Lock-down i hjernen!

Jeg har en tendens til å sovne forran TV-skjermen, og med jevne mellomrom, så våkner jeg til ikke å ha peiling på hvilket språk de snakker! Jeg skjønner hva de sier, og kan derav slutte meg til at det er et språk jeg snakker flytende, hvilket vil si norsk, svensk eller engelsk. – Men hvilket av de tre det er, er gjerne helt blankt så lenge som et sted mellom 15 og 30 sekunder! Med andre ord, såpass lenge at jeg rekker å føle en hurtig eskalerende panikk.. 

 

 

Det oppleves rett og slett som om det er iverksatt en total lock-down i hjernen! Ja, for dette kan da umulig være normalt!?

Jeg kunne til en viss grad ha forstått det dersom det begrenset seg til å skje i dette mellomstadie mellom søvn og våken tilstand, men jeg rekker altså å bli riktig så våken før bitene faller på plass, for å si det slik. – Jeg rekker jo å begynne å lete etter kjennetegn som kan avsløre hvilket språk det dreier seg om, for ikke snakke om at panikken rekker å sette inn!

Videre, opplever jeg også en annen type språkelig ‘lock-down’ som jeg iallfall har inntrykk av at er hakket mer vanlig; Nemlig at jeg, etter å ha innstilt hjernen på et språk, fortsetter å svare på dette språket uten å ense det at jeg faktisk blir snakket til på et annet. Dette gjør seg først og fremst gjeldende i det språkavdelingen i ‘hatteholderen’ er innstilt på engelsk, og at dette derav er språket jeg svarer på i det jeg brått for en henvendelse på norsk. Men det er også episoder hvor det har vært motsatt, og der blandingen har dreid seg om svensk/norsk og svensk/engelsk.

Hvor skrudd er ikke dette!?

Er det noen flere som opplever at hjernen går i ‘lock-down’ på dette viset?..

16 kommentarer
    1. Det jeg opplevde nå var lysten til å våkne i Alanya og skjelle noen ut på tyrkisk 😂😂😂

      merkelige greier det der.. ikke bare jeg som trenger en sydentur snart tror jeg.

      1. Tyrkisk ville jeg ikke kjent igjen, men det ville iallfall hatt en naturlig forklaring: Jeg kan ikke et ord på det språket. Har nesten aldri hørt det heller, så der ville jeg blitt stresset OM jeg skulle kjenne det igjen *hehe*

      1. Det er skikkelig ekkelt, for jeg skjønner jo hva de sier, og vet dermed at det er et språk jeg kan flytende, men ikke hvilket. Blir seriøst redd for at jeg er I ferd med å gå fullstendig I frø *hehe*

    2. Jeg snakker også tre språk. Engelsk, morsmålet mitt og norsk. Det som skjer meg meg at jeg kan blande alle tre språk noen ganger uansett hvem jeg snakker med. Finner ikke det riktig ord og dermed bruker det som først dukker opp i tungen:)

    3. Uff håper det ikke er noe galt for i såfall er jeg nok rammet også. Jeg ble så lei denne sovingen foran tv`n at jeg har sagt opp Canal Digital som jeg har via parabol. Da har jeg ikke mer tv for her har vi kun saaaaaaaaaakte mobilbreibånd fra Telia. Telenor gidder ikke engang prøve få frem signaler her. Egentlig koselig uten tv.

    4. Kanskje det er for at du har vært helt utslått og fått ei god hvile? Hjernen har fått en pause og må bare summe seg litt før den våknet og skjønner hva den tar inn av språk. Men veldig interessant faktisk. 😊

      1. Ja, sett utenfra, så er det jo interessant som fenomen, da det garantert ligger info her om hvordan hjernen fungerer.. Det gjør det unektelig lettere å se det fra den siden nå som jeg vet jeg ikke er den eneste som opplever det 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg