Hva om shaman-Durek var hvit??

Grunnen til at jeg spør, er helt enkelt at dersom så var, -at prinsesse Marthas forlovede var en etnisk melkehvit norsk borger, ville han etter alt å dømme føyd seg inn i rekken av folk, helt eller delvis av samisk opprinnelse, som utøver og/eller tror på shamanisme her til lands. Når en farget amerikaner blir regelrett hetset og uthengt for alt fra kvakksalveri til reinspikket svindel i det han bekjenner seg til det samme livssyn og praksis som har fått passere uimotsagt fra den dagen urbefolkninger ble helligstemplet, får jeg en uggen følelse av at det råder en dobbelmoral de færreste nok vil gjøre seg bekjent av.. Og som om ikke det var nok, blir jeg også svar skyldig m.h.t hvordan i heiteste det kan ha seg at Martha & Durek Verrets livssyn kan erklæres for å være uten rot i virkeligheten mens de enda mindre bevislige religiøse troer har full aksept!?

 

Les også Marthas engler & mørke-mann og I jesu navn, amen

 

Nå skal det sies at heller ikke jeg helt kan ‘kjøpe’ den læren og praksisen prinsessen og hennes forlovede bedriver, for å si det sånn. Selv om jeg anser det for åpenbart at det finnes uhorvelig mye mer mellom himmel og jord enn hva vi er istand til å oppfatte i vår sanseverden, så blir dette hakket for drøyt til at jeg kan ta det til meg før jeg eventuelt blir forelagt noen form for bevis som peker i den retning. Men hva JEG, som det enkeltmenneske jeg er, måtte anse for å ha en sannsynlighetsovervekt m.h.t hva som er en del av virkeligheten og ei, er faktisk regelrett irrelevant i sammenhengen når en ser på hva som med full, allmenn aksept kan erklæres for idioti og kvakksalveri uten vitenskapelig oppbacking what so ever, og hva som er ‘hellig’ i så måte.

For, som nevnt innledningsvis, har jo shamanisme vært en del av den samiske kulturen siden tidenes morgen, -og nåde den som våger å pirke borti noe som har med urbefolkninger å gjøre i disse ulvetider! Dette er imidlertid bare et poeng jeg har inkludert fordi det for meg syntes en smule.. – hvordan skal jeg beskrive det… – besynderlig at den samme læren/praksisen som her oppe i nord praktiseres uten så mye som et pip av kritikk brått blir blåst opp til noe tilsvarende århundrets svindel med en gang det flagges av en ‘utenfra’..

 

(foto: Foto: Babak Golkar/elevateYOU) Prisnsesse Martha Louise & hennes amerikanske kjæreste forlovet seg i LA tidligere denne måneden.

 

At Martha og hennes shaman later til å være langt dyrere i drift enn hva som måtte være normale priser for sådan lære og praksis, kan jeg heller ikke se kan være relevant, da det jo er fullstendig opp til den enkelte hva de velger å bruke pengene sine på! Ei heller ser jeg at det å føre en høy profil kan ha noen innvirkning i hht sannsynlighetsgehalten i den læren en bedriver.. – Så da kan jeg faktisk ikke skjønne annet enn at den furoren som foregår rundt denne mannen rett og slett er grunnet i en godt kamuflert rasisme..

Men hvor mye dette her enn måtte skurre, så kommer det i mine øyne allikevel ikke opp i mot det paradokset den slakten som bedrives av troverdigheten til prinsessen og Verrets livssyn utgjør i forhold til den aksepten som foreligger i hht religionene. Det blir regelrett absurd å få forelagt argumenter som ‘uten vitenskapelig holdepunkter’, overtro, kvakksalveri og regelrett idioti når det samtidig foreligger noe nært opp til et forbud mot så mye som å stille et kritisk spørsmål i hht slikt som sannsynligheten for forekomsten av en jomfrufødsel, og at den kraft som har skapt- og styrer hele forbannede universet skal bry seg med slikt som banning fra en nært opptil hårløs primat som surrer rundt på en liten planet i Melkeveiens ytre gemakker.. – For ikke snakke om at håndspåleggelser med ditto tungetaler og halleluja-hoiing med full helbredelse av alt fra lammelser til kreft som utkomme får passere uten et knyst, mens det samme erklæres livsfarlig så snart det blir begått av en farget shaman.

 

(foto: zip.news)

 

Her skal det nå i all rettferdighet sies at det ene hverken er noe mer forsvarlig eller noe mindre livsfarlig enn det andre om det settes opp i mot tradisjonell, anerkjent medisinsk behandling! Poenget mitt er bare at det som bedrives i de to tilfellene er nøyaktig det samme, slik at hylingen over Verrets praksis av den grunn blir et paradoks når helbredelse ved bønn får passere i menigheter over det ganske land. For dersom en tar utgangspunkt i at det å kunne titteluere seg shaman betinger evner som healer/håndspålegger, så er det faktisk en betydelig sannsynlighetsovervekt i favør Martha og Durek for at praksisen i det minste kan ha NOE hensiktsmessig for seg satt opp i mot Vekkelsessenterets ‘Halleluja og bla-bla’. Healing utført av anerkjente terapauter (som f.eks Snåsa-mannen og hans like) har jo faktisk vist seg gang på gang å ha en gunstig effekt i hht behandling av sykdom, mens jeg enda har til gode å få påvist det samme fra tungetalerne! Ikke sånn å forstå at noen av de på noen som helst måte må kunne ansees som alternativer til klassisk medisin (for all del!!), men det foreligger nå i det minste visse holdepunkter for at behandling av en healer kan bistå med å pushe i riktig retning, for å si det sånn.

Nå er imidlertid relevansen av dette for bagatellmessig å regne kontra det som i bunn og grunn er det eneste som har betydning her: Dette er den fyren Prinsesse Martha Louise har valgt å dele livet sitt med fordi han beriker livet hennes. – Og det er faktisk HENNES liv, – og hverken ditt- eller mitt dette dreier seg om, og hennes valg skal derfor i anstendighetens navn bli møtt med samme respekt som hva angår alle oss andre.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg