

      1. Så spot on. Det er nettopp dette spennet som gjør at jeg føler jeg kan utpeke henne som det ypperste portalen har å by på innen fotokunsten ut i fra et objektivt perspektiv.
        Når jeg først skal arrangere en sånn der utmerkelse-greie, må jeg i det minste gjøre mitt ytterste for å få det til å bli så objektivt som råd er, syntes jeg. Om en skal gå etter egen smak- for ikke snakke om de en kjenner/har knyttet vennskapsbånd til, så ramler hele konseptet sammen..
        Når det er sagt, skal jeg imidlertid ikke komme her å påstå at mine egne preferanser er fullstendig avskåret fra disse kåringene, for det tror jeg faktisk ikke er menneskelig mulig, men en kan iallefall gjøre sitt ytterste 😉

    4. Å tuuusen takk, Gry – så moro! Jeg blir helt målløs (ja, det er mulig), jeg! Takk for alle gode ord – det varmer så innmari – og det gjør meg stolt og glad! God klem til deg – og takk for GRYXEN! <3<3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg