Hva kreves for å kunne kalle seg norsk?

Lederen for partiet Demokratene, Geir Ugland Jakobsen har skapt betydelig ståhei i det han har tatt til orde imot at de to norske statsborgerne som ble drept i terrorangrepet i Mogadishu i Somalia ble referert til som ‘nordmenn’.  Ifølge Ugland Jakobsen, er det ikke statsborgerskapet som sådan som gjør en nordmann til en nordmann.. 

I kjølvannet av dette, slo det meg; Hva ER det nå egentlig som kreves for å kunne defineres som en vaskeekte nordmann??

 

Stop the madness!!

 

Jeg kan faktisk være enig med den respektive partilederen om at et statsborgerskap i utgangspunktet kun er for en formalitet å regne, slik at dette i seg selv ikke er hva som gjør en nordmann til en nordmann. For jeg mener også det ligger en dypere tilhørighet til land og folk i dette begrepet. Men til tross for benektelser ved direkte konfrontasjon, levnes det ingen tvil om at det fra Ugland Jakobsens ståsted også kreves at en er etnisk norsk for å kunne omfattes av begrepet ‘nordmann’, og der stopper enigheten. For slik jeg ser det, har det å gjøre med nasjonal tilhørighet å gjøre, snarere enn etnisitet. Jeg mener.. En person kan være så melkehvit en kan få blitt som en direkte etterkommer av Harald Haarfagre for all I care; Dersom vedkommende har konvertert til Islam, og støtter IS, er h*n ikke mer nordmann i mine øyne enn en hvilken som helst annen terrorist hvorhen de måtte befinne seg i verden. På samme vis, er vel intet vakrere enn synet av folk hvis etniske opphav er annetstedsfra ikledd bunad på 17 mai, for ikke snakke om da en tydelig beveget Zerei Kbrom Mezngi løp æresrunden med det norske flagget etter å ha løpt inn til et sensasjonelt EM-sølv på 10 000m i Munchen!

 

(foto: nrk) Norsk som noen: Zerei Kbom Mezngi med det flagget på æresrinden etter å ha løpt inn til EM-sølv på 10 000m i helgen 

 

Om Kbrom Mezngi er aldri så mye innvandret fra Eritrea, – om så hadde vært at han ankom kongeriket i forrige uke, for den saks skyld, så er han i mine øyne like norsk som Jakob Ingebrigtsen, Karsten Warholm, eller hvem det nå skulle være. For liksom Warholm, Ingebrigtsen, bar Mzengi det norske flagget med den største ære, da det vel ikke er noe som er større enn det å vinne med flagget på brystet. Så i mine øyne, er m.a.o etnisiteten i seg selv like irrelevant i så måte som statsborgerskapet.

Ergo, kan jeg altså konkludere med at min definisjon av en ‘nordmann’ går på det indre; – Altså følelsen av tilhørighet til land og folk. Med andre ord, er det det indre som teller også her..

 

6 kommentarer
      1. Han har et poeng når det kommer til argumentasjonen i hht at folk blir referert til som nordmenn uten forbehold så fort det foreligger et statsborgerskap. Men når han f.eks nøler med å gå med på at Barak Obama er amerikaner og slike ting, så blir det brått noe helt annet..

    1. For en del år siden skulle vi nedsette innvandrerpolitisk råd i kommunen her. Det består av representanter fra diverse innvandrerorganisasjoner, og så skulle det være to politikere (eller folkevalgte som vi pleier å kalle det.) En av disse politikerne skulle i følge vedtektene vi satte opp være “etnisk norsk”.
      Jeg entret talerstolen og spurte hvordan de definerte etnisk norsk. Det finnes visst en definisjon på det. Da skal alle fire besteforeldrene være født i Norge.
      Vel, den neste halvtimen var det en jevn strøm av representanter opp på talerstolen for å debattere den definisjonen. De hevdet snurt at de selvsagt var etnisk norske, til tross for bestemødre fra Danmark eller bestefedre fra USA.

      Jeg moret meg godt. Vi fikk valgt inn en helnorsk representant fra Fremskrittspartiet i rådet – og jeg gikk hjem og kunngjorde for resten av husstanden at jeg var den eneste etnisk norske i vår familie. (Svigermor er fra Tyskland), og dermed fortsatte debatten om hvem som er norsk også i Drømmehuset.
      Kort sagt en underholdende dag.

      Kanskje man burde sjekke besteforeldrene før man uttaler seg om hvem som er nordmann også?

      1. *hehe* Det der kan man vel trygt si er å spore av i debatten 😀 😀
        – Det er en artig sak å diskutere dette her med hva som egentlig er norsk, det er helt sikkert! Men samtidig, er det heller ikke sunt å kverulere på dette her for å unngå å ta tyren ved hornene slik de folkevalgte gjør hver gang debatten bringes på bane. For å begynne å legge ut om svensker og engelskmenn som en del av innvandrergruppen når det er åpenbart ut i fra konteksten at det er snakk om fremmedkulturelle, blir det å gjøre seg dum ut i fra en berøringsvegring ingen er tjent med.
        De du diskuterte med mente jo åpenbart etnisk vest-europeisk med begge beina solid forankret i den vestlige kulturen. Men man er også nødt til å ha guts nok til å gå inn å presisere hva en mener.. 😉

    2. Det finnes ikke noe sånt som “etnisk norsk”. Man kan være trønder, sogning, hålogalending osv. av etnisitet men det å være “norsk” er noe politisk. Etter min mening handler det om å bo i Norge, bruke det norske språket og delta i det norske samfunnslivet mer enn noe annet. Hva folk “føler” er ikke relevant. Særlig ikke når det drar i retning av paranoide vrangforestillinger.

      1. Det er vel pretty much det du refererer til her jeg mener med ‘føler’ i den her konteksten. Er en del av et samfunn/et miljø, innebærer dette en følelse av tilhørighet, hvilket er hva jeg refererer til

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg