Hitler 2.0

Ja, jeg er såkaldt innvandrerkritisk. – Nei, jeg syntes ikke muslimske elementer er hjemmehørende i den norske hverdagskulturen. – Ja, jeg er urolig for ytringsfrihetens fremtid når det settes begrensninger, -både i lovs form-, i form av de ulike plattformers interne regelverk som forbyr ytringer i den og den retning, samt at det på stadig flere områder i samfunnet som sådan tas ‘monopol’ på sannheten. Men dette er vitterlig lysår unna å kunne gi min stemme til en politisk lederkandidat som går til valg med budskap som bokstavelig talt tilsier at det dreier seg om Hitler 2.0.

 

Need I say more!?? (TV2.no) 

 

Disse sitatene taler vel i grunn sitt tydelige språk. Men jeg kommer bare ikke utenom en av de siste ‘perlene’ i så måte, der han, i tillegg til å ta til orde for at det er blodbad i vente dersom han taper det kommende presidentvalget, sier rett ut at han ikke anser ‘udokumenterte innvandrere for mennesker’. Dette er faktisk så drøyt at jeg, for at det faktisk skal være mulig å tro meg, legger ved en video av presidentkandidaten uttale de nevnte ord:

Fra mitt ståsted, er det intet mindre enn absurd at Donald Trump ikke ble kastet i fengsel umiddelbart etter January 6 -bruduljen, for så å få en dom av en såpass magnitude at hans dager som en fri mann definitivt var talte, både hva dette livet angår og det neste. Det han gjorde her, var intet mindre enn et forsøk på statskupp, hvorav hovedmålet p toppen av det hele var hans egen visepresident Mike Pence. Så at han fremdeles ikke bare er på frifot, men på toppen av det hele fremdeles tillates et come-back på den politiske arena, er dette regelrett absurd.

Når sant skal sies, var det såpass med mildt sagt graverende episoder fra den kanten allerede før han inntok det hvite hus at jeg allerede ved innsettelsen bare satt og ventet på at han skulle bli avskjediget grunnet misforhold i stillingen. Når Nixon måtte gå som følge av Watergate, tenkte jeg, kan de jo umulig la denne vandrende katastrofen bli sittende!

Men sittende ble han altså, sine fire år til ende, med meg som måpende vitne. Når han så topper alt det foregående med å iscenesette den respektive stormingen av Kongressen, blir det at han får stille til gjenvalg regelrett surrealistisk. -For ikke snakke om at et sted mellom hver annen- og hver tredje stemmeberettigede amerikaner per i dag vil gi ham sin stemme etter dette her! (Hvorav det hele tas til et helt nytt nivå i det en også kan legge til at Trumps politikk innebærer intet mindre enn en økonomisk ruin for brorparten av disse velgerne).

 

Om en nær sagt hvilken som helst annen hadde forsøkt seg på noe tilsvarende det Trump gjorde i forbindelse med stormingen av Kongressen, ville de etter alt å dømme blitt henrettet pronto. Og om de mirakuløst nok skulle ha klart å overleve frem til en rettssak, ville vedkommende blitt dømt etter de regler som gjelder for landssvik/forbrytelser mot selve konstitusjonen.

 

Videre er det et massivt rødt flagg at Trump både har uttrykt sin beundring av diktatorer ved gjentatte anledninger, samt at han har sagt like ut at han selv ville grepet en mulighet til å bli diktator dersom anledningen skulle by seg. Når en ser tilbake på hva den mannen var kapabel til å iscenesette av faenskap da han tross alt hadde noe å tape i hht muligheten for gjenvalg, kan en jo bare spørre seg hva han da er trolig til om han så skulle få sine siste tillatte år i embetet..

Når det er sagt, mener jeg like forbannet at han er i sin fulle rett til å uttrykke sine meninger, -uansett hvor graverende disse måtte være hos oss som ikke tilhører hans tilhengerskare. At de meninger som samfunnet som sådan tar avstand fra også fritt får komme til uttrykk, er intet mindre enn en betingelse for at det skal kunne være snakk om en ytringsfrihet. Det jeg imidlertid reagerer på, er at dette her i en såpass stor grad tillates tatt ut i praksis ut i fra det lovverket som tross alt gjelder!

Slik jeg ser det, er det et regelrett paradox at man på den ene siden holder frem med etterkrigstidens paroler at ‘det aldri må skje igjen’, samtidig som forsvinnende få opptrer som om de har evnet å trekke noen paraleller til Hitlers vei opp og frem i det hele tatt. I praksis gåes det altså flere ganger årlig i tog med flagg, faakler og faner for at det ‘aldri må skje igjen’, samtidig som at det eksagt samme utspiller seg rett forran øynene deres.. Som sagt, er det å anse enkelte kulturer som uforenelige med ens egen, å mene ens respektive nasjon ikke har kapasitet til å huse flere, eller hva som ellers måtte ligge til grunn for ens innvandrermotstand noe ganske annet (for å si det mildt) enn å offentlig benevne en gruppe hva som fritt oversatt til tysk betyr ‘untermensch’ i 2024 i samme åndedrag som en lover ‘blodbad’ dersom en skulle tape det kommende presidentvalget.

 

  

2 kommentarer
    1. Verdens standupkomikere går gode tider i møte. Her i landet vil Nytt på Nytt ha en egen bolk om denne figuren hver Fredag 😉

      1. Jeg husker jeg i sin tid rett og slett så meg nødt til å foreta et bevisst valg om å se på den her mannens krumspring fra den komiske vinkelen, for med det bevisst å undertrykke det hinsidige i å overlate verdens by far største atompark til en åpenbar narcissist med arveformue og en IQ på +/- 80 såpass at det var til å leve med.
        – Når sant skal sies, vet jeg ikke hva som er mest graverende av mannen selv og det systemet som tillater at han får gå inn i en ny valgkamp som om ingenting var skjedd. Jeg mener.. Nixon åkte kjepprett ut av det hvite hus etter Watergate, -hvilket jeg ikke kan si annet enn fremstår som ‘peanuts’ i forhold til å organisere en storming av Kongressen, hvor et av målene var å ta sin egen visepresident, og et annet var å undergrave et lovelig avholdt demokratisk valg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg