Hvis jeg var deg, Kong Harald V..

‘Hvis jeg var deg’ er et parodikonsept i bloggs form, der plottet er å skrive et innlegg i deres ånd, so to speak.

 

 

Som annonsert i dette innlegget, er det altså ingen ringere enn Hans Majested, Kong Harald V som har den tvilsomme ære av å foreta åpningen av denne tredje runden av ‘Hvis jeg var deg’!

 

KONG HARALD V.

‘Hvis jeg var deg’ er et parodikonsept i bloggs form, der plottet er å innta mitt respektive offers persona, for så å utforme et innlegg i deres ånd, so to speak.

Men som så gjerne er tilfelle med andreutgaver, har de en lei tendens til å ende opp som noe forringede kopier av sin original. Når en i tillegg tar det med i betraktningen at jeg jo bringer meg selv med i det jeg inntar disse personligheter, så er scenen m.a.o satt for et heidundrende kaos..

 

 

Da er det vel først og fremst på sin plass å gi et 3×3 HURRA forKong Harald for hans fantastiske debut som bloggerkonge i forbindelse med åpningen av denne omgangen av ‘Hvis jeg var deg’.

Og med en slik åpning, kan en ikke annet enn å ‘go big or go home’ i det jeg tar fatt på mie medbloggere her, så jeg foretar rett og slett et multipersolighetskupp her, i det jeg går i som utøver av den mest populære blogg-genren i disse ulvetider; Nemlig MATBLOGGERNE!

 

 

– Kjære landsmenn..

Etter at vi, Dronningen og jeg, har fått tatt i bruk nær sagt samtlige kommunikasjonsveier vi med tiden har fått her i landet, er det veldig hyggelig å bli gitt denne muligheten til å hevende meg til dere i bloggs form for aller første gang.

Dere som med tiden vil stå samlet om å ha lest dette innlegget, er i følge frk. Henriksen, som har latt meg få benytte hennes plattform i denne anledning, antatt å representere det ypperste av innsikt blant de mennesker som utgjør dagens Norge. -Og en del av dere er selv bloggere.

Så hva ER egentlig en blogg bestående av nå i 2024?..

En blogg er et konsept hvis budskap uttrykkes i form av det skrevne ord så vel som igjennom bilder. De består av korte, konsise poster- og lange redegjørelser. Det er godmodige ‘feel-good’ -blogger, og blogger hvis innhold er gjennomgående alvorlig. Det er blogger som er dedikert til et spesifikt tema, -som kan være alt fra slikt som å skildre livet med en spesifikk diagnose- til naturopplevelser som fiske- eller fuglefotografi- til deling av kokkekunster og håndarbeidsferdigheter, og det er varierte blogger med innlegg som spenner seg over alle tenkelige emneområder fra gomodig pludring om stueplanter til hardtslående politiske paroler. Blogger er personlige, som publiserte dagbøker, og det er plattformer som benyttes for sterke meninger, råd og tips og til spredning av det hellige budskap.

Men blogger er først og fremst de menneskene som står bak, Bloggere som utgjør blogg-Norge..

Blogg-Norge spenner seg fra nord- til syd, – de lar seg ikke stoppe av hverken midnattsol eller mørketid, stormkast som slår inn fra havet i vest- de enorme temperatursvingningene som preger klimaet her i øst, enorme snøfall i fjellene eller den nord-norske sprengkulden.

Det er både beinharde- og overfølsome bloggere, liksom det både er varme og kalde blogglesere.

Bloggere er by- og bygdefolk på steder de bor oppe på hverandre i etasjer- og de er fra steder hvor det er spredt bebodd.

Bloggere er nordlendinger, sørlendinger, og folk fra alle andre regioner.

Norske bloggere består hovedsakelig av nordmenn, men med innslag av innvandrere fra Philipinene, utvandrere til den spanske solkysten, og utenlandske tilknytninger som ikke er gjort kjent for offentligheten.

Mine oldeforeldre utvandret i sin tid til Amerika for å tjene noen raske penger før de vandret inn i landet igjen med de midler som skulle danne grunnlaget for å kunne slå seg opp som kjøpmannskonge i eget slott for en 130-140 år siden.

Det er ikke alltid så lett for en blogger å si hvilken genre man tilhører, -hvor hjertet vårt er. For en blogger kan ikke alltid plasseres innenfor rammene av en genre.

Bloggere er unge og gamle, høye, lave, tykke, smale, funksjonsfriske- og rullende mamma’er. Stadig flere er over hundre år. – Bloggere er rike, fattige, og alt i mellom. – Bloggere liker å skrive om fotball og ishockey, turer i skog og fjell, danseband og ølsorter, mens andre er gale motebloggere, eller de foretrekker å leke med tøydyrene sine. .

Noen er ‘cocky’ kranglefanter som ikke tar seg nær av noe av det som de får kastet etter seg på sin vei, mens andre sliter med at de tar inn over seg alt som måtte bli sagt i retning av at de ikke er gode nok som de er.

Ved siden av bloggingen, har bloggere ordinære jobber, særegne jobber, og det er bloggere som jobber med å holde seg i live fra dag til dag. Bloggere plukker søppel i naturen, innehar lokalpolitiske verv, de jobber for å øke bevissthenen hos sine landsmenn, for å få de mange som går rundt med en falsk trygghet til å innse realiteten i de faktiske forhold, og bringer på bane forslag til løsninger, liksom det oppfordres til debatt. Alt i den hensikt å kunne skape en bedre fremtid. Bloggere er totalt uvitende- og ditto overfladiske rosabloggere, gode, voksne skribenter og livserfarne gamle som deler av sitt hav av visdom. Bloggere er de mest fantastiske parodispesialister til påståtte mobbere. Norsske bloggere er enslige, gifte, skilte og samboere for n’te gang, med eller uten omsorg for barn og/eller andre dyr. Bloggere er jenter som er glad i gutter, gutter som er glad i gutter, og gutter og jenter som hhv er glad i hverandre, – eller ikke kan fordra hverandre i det hele tatt.

Det er bloggere som er ‘blåst’ nok til å tro på den bibelske gud, Jehova eller Allah, mens andre søker sine svar i vitenskapen, hvorav de kan tro på alt mulig og ingenting. Bloggere liker Gucci, Prada, Chanel, ‘rocka’ jeans og vintage, -og det er bloggere som ikke kunne brudd seg mindre.

Bloggere er med andre ord akkurat som dere lesere! Bloggere er av folket, og det norske folk er oss.

Når vi synger ‘Ja vi elsker dette landet’, skal vi huske på at vi også synger om bloggerne. for de er en del av det vi som utgjør dette landet.  Mitt største håp, er at vi skal klare å ta vare på bloggerne våre. At vi skal kunne klare å gjenoppbygge denne medieformen slik at den vil gjenoppstå like stor som den en gang var med et bredt og variert innhold, driftet av folk som faktisk behersker det norske språket, og som innehar en allmennkunnskap som tilsier at de ikke engang behøver å tenke seg om for å kunne navngi Dronningen og meg.

At blogg-genren skal vokse i kraft av bloggere som tross sin ulikhet og uoverensstemmelser skal kunne føle på et fellesskap i form av å inneha en tilhørighet i blogg-Norge.

Så da vil jeg bare få takket alle dere som har klikket inn for å lese mine ord.

– Og med dette erklærer jeg den tredje runden av HVIS JEG VAR DEG for åpnet!

Tusen takk for meg.

 

Hans Gryende Høyhet,

Harald V, Norges konge

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg