Jobben er i fare! (- Eller?..)

I det jeg kommer hjem fra jobb og setter meg ned foran PC’en, så får jeg se at mine dager som restaurantmedarbeider, – eller restaurantpotet, som er min uoffisielle, men dog mest korrekte yrkestittel, kan være talte!.. – Ehh.. Kanskje ikke helt talte, da en potet jo er en grønnsak som kan brukes til alt, og derav tittelen restaurantpotet. Men non the less, må det sies å være særs ugunstig at en snømann vil ha større mulighet for å overleve i helvete enn det er for at en sykmeldt boss vil misse denne nyhetsmeldingen. Greia er nemlig at det er lansert roboter til å ta seg av matserveringen! Og tatt i betraktning at bossen også kan se sitt snitt til å øke oddsen for å bevare forstanden, er det en reell fare for at potetens virkeområder ute i selve restaurantlokalet kan bli overtatt av en hovmodig tinn-faen som han her:.. 

 

[video: tv2.no]

 

Etter å ha fått gnudd litt over saken, og sett litt nærmere på vår potensielle nemesis, så har jeg vel i grunnen kommet frem til at mine kolleger og jeg i det minste vil ‘overleve’ den modellen som nå er lansert; For ut i fra hva som fremkommer av videoen, så har ikke denne mr.Robot engang antydning til de armer vi er avhengig av å ha for å kunne yte den nødvendige form for service på vår arbeidsplass! For jeg syntes nemlig jeg ser denne skrapmetall-faen skride ut i restauranten med en glødende varm jernplate liggende på et trefat i flathånden, for så at den heller saus jevnt over retten mens det freser i metallet!

Nei, det ville blitt i overkant for en blikkboks uten armer! For å trille denne ned til gjesten, for så å bli stående med en ‘hjelp-deg-selv’ -mine. Følgelig, ville utkommet for en betydelig andel gjester blitt at det som var ment å skulle gi de en førsteklasses matopplevelse i hyggelig selskap, istedet ville endt opp som en fryktelig sykehusopplevelse med 3 grads forbrenning av hender ++.. Dessuten er ikke mat/serveringsluken ‘blikkservitøren’ er utstyrt med stort nok til å få med seg halve fatet fra kombinasjonsmenyen, så bite me, mr. Tin-Can!

 

Fremdeles vil nok en god restaurantopplevelse hos oss være betinget av at maten serveres på gamlemåten; Altså av mennesker. 

 

Men om vi i staben på Restaurant Øst vil overleve denne trusselen uten problem, så er det jo ikke tvil om at denne ‘mr. Tin-Can’ vil videreutvikles! – Og den dagen den utkommer med anatomisk fungerende armer, der en kan programmere inn hvordan den enkelte rett skal serveres.. – Ja, da er det bare å se realiteten i hvitøyet; Vi er fucked! – Forutsatt at det ikke vil vise seg at publikum faktisk ønsker å bli servert av mennesker, med personlighet, og av kjøtt og blod!? Det er en mulighet en slettes ikke skal se bort i fra det også! – Og om dette slår til, komnmer jeg til å hovere så til de grader at metallet i tinn-konkurrenten tar til å smelte! – For bedre er jeg vitterlig ikke!

(Redningen for restaurantbransjen, my ass!..)

 

 

 

7 kommentarer
    1. Nå tror jeg ikke din ass,er redningen for restaurant bransjen. På den annen side..Aldri jobbet i bransjen.
      Men Jeg tror folk er like glade, så lenge jobben blir gjort.
      Robot servering i disse selfie dager,kan nok og funke som en gimmick. I begynnelsen I alle fall. før alle begynner med det.
      Er nok en del ting mennesker fortsatt må benyttes til ,men på sikt blir vi nok alle erstattet av maskiner.
      https://youtu.be/zKQfxi8V5FA

      1. *hahaha* Det er roboten som påstås være redningen, ikke jeg! ‘XXX, my ass’ er et uttrykk for at noe bare blir for dumt/tåpelig.
        Ja, jeg tror vel også det kunne dratt en del folk å være den første som stilte med robotiserte medarbeidere. – Og ved nærmere ettertanke, burde jeg vel rett og slett legge frem forslaget til bossen selv! For det har seg jo unektelig slik at denne her er datastyrt, og da ville jo oppgaven med å foreta denne styringen naturlig falle på den som tar seg av sånt på en arbeidsplass; Meg! 😀 😛 😀

      1. Ja, om ikke enda lenger *hehe*.
        Men etter å ha latt det hele få synke inn, så er det jaggu så jeg vurderer å hinte om en sånn selv! For denne er jo selvsagt datastyrt, og jeg er jo den som tar seg av sånt på jobben, så.. – Og det ville jo vært vannvittig kult å få den her til å rulle ned til bord 9 med en K4 og en H3, for så at den snudde rundt, foretok en sving, for så å fortsette ned til bord 4 med forrettene til C2! – Også måtte den jo sagt med sin typiske robotstemme; “Hapeer matten smmakker. Vel beekomme!” 😀 😀 😀

    2. Så denne jeg også, og tenkte at nei takk. Skal jeg på restaurant så vil jeg kunne bestille av mennesker av kjøtt og blod! Sånn er det med den saken. 😀

      1. Det blir neppe aktuelt på min arbeidsplass heller.. For om restauranten har aldri så godt renommé for maten, så er det ikke tvil om at også atmosfæren som sådan gjør sitt til at iallefall gjengangerne har valgt seg ut nettopp dette spisestedet. Og atmosfæren, er det jo unektelig vi som jobber ute som står for, så robotservitører på bekostning av staben mange føler de kjenner, ville nok neppe blitt noen braksuksess, for å si det sånn *hehe*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg