Jeg avslører…

Mens dette med fyrverkeri på nyttårsaften er tilnærmet like viktig som champagnen for den muntre og festglade delen av befolkningen for øvrig, kan jeg avsløre at jeg faktisk ikke kan fordra det.. 

 

 

Mest av alt, er dette mildt sagt anstrengte forholdet til fyrverkeri grunnet i at jeg har dyr, og dyr blir naturlig nok redde av dette her. Derfor feirer jeg heller ikke nyttår, og derav drikkes ikke så mye som en dråpe alkohol. Her må rett og slett velværet til ‘the furry five’ prioriteres!

 

 

Når det er sagt, ville jeg uansett ikke brukt ei krone på fyrverkeri, da jeg rett og slett ikke skjønner hvordan det kan være verdt prisen! Jeg mener.. Jeg er overhodet ikke økonomisk anlagt, men dette her er i mine øyne ensbetydende med å brenne penger! Ja, det sparkler og gnistrer i noen sekunder, men so what, liksom!? Jeg skjønner bare ikke greia.. Jeg går ut kl. 12 sånn for syns skyld, men det er alt..

 

 

Ei heller har jeg noe sånt som nyttårsforsetter. Dette er i bunn og grunn et annet nyttårskonsept jeg ikke skjønner meg på.. Om jeg ønsker å endre noe i livet mitt, så gjøres vel dette likså greit i april eller august, for å si det sånn!

Fjorårets nyttårsaften var imidlertid en spesiell greie, da jeg av en eller annen grunn hadde fått for meg at all elendigheten 2020 hadde bragt med seg ville forsvinne på magisk vis så snart 31.12.2020 bikket over til 01.01.2021. (- Yepp, that went well!..)

Det magiske tryllestøvet lot så visst vente på seg, for å si det sånn! Så denne gang går jeg inn i det nye året uten forventninger what so ever, og tar ting som de kommer slik jeg pleier. Da setter man ikke seg selv opp for skuffelser! Men når det er sagt, så håper selvsagt også jeg på et godt år, både for meg selv og andre!

Så med dette ønsker jeg dere alle et riktig godt nytt år!

 

14 kommentarer
    1. Enig med deg i at det er helt vanvittig å sende millioner (og sikkert milliarder) av kroner opp i luften på nyttårsaften. Jeg leste i går et sted (husker ikke hvem og hvor) en som sa: “Hvis jeg hadde hatt behov for å sløse bort 1000 kroner, så hadde jeg heller satt på varmekablene på badet.” Det var ikke akkurat varmekablene, men jeg husker ikke nøyaktig, – det var i hvert fall noe som handler om at strømmen i Norge er så dyr, og jeg synes kommentaren var veldig treffende 😉

      Og selvsagt, – at dyr blir skremt er også en grunn til å la det være. Håper likevel du får en fin dag og kveld i så mye ro og fred som du kan 😉 Her i Spania er det heldigvis ikke tradisjon med raketter på nyttårsaften.

    2. Du har så uendelig rett, dette med fyrverkeri. Det er galskap. Som så mye annet. Jeg fikk en øyeåpner på nittitallet når jeg jobbet i et flyktningmottak. Flotte mennesker fra Balkan ble mine nye naboer. De flyktet fra bomber og granater, død og elendighet. Glemmer aldri en nyttårsaften lille Marija på 7 år fikk panikk, gjemte seg under sofaen og ropte navnet på sin døde farfar Bozidar som lå begravet i ruinene av hjemmet sitt i Sarajevo, totalt utbombet. Hun skjønte ikke at glade nordmenn smilte og ropte lystig når de tente lunten til enda en bombe.

      1. Herregud.. Fyrverkeri er jo helt krise i nærheten av et flyktningmottak! Dette er jo, som du sier, gjerne folk som kommer rett i fra krigen, med alt det fører med seg av posttraumatisk stress.. Det er jo for et mirakel å regne at det ikke har vært en som har gått rett tilbake til slagmarken, og drept første og beste i det det begynte å smelle utenfor!

        1. Nei, de som har flyktet fra krig og elendighet skyter ikke tilbake. Det er fredelige mennesker som enkelt og greit vil ha et liv med kjærleik, omsorg og respekt for alt som lever på denne jord.
          Så frykt ikke din nye nabo, møt de med en åpen hånd, ikke en knyttet neve. Klipp hekken og inviter på en kaffe… Det funka 😉

          1. Her fryktes heller intet i så måte. Flere av mine nærmeste venner har sitt opphav utenfor vesten, så..
            Men ikke desto mindre, så er det folk blant de med de verste opplevelsene bak seg som kan gå i full psykose bare det smeller i ei dør. De forflyttes da sporenstreks tilbake til krigen, der de ikke lenger befinner seg i vår virkelighet, men er tilbake i den virkeligheten de flyktet fra, i sin fulle betydning. Dette er folk som skulle vært sendt direkte til behandling, men som, uforsvarlig nok, plasseres på mottak i påvente av plass..
            Jeg vet faktisk om en tidligere barnesoldat fra Somalia-krigen som er i den fortvilte situasjon at han isolerer seg selv i frykt for det han vet kan komme ved å utsette seg selv for dagliglivets lyder. Han har faktisk tryglet om å bli låst inne, uten å bli tatt på alvor, hvilket jeg må si er helt horribelt!..

    3. Så enig med deg! Jeg synes fyrverkeri er fint å se på, men det hadde holdt lenge med en brøkdel, og bare akkurat rundt midnatt.
      Hadde klart meg fint uten også for jeg bruker ikke penger på sånt ☺
      Godt nytt år! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg