Krav om amming i alles påsyn!

TV2’s nettside, kan i dag informere om at småbarnsmoren Stine Pedersen Svarthe er i harnisk over at hun henvises til et eget rom i barnehagen for amming av sin to år gamle sønn. Tidligere, har hun aldri følt på noen restriksjoner i hht hvor hun har kunnet foreta ammingen, må vite! – Og denne dama vet virkelig å kreve sin angivelig gudegitte rett til å få ammet sitt avkom i de øvrige tilstedeværendes påsyn, det skal være sikkert og visst. Jeg er imidlertid langt i fra like skråsikker på om dette hverken er- eller bør være en menneskerett å foreta denne foringen av avkommet i andres påsyn, -og spesielt i de tilfeller hvor ungen forlengst har passert babystadiet.. 

 

Ut av skapet som transfinans..

 

Barnehagen på sin side, bidrar så vitterlig med sitt for at denne saken skal fremstå så til de grader tåpelig som den gjør ved å skylde på plassmangel. For om en legger Pedersen Sythes påstand om at det aldri tidligere har vært noe snakk om henvisning til amming på enerom grunnet plassmangel i felleslokalet til grunn, så har jeg nemlig en sterk mistanke om at dette kun er en veik unnskyldning for hva som for meg syntes som den åpenbare grunnen til at den respektive ammingen ønskes foretatt utenfor synsvidde; Nemlig at ungen har bikket den alderen hvor denne foringsmetoden har gått fra å være ansett for ‘nydelig bonding mellom mor og barn’ til å nærme seg det regelrett morbide.

Nå er muligens ikke jeg den mest positive til offentlige ammeseanser i utgangspunktet. Når sant skal sies, syntes nemlig jeg at man, av hensyn til at meningene er delte ang. smakfullheten ved at dette her foretas i alt fra restauranter og kafeer til midt i kjøpesenter, burde trekke dit dette her kan foregå mest mulig diskret og usjenert. Jeg kan heller ikke selv si annet enn at det er alt annet enn apetittvekkende å få en unge slafsende på et bryst med alt hva som følger av sikkel, søl og oppgulp når jeg f.eks skal ta meg en matbit.

 

(foto: May Lisette Anderson / TV2) Tv2 kjører i dag en sak på at Drammenskvinnen Stine Pedersen Sythe er krenket til beinet over at barnehagen har henvist henne til et eget rom for å amme sin to år gamle sønn når dette tidligere har kunnet blitt foretatt i fellesområdet.

 

Greit nok: Er ungen sulten, må den ha mat, og om det da ikke lar seg gjøre å trekke seg tilbake til hakket mer diskret gemakker, har de selvsagt ikke annen mulighet enn å foreta ammingen på stedet. Men dette tilhører tross alt sjeldenhetene. Saken, slik jeg ser den, koker rett og slett ned til at denne Stine Pedersen Sythe lar seg krenke så til de grader uten at det er berettiget ‘by a long shot’. Jeg mener.. Når hun får henvist et rom for å amme denne ungen, så må da for pokker dette kunne respekteres! Jeg kan rett og slett ikke for mitt bare liv se hvordan det å få amme i offentlighetens påsyn kan være så til de grader viktig for et menneske at det er verdt å lage en kampsak av i den riksdekkende presse! – Og tilsvarende, er det over min fatteevne at en av landets ledende nyhetsformidlere kan prioritere å gjøre et nummer ut av dette her, -og iallefall ikke med en vinkling som heller så til de grader i denne krenkede ‘pissmagga’s favør! Var det opp til meg, ville jeg snarere la dama få vite at det er på høy tid å få ‘hue ut av ræva’, slik at hun kan se at verden faktisk er full av virkelige problemer. – Problemer som bla.a inkluderer mødre som må kjempe en tilsvarende håpløs kamp for at deres toåring skal kunne overleve- som den kampen om amming i plenum som hun gir høyeste prioritet.

 

 

14 kommentarer
    1. samtidig kan du snu alle ‘argumentene’ dine trill rundt og oppned og spørre: ere så fali med en pupp og en kid som spiser litt her og der da? det er jo like rart at folk (du) blir sånn i harnisk over offentlig amming. de fleste som ammer offentlig gjør det jo også ganske diskret… roe reka litt tror jeg er bra for alle parter.

      1. Diskret? Hun det handler om sitter på trappa til barnehagen og ammer et stort barn, denne barnehagen er altså i sentrum og jeg går forbi daglig. Dette valgte hun da altså fremfor å bruke ammerommet som hun ble tilbudt. Men i protest over å ikke få sitte i garderoben der barn blir levert og henta og ellers alt som foregår der, så satte hun seg da oppmerksomhetskåt ute i gaten, midt i trafikk og ferdselsområde. Haha.. hele saken er psyk! 🐰

      2. Nå ble det vel strengt tatt ikke gitt uttrykk for noe ‘harnisk over offentlig amming’ her.. Ja, jeg syntes det er steder det er upassende, liksom jeg ikke skjønner greia med at det på død og liv må utføres i offentlighetens påsyn når så like enkelt kan unngås, men det er nå engang meg. Hva jeg opplever smakfult og smakløst er imidlertid ikke noe jeg kan forlange etterlevd at andre, og jeg har heller ikke gitt uttrykk for noe som skulle tilsi det motsatte her. Det er riktignok ikke redegjort for heller, simpelthen fordi det ikke er min oppfatning om amming i plenum som sådan som er tematikken her, men snarere at dette kvinnemennesket lar seg så til de grader krenke av at barnehagepersonalet henviser henne til et eget rom for å amme istedetfor at dette foretas i felleslokalene at hun går til TV2 med dette her. Tilsvarende, mener jeg denne saken overhodet ikke hører hjemme som oppslagssak hos en av landets ledende nyhetsformidlere. Når det hver eneste dag må foretas prioriteringer mht hvilke innkomne saker fra hele verden de skal slå opp, så er dette oppslaget rett og slett respektløst ovenfor de som virkelig opplever urett rundt om. Jeg driter kort og godt langflatt i om denne dama ammer ungen sittende på kjøkkenvasken, eller hengende i lyskronene for den saks skyld, men jeg stiller meg imidlertid alt annet enn likegyldig til at havpattedyr dør i hopetall pga plastikkavfall tetter pustehullet, at kvinner i Afghanistan atter igjen er henvist til å leve i IS-helvete, lidelsene som Putin har forårsaket i Ukraina, osv, osv..

    2. Mange måter å søke oppmerksomhet på….

      Jeg vil anta at en av grunnene til at barnehagen ikke ønsker at hun skal amme i alles påsyn er at det ikke er naturlig å amme en toåring med alle kammeratene i ring rundt. Både med tanke på matroen til ungen og den kjensgjerning at det ikke vil være lenge før en litt smart 3 åring stiller spørsmål ved hvorfor kameraten som ikke er en baby skal ha pupp.

      1. Der har du så absolutt et poeng!!
        Nå er det jo også slik at en er gitt å komme i samme klasse som en del av de en har gått i barnehage med, slik at de drar med seg de issues de eventuelt måtte ha pådratt seg i barnehagen over i skolen. Iallefall gar jeg inntrykk av at stadig flere tidfester starten på mobbingen allerede i barnehagen. – Og det å bli husket som en ‘baby på overtid’ er definitivt noe jeg ser for meg fort kan ende opp med å bli ens skjebne, for å si det sånn. – Og så fort den språkelige utviklingen når et viss nivå, så kicker langtidsinnet inn, -og da er jo gjerne ungene en +/- 3 år, så..

    3. jeg kan være helt enig i at mediesaken er smålig underlig (men det finnes da ganske mange andre enda mer ‘unyttige’ og fjollete mediesaker rundt om) og at jeg personlig helst vil være i fred og ro når jeg ammer, men det er nå meg. folk er forskjellige. folk har gjerne sine grunner for at det er praktisk å amme i garderoben eller på kafe eller whatnot. oppfattelsen min av harnisk går på at amming forbi 2år kalles morbid i innlegget. det er da virkelig å skyte spurv med kanon. slå gjerne opp definisjonen av morbid (sykelig, usunn, og ofte også makaber, pervers.)

      WHO anbefaler morsmelk til barn opp til 2 år og gjerne forbi om det passer best for mor og barn. ‘ikke naturlig’ vil jeg si er en ganske gammeldags og utdatert holdning. og igjen, og spesielt til dere som sloss sånn for ytringsfrihet: er det så himmla farlig da? det er ganske mye ammepress i Norge, man SKAL amme en hvis periode, men IkKE for oenge for da er man syk… slapp nå av folkens, det er bare pupp og melk også npr ungen er over 2 år 🙂

      1. *hehe* Tro meg.. Det er definitivt nok av idioti og ‘fjollesaker’ å gripe fatt i, da vi lever i en tid hvor menneskeheten som sådan later til å ha blitt rammet av en global galskap. M.a.o sitter en som meningsytrer konstant med vaklgets kval m.h.t hva en skal prioritere. Bortsett fra de sakene jeg selv brenner for, har jeg valgt å gå for de sakene/emneområdene der det desverre er blitt sånn at store deler av befolkningen ikke våger å ytre sin mening pga. at den ene siden rett og slett har tatt eierskap over “sannheten”, hvorpå det følger stigmatiserende merkelapper og personangrep for de som måtte driste seg frempå med noe som går på tvers av den respektive politisk korrekthet. Er en f.eks skeptisk til fremmedkulturell innvandring, er en rasist, tar en til orde for at det kun er to kjønn, er men transfobisk, bakstrebersk og fordomsfull, osv. – Og dette med amming er unektelig en slik sak. Et overveldende flertall av debatter rundt slike tema foregår ikke på dette viset hvor vi argumenterer våre sider, og om en ikke endrer ståsted, så utvider en sin horisont ved å ta til seg motpaartens argumenter. Istedet går de rett i strupen på hverandre i den hensikt å overgå hverandre i å utbasunere hvor dumme motparten er..
        De fleste takler ikke de eventuelle angrep av denne typen som så alt for ofte avstedkommer det å ytre seg mot strømmen. Jeg har imidlertid ingen problemer med dette, da jeg av en eller annen grunn ikke lar meg affisere av hersketeknikker, merkelapper og personangrep på nett. – Og om angrep ikke ‘virker’, er iallefall min erfaring at det må skinne igjennom på ett eller annet vis, da jeg faktisk er blant de som knapt får noen ufinheter i det hele tatt, til tross for at all logikk skulle tilsi det motsatte.

    4. Hei, jeg ber deg vennligst fjerne foto tatt av fotograf Mary Lisette Anderson fra nettstedet ditt da du ikke har rettigheter til å bruke dette bilde, kun tv2

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg