Matfavoritter fra A til Å!

I kjent bokstavlekstil, dreier det seg denne gang om mine favoritter i matveien i form av en kulinarisk nytelse alfabetet igjennom.

 

 Matlaging for ‘dummies’ serveres i innlegget Gry-Mat!

 

And ->  Fortrinnsvis Pekingand a-la Onkel.

Biffsnadder med Bernaise ->  Og comes frites, selvfølgelig..

Camambert ost ->  Spesielt digg på salte kjeks, men jeg spiser også greit opp en pakke uten noe som helst til også..

Dundersalt ->  Like digg i dag som i barndommen.

Elgkjøtt ->  Viltkjøtt generelt og elgkjøtt spesielt er det desidert beste kjøttet. Dessuten slipper en å uroe seg for forholdene disse dyrene lever under.

Fish’n chips ->  Britenes nasjonalrett faller også i smak hos meg.

Gratinerte Poteter ->  Like godt som tilbehør som alene..

Hamburger ->  En ‘all time favorit’ jeg aldri blir lei.

Is ->  Dette er vel en favoritt hos de fleste, vil jeg tro..

Japp ->  Verdens beste sjokolade.

Kylling i karrisaus  -> En annen favoritt fra jobben. Elsker den sausen!

Lapskaus -> Brun eller lys er ett fett. Lapskaus er digg uansett!

Makrell i tomat ->  Som barn var det eneste fiskematen jeg likte, og det er fremdeles blant mine favorittpålegg den dag i dag.

Nachos ->  Den ideelle kosematen.

 

 

Ostepop ->  Enten elsker en det, eller så hater en det, og jeg tilhører definitivt førstnevnte gruppe.

Pannekaker ->  En annen ‘all time favorite’.

Q sjokomelk -> Fyldig og god, og smaker skikkelig av sjokolade.

Reker ->  Ferske reker, kongereker, frityrstekte reker.. Reker er like velsmakende som variabelt.

Sushi ->  Sushi er helt unikt når det kommer til kombinasjonen sundt og godt!

Taco ->  Topper listen for kosemat i følge med de tidligere nevnte nachos.

Uer ->  Smaker veldig mye bedre enn den ser ut.

[Vietnamesiske] Vårruller ->  Atter en gang så bærer det altså til restauranten.. For mitt vedkommende, er det den vietnamesiske typen som står og gjelder. Den kinesiske er full av kål, hvilket jo er for en ‘deal-breaker’ å regne for mitt vedkommende.

Wraps ->  Det er noe ved disse ‘kjempelumpene’ som gjør at de løfter det meste av mat en har inni.

Xtra ->  Mener det er en tyggegummi som bærer dette navnet, hvilket jeg liker for å friske opp ånden. – Så da fikk jeg inn noe her også!

Yeasts ->  Eller søtpoteter som de også kalles er upåklagelig som tilbehør til middager.

Zoo-pastiller ->  Enda et godteri fra barndommen som fremdeles faller i smak den dag i dag..

Æ ->  ??? Om ærfugl er spiselig så har jeg uansett aldri smakt det, og det er vel så vidt meg bekjent det eneste potensielt spiselige på Æ. så..

Ørret ->  Den beste fisken sammen med laks.

Å ->  Til tross for at det eneste kjente i matveien på Å er ål, var det en så til de grader skrekkelig smaksopplevelse at den ikke engang kan vinne som eneste deltager. Jeg velger i stedet å strekke konseptet en smule, og svarer derfor åndelig føde. – For all del ikke religion, men det spirituelle er jeg derimot svært fascinert av.

 

 

13 kommentarer
    1. Haha, den siste på Å var god, ikke religiøs åndelig føde. Tillater meg å gjøre oppmerksom på at din mannlige blogg kollega mest sannsynlig mener det motsatte. Altså ikke rå Ål, men i innlegget “Helt rått, tragisk” lener han seg på åndelig religiøs føde.

      Vedkommende underbygger sine påstander om covidvaksinen med å linke til nettstedet “Health Impact News”, drevet av Brian Shilhavy som har en BA i bibelsk gresk studie og en MA i anvendt lingvistikk.

      Det mest betryggende når det gjelder medisinsk kunnskap er at Brian Shilhavy lener seg på ekte helse fra et bibelsk, ikke-darwinistisk perspektiv 😉

      1. Herregud.. 😮 ‘Ikke-Darwinistisk prinsipp’ betyr jo intet mindre enn at en legger skapelsesberetningen til grunn, med alt hva det innebærer.. Det er jo seriøst helt krise!!
        Det burde da virkelig vært nedlagt lovforbud mot sånt! Jeg mener.. En ting er at en som voksen velger å ignorere alt av vitenskapelig fremskritt de siste 3-400 år, og går for håndspåleggelser hva ellers de måtte ha av fjas som hevdes å være guds helbredelse. Men det ligger jo i kortene at de som går for et slikt verdensbilde også vil gå for det samme når det kommer til ungene deres, og de har jo ikke kunnet foreta noe valg i så måte! Ergo går jo et ukjent antall unger den sikre død i møte, da håndspåleggelose og tungetale har en forbannet lav prognose hva sånt som f.eks kreft angår.. 😛

      1. Takker så mye ❤
        Hva de avbildede matretter angår, så kan jeg iallefall bekrefte at jeg har tatt bildene og spist maten. Tilbredningen er kred Tante og Onkel 😋

    2. Må si meg enig på bokstaven M. Makrell i tomat er ikke bare en nesten nytelse, det inneholder en haug med vitaminer vi trenger for oss som ikke spiser kokt torsk, lutefisk, sursild eller andre fiskeretter. Det hyggelige er at Stabburet har fått konkurranse fra Lofoten. Så nå trenger vi ikke plastforkle, førstehjelpskrin eller skjærebrenner når vi skal åpne lokket.

      P.s Når jeg først var inne på en smule avsporing vedrørende temaet ditt, må jeg få legge til at din bloggkollega også linket til “US Food and Drug Administration” Som er det Amerikanske svaret på Helsedirektoratet. Det første som kommer opp der er budskapet “Don’t delay, get your COVID-19 vaccine or booster today! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg