HøstVann!

Med unntak av duggdråpene i spindelvevet som var tema i siste bildedropp, er det rett og slett uforskammet lenge siden det har vært en reinspikket vannseanse her på berget. Og når man brått må lete for å finne vannbilder her i gården, er det alvor, så da var det bare å hive seg rundt og få rettet opp i skadeverket, for å si det sånn! 

Men intet er jo som kjent så galt at det ikke er godt for noe! For lite, om noe, er vel så til de grader fotogent som fargerikt høstløv på en speilblank vannflate..

 

Intet får vel fremhevet de fargesprakende høstløvene bedre enn et blikkstille vann i det skumringen tar til.

Lys og skygge gjør at også vannet blir tofarget!

Tiden har bare gått så alt for fort siden vi tok inn greiner med den nyutsprungne utgaven av disse for å pynte til 17. mai..

Mens solen fremdeles sto ganske høyt under dagens første utmarsj.

 

8 kommentarer
      1. Takker så mye <33
        – Det nederste var jeg faktisk på nippet til ikke å ta med fordi det virket så himla mørkt. Men jeg prøvde det nå for å se hvordan det tok seg ut i full størrelse, og da kom imidlertid detaljene bedre frem 🙂

    1. Enda en gang spør jeg, hvordan i heiteste klarer du å trylle fram disse fantastiske kunstverkene av noen bilder. . Opplys meg på en enkel måte 😉

      1. Takker så mye 🙂
        – Utgangspunktet mitt da jeg fikk ideen om å se om jeg kunne få til noe i hht fotografering uten noen som helst form for skolering, var at jeg var nødt til å utvikle min egen greie.
        Og da var utgangspunktet spm. ‘Så hva er det du faktisk KAN som kan tenkes å få en nytteverdi i hht dette her?
        1) Om du har nada erfaring og skolering i hht å TA bilder, har du nå i det minste noe å fare med i hht å bli tatt bilde av! – Ergo vet vi at lightening is everything; Lysmengde, og ikke minst hvordan det treffer motivet fra den- og den vinkelen.
        2) Du jobbet med fargeanalyse da du var i hudpleiebransjen, så er det noe du kan, er det nettopp farger!
        3) Du er jo rett og slett født utenfor ‘boksen’, hvilket betyr at det bør være en smak sak å finne motiv og vinklinger som en ikke finner andre steder.
        – Videre, var det Margrethes evne til å blåse opp de ørsmå ting som gjorde at jeg fikk lyst til å se om jeg kunne få til noe på fotofronten i utgangspunktet, og med det var inspirasjonskilden i boks, så da var det bare å skride til verket.
        – Vel.. Skride og skride, fru Blom! For Roma var selvsagt ikke bygget på en dag her heller! Men det var nå i det minste starten på en prosess som etterhvert har begynt å ta form av den egenutviklede greia som var målet i utgangspunktet! Om du går inn i arkivet, så mener jeg de første fotoinnleggene ble lagt ut høsten 2021 (sannsynligvis ganske tidlig i september, da jeg husker at motivet var høstløv). Om en så blar seg utover høsten og et drøyt halvår frem i tid, bærer fotoinnleggene tydelig preg av prøving og feiling, for å si det (særdeles) pent..
        Den aller første milepælen i denne prosessen, kom i månedskiftet mai/juni året etter, altså i 2022, ved at jeg brått får ideen om å legge noen villblomster og ugress i vanndammen jeg var i ferd med å passere, og se hva som kunne bli av det. – Og denne ideen viste seg så å komme op rett sted til akkurat rett tid på døgnet for at den kunnskapen jeg hadde i hht å vinkle kameraet i forhold til hvordan lyset treffer objektet virkelig kom til sin rett, -og brått hadde jeg en serie bilder som knocked the previous out of the park. Den serien, ville jeg faktisk vært fornøyd med den dag i dag.
        Og det er vel herifra den generelle utviklingen begynner. Det var selvsagt varierende kvalitet på det som ble lagt ut etter denne serien også, men med et reelt utgangspunkt i hht hva som fungerer, blir det videre arbeidet brått mer strukturert. Ikke minst, var det også i kjølvannet av dette jeg begynte å spørre meg selv hvilket alternativt virkelighet jeg ville skape, og for meg, er det som regel å plassere meg selv som ‘Gulliver’ som lilleputt i kjempeverdenen; Altså ble målet å få sånt som blader til å fremstå som endeløse veier- og/eller broer, småblomster til å bli digre basseng- eller høye som trær der det ser ut som om jeg står under de og ser opp, osv. Ved å stå på en knaus e.l, kan det brått gjøres til det motsatte ved at det f.eks ser ut som om du rager over en tretopp, e.l.
        Du må bare begynne med å hente motiv fra de du tenker utgjør et godt utgangspunkt for den retning du anser deg mest familiær med, og ta det derfra. Prøv og feil i alt slags lys, alle slags vinkler og de latterligste motiv. Og husk at INGEN ide/innfall er for dumt til å gi et forsøk!
        I tillegg til de bloggerne og andre du måtte kjenne til, anbefaler jeg også å ta en titt på bloggen til Iselin Reneé (her på blogg.no). Hun blogger bare i perioder, men den fotobloggen er bare så jævlig underskattet, for hun har en helt unik greie som gjør at du vil kjenne igjen bildene hennes uansett hvor de måtte dukke opp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg