Når ble tyveriavslørt en sykdom??

Hvordan kan det forsvares, medisinsk- så vel som juridisk, at den skammen som gjør det pinlig å møte offentligheten etter å ha blitt ‘fersket’ i tyveriforsøk eller annen uakseptabel adferd gir grunnlag for sykemelding med rett til sykepenger?? 

 

Take it, or just leave!

 

I det musepekeren raser mot returtasten der oppe i PC-skjermens venstre hjørne etter å ha klikket inn på en artikkel omhandlende et stjålet maleri av den famøse Rødt-formannen Bjørnar Moxnes ved et uhell, faller blikket på en bisetning der det nevnes at fyren er sykmeldt etter tyveriavsløringen tidligere i sommer. – Hvilket jeg selvsagt har fått med meg at han var, men det var imidlertid ikke før i dette momentet det ble meg bevisst hva denne sykemeldingen faktisk innebærer; Altså at en butikktyv tas på fersk gjerning, for så at vi, -skattebetalerne, skal finansiere vedkommendes livsopphold og mere til i måneder til ende fordi det er flaut å face offentligheten i etterkant! Jeg mener.. Hvordan i helvete ble berettiget skam en sykdomsdiagnose med trygderettigheter?? At det ubehagelige i å møte omverdenen etter å ha driti seg ut så til de grader som det kongerikets sjefskommunist gjorde ved å forsøke å tilrane seg et par merkesolbriller gir en rett til å skulke jobben for skattebetalernes regning, er i mine øyne regelrett absurd!

For all del, la det være klinkende klart; Jeg dømmer vitterlig ikke Moxnes som menneske for denne episoden. Det ville vært som å skyte kanonkuler i glasshus, for å si det sånn! – For selv om akkurat butikktyveri ikke er inkludert i eget synderegister, så har jeg mer enn nok av andre feilgrep på samvittigheten til å vite at vi alle kan drite oss ut. Dette gjelder like fullt dersom jeg skulle ha rett i mine mistanker basert på at en som aldri tidligere har begått et butikktyveri neppe går for en merkevare av denne typen, for å si det sånn. I ytterste konsekvens, innebærer dette at fyren rett og slett kan lide av kleptomani, -hvilket er en mental lidelse som går under sykdomsbegrepet. – Ironisk nok, må en vel kunne si. For om den godeste herr Moxnes skulle være akdri så hardt rammet av denne lidelsen, så har dette uansett ikke vært en medvirkende faktor i innvilgningen av kravet om sykepenger! Moxnes’ “sykdom” er imidlertid det ubehagelige i å møte omverdenen, og dermed ta konsekvensene av sitt feilgrep. – Og det er HER skoen først og fremst trykker for mitt vedkommende.

Jeg har, som antydet over, selv mine metaforiske mageplask på samvittigheten, -inkludert de som har vært såpass kraftige at jeg såvisst kan relatere til den ubehagsfølelsen på steroider som følger det å måtte face omverdenen i etterkant. En føler seg så visst dårlig, – regelrett lammende, føles det, for å være ærlig, og jeg kan utmerket godt forstå at noen faktisk ender opp med hodet i toalettskålen i det magen vrenger seg. Men om en føler seg aldri så dårlig i denne konteksten, så er det faktisk bare til pass for en (meg selv innkludert) når en med vitende og vilje har handlet på tvers av alt av fornuft, bedre vitende og ikke minst risikoen for å avsløres.

 

Partiformann i Rødt, Bjørnar Moxnes er i utgangspunktet sykmeldt frem til 18 juli, men jeg vil, når sant skal sies, bli særs overrasket om den ikke blir forlenget..
(foto: Beate Oma Dahle / NTB)

 

I Bjørnar Moxnes’ tilfelle, er det flere graverende faktorer han må ha vært fullstendig klar over som følger dette tyveriforsøket; 1) Lovbruddet som sådan; Som representant for den lovgivende makt, får selvsagt lovbrudd begått av stortingsrepresentanter en ekstra dimensjon over seg. 2) Gjenstandens karakter; Som leder av kongerikets kommunistparti, og dermed edsvoren antimaterialist, så innebærer det at det var intet mindre enn et par merkesolbriller han forsøkte å tilrane seg et særs brutalt møte med seg selv i den velkjente døren. 3) Kjendisstatusen i seg selv; Et kjent navn- og ansikt, fører til at en ikke kan regne med å kunne gjemme seg bak den anonymiteten som praktiseres i forbindelse med tilsvarende fadeser og lovbrudd som begås av ‘mannen i gata’. En del slipper riktignok unna å få navn og bilde smurt utover landets aviser og nyhetskanaler, men det er jo såvisst ingen selvfølge. – Og iallefall ikke for en politiker.

Alt dette er selvsagtheter- og velkjente konsekvenser som Moxnes åpenbart var fullt klar over, men som han så valgte å trosse i det han griper de respektive brillene og putter de i lommen. Når så disse konsekvensene blir en realitet i det en blir tatt, så strider det imot alt av rettsfølelse hos meg å måtte være med å finansiere hans livsopphold og mere til i måneder til ende fordi han ikke har ‘baller nok’ til å ta det ubehaget som følger.

Og ikke nok med at det er helt på trynet at han skal få betalt for å unngå konsekvensene av egen flause, da ikke all verdens ekspertise ville klart å få meg med på at berettiget skam er en sykdom, så kan jeg vitterlig ikke se for meg at en tilsvarende søknad ville blitt innvilget for de av oss som hverken har en kjendisstatus å slå i bordet med, eller en stortingsrepresentants ekspertise i hht å kunne navigere seg frem i systemet.

I det hele tatt er dette en slik sak som for min del vil arkiveres i den etterhvert så rikholdige minneboksen inneholdende de faktorer som ligger til grunn for min allerede pulveriserte tiltro til myndigheter og maktorgan. Og som om ikke det var nok, gjør den også sitt i hht å besørge den allerede tapte tilhørigheten blant de som ‘betaler sin skatt med glede’..

18 kommentarer
    1. Burde vært utført razzia hjemme hos typen, har sett videoene fra overvåkningen, dette er ikke noe engangstilfelle eller å ha driti seg ut, dette har han gjort før! Og som du sier, sykemelding og sykepenger, det er jo ren svindel. Som han kunne lyge også, endret forklaring og løy enda mer. Han eier ikke skamvett!! Hva tjener han? 1,1 mill?? 55000 i lønnsøkning.. jaja, verden vil bedras som dem sier. Ville ikke forsvart denne karen på noen punkter! Blæh..

      1. Ja, ikke sant! Dette her provoserer meg skikkelig..
        – Dessuten setter håndteringen av dette her de andre politikerfadesene i et helt annet lys for min del. F.eks hadde jeg intet å si på at Hadia Tajik måtte gå etter den adressesaken kom for en dag. Ikke at jeg brydde meg nevneverdig, men non the less, så var det iallefall ikke noe galt ved den avgjørelsen så langt jeg kunne se. Men når en så får den her saken inn i miksen, så setter det faktisk Hadia-saken i et helt annet lys. For et rent tyveri begått mens han er sittende representant på stortinget som partileder på toppen av alt, så er jo det en langt verre forbrytelse enn det å unndra noen kr. i forbindelse med en adresseoppføring før en er tilgodesett med noen politiske verv av betydning. Så i lys av at Moxnes ikke bare blir avkrevd å fratre sin stilling som partileder, men på toppen av alt blir slått ring rundt og vernet om, så blir brått hennes påtvungne avgang et regelrett justismord. – Og hennes sak er jo bare et- av gud-vet-hvor-mange tilsvarende i utgangspunktet upåklagelige avgjørelser som brått blir urettferdig/urimelig i lys av Moxnes-håndteringen

        1. For å ikke nevne hvordan han har stilt seg på sin høye hest ift andre.. noe jeg har nevnt om i mine «moxnes-innlegg» for noen dager siden..

          1. Ja, det er faen meg så dobbelmoralsk som det er mulig å få blitt.. Om han får bli værende som partileder, så må jo folk begynne å reagere her, for da har absurditeten tatt fullstendig overhånd her..

              1. *haha* Ja, du kan så si.. 😀 😀
                Jeg må ærlig innrømme at mine kontakter innen Norges ‘blodrøde brigade’ er (mildt sagt) begrensede, så hva eventuelle kandidatur til den jobben angår, tror jeg vel at jeg kloklig bør melse pass *hehe*. Men når det er sagt, så mener jeg jo at det for samtlige partier- og ideologier er et absolutt krav om at de etter beste evne ‘practice as they preach’. 😛

    2. Jeg kan jo ikke la være å kommentere dette innlegget.
      Om det å bli tatt i tyveri er grunn for sykemelding, nei det er det nok ikke. Jeg regner med at sykemeldingskoden er av typen lett depresjon eller noe slikt.
      Poenget er vel å skjerme han fra et mediekjør som var berettiget, men litt vel mye noen dager. Han er vel ikke den første i en slik situasjon som har blitt sykemeldt. Synes det mer er regelen enn unntaket.

      Jeg mener ikke å forsvare Bjørnar.
      At lederen i Rødt stjeler, av alle ting, dyre solbriller av et såkalt kjent merke?!??? En stortingspolitiker med en million i lønn!!! Hvis han skulle ha behov for så dyre solbriller hadde han helt klart ha råd til å kjøpe de.

      Men tilbake til sykemelding for å slippe å måtte møte omverdenen etter å ha gjort noe dumt. Det er jo det du egentlig tar opp. Kanskje trenger man det. Noen dager ro for å senke skuldrene og tenke klart slik at man ikke gjør noe overilt.

      1. Jeg ser poenget her, men så er en jo også nødt til å ta stilling til i hvilken grad en skal la denne frykten for at en kjent person som tas for en eller annen ugjerning skal bikke under for presset når vedkommende har vært klinkende klar over hva konsekvensene ville bli om de ble tatt. I mine øyne er det grenser for hvordan vi kan tillate oss å sy puter under armene på folk. Jeg mener.. I det Moxnes valgte å la de brillene gli ned i lommen, så visste han hva han risikerte ved å foreta det valget..
        Men når det er sagt, ville jeg nok vært hakket mildere stemt dersom de samme hensyn ble tatt til de andre politikerne som har vært ute i hardt vær. Mest graverende, by far, er det kjøret Trond Giske ble utsatt for i forbindelse med #metoo i sin tid. Jeg kan til dags dato gjengi den rapporten over de anklagene som lå til grunn for denne regelrette heksejakten punkt for punkt, for jeg har vel neppe vært så rystet over en urett begått mot en norsk borger i mitt liv. Jeg evnet nemlig ikke å se at han hadde gjort noe galt i det hele tatt! Han hadde bla.a veltet over hun han delte taxi med etter en fuktig aften, hvorpå hun da påberoper seg et traume etter å ha måttet dytte ham på plass.. – Og INGEN tok til orde for hans mentale tilstand! Og det var heller ikke noen ring å snakke om som ble slått rundt Hadja Tajik da hun måtte fratre stillingen som følge av den adressegreia som ble gjort i god tid FØR hun hadde noen politiske verv! Jeg er jo vitterlig ingen Ap -velger, så dette er ikke relatert til meninger og ideologier, men at folk skal behandles likt. Når f.eks Hadja måtte stå stormen ut, så skal det samme gjelde Bjørnar..
        – De som har mest grunn til å bli forbannet, er jo faktisk dere som har tilhørighet i partiet. Det er jo i første rekke deres tillit, -og ikke minst deres ideologi han har ‘pisset på’. Og ikke minst er det alt det dere har jobbet for som etter alt å dømme vil rammes fordi han svikter på verst tenkelige vis..
        Videre, er det også verdt å merke seg at det vi så fra den overvåkningsvideoen, ikke var en førstegangsforbryter, for å si det sånn. – Dessuten henger det heller ikke på greip at en førstegangsforbryter går rett på en slik vare. Det kan riktignok neppe bevises rettslig sett, men like forbannet er det sikkert som amen i kirken at Moxnes en riktig så erfaren butikktyv..

        1. Tajik og Giske var begge sykemeldte.
          Hvor erfaren butikktyv Bjørnar er vil jeg ikke uttale meg om.
          Men du har rett i at denne saken irriterer meg som aktiv Rødt politiker. Mulig irriterer er litt vel svakt.
          Jeg skrev et leserinnlegg i lokalavisa forrige uke. Om et sykehjem Høyre sin ordførerkandidat ønsker å legge ned, og at vi i Rødt ikke ønsker det.
          Flere av kommentarene på innlegget gikk på hvor vidt vi i Rødt hadde tid til å bry oss om sykehjem. Om vi ikke var mer opptatt av solbriller osv.
          Jeg har aldri knabba verken solbriller eller noe annet. Jeg ønsker å drive politikk, men må bruke valgkamp på å svare for en som beviselig har gjort noe galt.
          Ja, jeg er forbanna.
          Tenker og på partilederdebatter etc som kommer nå utover i august. Hvor fort fokuset kommer til å handle om solbriller og ikke politikk.

          1. – Nei, du kan ikke fremme mistanker og foreta sannsynlighetsvurderinger i det offentlige rom på den måten jeg har gjort i dette innlegget. Her er du selvsagt underlagt hakket mer strikte spilleregler, både i kraft av rollen som politiker generelt, og at det dreier seg om en partikollega spesielt. Jeg har jo også tatt det helt til yttergrensen for det tillate i det jeg antyder, da jeg er fullt klar over at grensen går ved å uttrykke mistanke- vs. å likefrem beskylde/påstå. Men om en har visse rammer å forholde seg til i hht hva en kan gå ut med i så måte, så står en helt fritt i hht å gå det inntrufne etter i sømmene, og forholde seg til det som fremkommer deretter. I dette tilfellet, innebærer dette å vurdere måten Moxnes opererer på i overvåkningsvideoen. Hvorvidt dette forteller en noe, avhenger nok en del av hva en tidligere har sett- og gjort, for å si det sånn. Selv har jeg riktignok aldri stjålet så mye som en tyggispakke, men jeg har derimot sett nok av drevne- vs. ‘amatørmessige’ butikktyver til å gjøre mine tanker i så måte. – Og du er jo ikke akkurat født i går du heller, så… 😉
            Om Hadjik var sykmeldt, så er dette selvsagt ikke rett i hennes tilfelle heller. Men når det er sagt, måtte hun faktisk bite tennene sammen og gå ut i møte med den drittstormen som kom i kjølvannet av hennes ugjerning. – Som faktisk både var mindre graverende i hht folks rettsoppfatning, og fant sted i god tid før hun ble rikspolitiker. Men ikke desto mindre, har et utall toppolitikere blitt felt pga at de ikke har lagt alle kort på bordet i hht tidligere synder før henne, så hun har vært fullt klar over konsekvensene av avslørte sjelett i skapet man ikke har vært åpen om i utgangspunktet. Selv ville jeg iallefall gått igjennom livet med lupe, for så at jeg hadde lagt absolutt alle kort på bordet for å unngå noe sånt, så hun har jo for så vidt også seg selv å takke.
            Giske derimot, ble rett og slett utsatt for en heksejakt på steroider uten å ha gjort noe galt i det hele tatt, så den saken skiller seg jo dermed ut fra de andre.
            – Jeg kom brått på at jeg la ved sammendraget av den rapporten i et innlegg fra den tiden..
            –>> finner –>>
            – Her er den; https://gryende.blogg.no/1516038148_metoo__fullstendig_fucked_up.html
            Her er samtlige “saker” oppført, slik at det forkastelige i det karakterdrapet han ble utsatt for fremgår i all sin gru..
            – Valget er jo uansett gitt å gå kjepprett til helvete for Rødt sin del etter denne episoden. De andre partiene kommer til å gå rett på dette med tillit; Hvordan i heiteste skal en kunne stole på et parti hvis leder ikke engang klarer å forholde seg til noe så elementært som mitt vs. ditt. Selv har jeg så liten sans for det fokuset som er på å sverte hverandre istedet for å redegjøre for hva som skiller eget parti fra andres i TV-debattene at jeg konsekvent unngår de. Den info jeg ev. skulle ha behov for, henter jeg istedet i partiprogrammene. Men for det store flertallet av ‘vinglere’ mellom to- eller flere partier, så er jo unektelig valgkampdebattene en betydelig faktor i hht hva de stemmer.
            Selv om jeg ikke stemmer Rødt selv, så mener jeg det er et tap for demokratiet at et partis politikk ikke får kommet ut til velgerne i samme grad som de øvrige. – Ikke minst fordi jeg mener vi har et prangende behov for å utvide det politiske spekteret. I dette anliggendet er en jo nødt til å skille demokratiet som sådan fra ens personlige politiske ståsted, og kommer dermed ikke utenom at din røde brigade er en like viktig del av dette spekteret som mine liberalister. 😉
            On the bright side, så kan dere jo i det minste prise dere lykkelig over at det ikke er et stortingsvalg som går i dass, da.. – Det er jo iallefall noe *hehe* 😛

            1. Meningsmålingene har ikke stupt – ennå. Og jeg håper de fleste forstår at ikke samtlige av Rødts lokalpolitikere har som vane å knabbe dyre merke-solbriller.
              Men jeg er enig med deg i det om tillit.
              Om ikke de andre partilederne “kaster” seg over han i debatter, og Fredrik Solvang holder tunge for tann, så vil fort noen av argumentene og retorikken høres hult ut når den kommer fra en partileder som alle har sett at har stjålet og hørt løyet.
              Spesielt når det kommer fra en politiker som liksom skal “ta de rike”:
              Jeg sitter ikke i noen verv sentralt. Jeg har valgt bevisst det siste året å satse lokalt. Det er lokalpolitikk jeg synes er gøy. Jeg har heller ikke snakket med noen andre i partiet enn folk her lokalt. Men jeg er spent på hva som skjer videre.
              Her har jeg noen tanker, men enn så lenge holder jeg de for meg selv.

              1. Det ville definitivt vært betydelig værre om det var stortingsvalg, men, som du sier, er det nok ikke til å komme fra at episoden vil ha innvirkning også i kommune- og fylkestingsvalget. Partilederne er jo unektelig sine partiers frontfigurer, og blir dermed som en personifisering av disse å regne. Jeg mener.. Det første som slår en når en hører ‘Ap’, er jo J.G. Støre, mens Listhaugs navn og ansikt er det som popper opp i det en ser en FrP -logo, osv.
                I det du nevnte Moxnes i forbindelse med Solvang- og TV-debatter, så slo det meg faktisk som regelrett absurd at han, om han får fortsette i stillingen, faktisk er den som skal fronte valgkampen som partileder. Jeg vil vel gå så langt som å si det han har gjort rett og slett er uforenlig med et partilederverv generelt, og iallefall i Rødt..

                1. Det er nok mange som tenker det samme.
                  Spennende å se hvordan partiet løser det. Sykemeldingen gikk ut i går hvis den ikke blir forlenget.
                  Marie Sneve Martinussen ville helt fint klare en partilederdebatt med glans, men hvordan forklare at “sjefen sjøl” ikke møter opp uten at det plutselig blir en del av fokuset om ikke i selve debatten, men i mediene.

                  1. Spør du meg, så er svaret at mannen selvsagt må gå, da det han har gjort bare ikke er forenlig hverken med vervet generelt eller for å være Rødts, – med den politikken som føres, frontfigur spesielt.. Så jeg er nysgjerrig på hvor dette her vil ende..

      2. Men han kunne jo bare “ta fri” fra jobben uten lønn. Istedenfor å la skattebetalere betale “fridagene” han trenger.
        Dessuten er det vel trolig at politikere har årslønn, og ikke timelønn. Så det hadde nok ikke gjort noen endring på utbetalt lønn til Moxnes, om han bare tok noen dager fri.

        1. En i utgangspunktet redelig fyr ville nok kunnet tenkt på det viset, sånn for skams skyld. – Men nå har vel ikke Moxnes akkurat frontet redelig adferd i anledning denne saken *haha*

    3. Slik jeg har skjønt.. er det bare ett kommunistisk parti i Norge i dag. NKP. Norges kommunistiske parti. Partiet Rødt, er vel et sosialdemokratisk parti i dag ?

      1. Jeg vil vel si at Rødt går hakket lengre ut til venstre enn hva som kan defineres sosialdemokratisk, -hvor jeg snarere vil plassere Ap & SV.
        Liksom det er grader innen nettopp sosialdemokrati, liberalisme, osv, er det samme tilfelle innen kommunisme. I ytterste grad, så møtes jo faktisk høyre og venstresiden i det ringen sluttes på det mest obskure vis. For hva er egentlig forskjellen for folket under et kummunistisk diktatur som f.eks Russland (under Stalin) og Italia under Mussolini, -for ikke snakke om Nord-Korea av i dag? – Fint lite, om noe! Rikdommen befinner seg like forbannet hos de få, mens de mange lider, de er så undertrykt de kan bli av en fullblods psykopat av en leder, osv, osv. Dit har jo Rødt heldigvis et stykke igjen, mens AKP derimot, er nærmere der det begynner å bikke over.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg