Influencertvillingene Vita og Wanda Mashadi, som visstnok skal ha drøye 200.000 følgere på Instagram, var ute og spiste på restaurant Grotto i Oslo, og tok, som seg hør og bør, opp telefonene for å ta bilder av maten. Slik gratisreklame ville dog staben på Grotto ha seg frabedt.
Bransjekollega som jeg er, har jeg i den forbindelse et par velvalgte ord jeg ønsker å formidle i den anledning..
Jeg er ferdig som meningsytrer den dagen jeg…
Kjære bransjekolleger på Grotto..
La meg begynne med å berømme dere for å levere såpass god mat at dere faktisk kom ‘levende’ fra lock-down tiden. Det var det vitterlig mange som ikke gjorde, hvilket innebærer at dere er nødt til å gjøre ting som er eksepsjonelt bra. Men å overleve koronaperioden er faktisk ikke en garanti for fortsatt suksess i denne bransjen. En eneste dårlig omtale er nemlig nok til å gjøre enorm skade dersom avsender slumper til å ha en viss rekkevidde, for å si det sånn.
Når det så tillates at det ropes ut ordre til enkeltpersoner som gjester stedet at de har å legge vekk ‘lommelyktene’ til samtlige av de tilstedeværendes gehør, så kan jeg ikke si annet enn at dette gir god- og ikke minst legitim grunn for regelrett slakt i den omtale som måtte følge. Det skal svært mye til for at jeg selv går ut og klager på et salgs/serviceforetak, men når først skjer, -hvilket det definitivt ville gjort her, ville jeg så langt i fra vært like snill som tvillingene Mashadi..
Menneskelige feil, som f.eks en bestilling, ville jeg ikke tenkt på en gang, men det å henge ut gjester på det viset som er gjort her, er IKKE innenfor mitt prospekt av menneskelig feil, men snarere en selvopphøydhet som igjen har ført til slett service.
Og jeg blir jo vitterlig ikke mildere stemt av at jeg ikke kan begripe meg på selve forbudet, og er det noe som virkelig treffer provokasjonsnerven hos meg, så er det menneskelig dummhet-, arroganse og korttenkthet. For det som for dere altså er en så til de grader stor forbrytelse at det må gaules ut over hele lokalet, er nemlig min boost.
– For all del, jeg er IKKE kokk, men preparering av dessertene er imidlertid mitt dommene. -Hvilket jeg ærlig må innrømme har gjort meg til en regelrett dessert-nazi; ‘Bruleen skal være karamellisert, og ikke serveres med brent lokk over’ er noe jeg har bjeffet til en stakkars nybegnner med brenneren mer enn en gang. Liksom jeg kan gå så detaljert som til plasseringen av pyntebærene når jeg er i det pirkete hjørnet. For når jeg er i restauranten, legger jeg hele min ære i at disse skal avstedkomme som de ultimate fristelser i sin utforming i det de avleveres. Og intet er en bedre bekreftelse på en fornøyd gjest enn at de tar opp telefonen og fotograferer verket. Videre øker sannsynligheten for at gjesten skal dele restaurantopplevelsen i positive ordlag betraktelig når det tas bilder, og INTET er bedre enn positiv omtale, om så vedkommende knapt når ut til andre enn egen familie.
Hvorvidt dere på Grotto kjente igjen influencertvillingene vites ikke, og dermed kan jeg ei heller si noe om hvorvidt dere kunne være klar over omfanget av den ubetalelige gratisreklamen dere forkastet. Men et så idiotisk forbud- og en regelrett horribel bekjentgjørelse av dette er uansett så til de grader elendig kundebehandling at det er fysisk smertefullt å få vite. Selv om også vårt restaurantkompleks er såpass veletablert at vi kom oss helskinnet igjennom lock-down, blir vi aldri for store for hederlig omtale. Det er synd å si det, men fra mitt ståsted er dette så horribelt at dere faktisk ville fortjent å gå dukken, da det er så uendelig mange eksepsjonelle etablissiment som jeg heller ville sett fremdeles var i virksomhet enn et som ydmyker sine gjester med et regelrett absurd forbud.
Og med det, takker jeg for meg for denne gang, for nå skal jeg nemlig på jobb å gjøre mitt for at iallefall VÅRE gjester skal forlate stedet med minnet om en fortreffelig restaurantopplevelse.
Var vel heller disse pr.kåte “influencer” tvillingene som var høy på seg selv her, med iå i det hele tatt dele denne ikkesaken med sine x antall tusenvis følgere.
Ja, en kan jo argumentere at det ville vært mer sympatisk å ta dette opp med restauranten først for med det at kanskje problemet kunne blitt løst der og da. Men som ansatt i samme bransje, er det som her ble gjort faktisk faen så drøyt. Selv om vi tar utgangspunkt i at det som ble beskrevet som roping/brøling i realiteten ‘kun’ ble sagt i et toneleie som innebar at de ved de kringliggende bordene hørte hva som ble sagt, er dette vitterlig ikke greit. Dersom det er noe tilsnakk påkrevet, så skal dette besørget gjort så diskret at absolutt ingen snur seg, om så de kun sitter 1m unna. I andres gehør blir sånt opplevd særs ydmykende av en betydelig andel av befolkningen, og for noen i slik grad at de vegrer seg for å gå ut og spise i ettertiden. Nå har jeg vel inntrykk av at disse to vil riste dette greit av, liksom jeg selvsagt ikke har den ringeste anelse om hvilke motiver de to har hatt for å gå ut med opplevelsen. Men like forbannet har de faktisk blitt et sterkt tiltrengt talerør for alle de som ikke våger å si i fra når de utsettes for en eller annen urett. Og det at daglig leder avviser det hele med at dette er noe han ikke kjenner seg igjen i, gjør det bare verre, da dette er nødt til å lomme fra et sted..
For all del, jeg skjønner at det kan være noen som reagerer på blink fra blitzlys i sidesynet, og at dette dermed må løses. Men da må de løse problemet for begge parter og ikke kun den ene
Her er jeg enig med Bien.
En kan sikkert argumentere at det ville vært mer sympatisk å ta det internt, hvilket som oftest er det beste, men her mener jeg faktisk de var i sin fulle retr.
Jeg skjønner ikke at det kan forbys noen å ta bilder av sin egen mat? Jeg kjenner ikke saken, bare det du nå forteller.
Ikke jeg heller..
Såvidt jg fikk medmeg.Var det flere fra stedet som baket opp restaurant versjonen av saken og ikke de 2 siamesiske tvillingene. Nå blir jo dette uansett en He said she said sak.Men, siden disse 2 med engang går ut på sosiale medier med saken+ disse influensaene har en stort tendens til å rope ulv og dra offerkortet. Blir jeg nok nødt og ta deres versj med en stor klype salt
Det er jo alltid hans versjon, hennes versjon og sannheten et sted i mellom.
Hva vi VET, er at det har vært et issue ang. lys fra blitz, at restauranten løste problemet hva de som da har blitt forstyrret av dette. Hva de imidlertid SKULLE ha gjort, er å sørge for at BEGGE issues ble løst, hvilket virkelig burde være en smal sak. En kunne bare diskret henvist fotograferingen til et bord det kunne gjøres usjenert, på disken, eller whatever. Greia er at en ALLTID skal bestrebe seg på at ALLE gjesters ønsker og behov skjer fyllest, og dette her ville jeg utvilsomt ha fått løst innen minuttet var omme.
Slik dette ble håndtert, uansett hvorvidt det kan sies rettmessig eller ei, så tapte Grotto en ubetalelig gratisreklame.
På generelt grunnlag vil jeg også poengtere at ‘delivery is everything’. Legger en frem et issue på rett måte, vil selv den mest lettkrenkede ta det med flying colors.
Her er jo gjestenes versjon.Og den spriker ganske langt fra 2 krenkede bloggere
https://www.vg.no/rampelys/i/dRp3qw/ble-vitne-til-blitskrangel-oppfattet-dem-som-uhoeflige
Om du gidde, les om denne STORE saken i VG. Der oplevelsen fra gjester var stikk motsatt
Disse to iranske damene har hele livet stakkarsliggjort seg selv, de har vært mobbet, fått hatmeldinger, blitt behandlet dårlig av enhver, iflg dem selv. De er mer kjent for dette spillet enn noe annet. Honnør til Grotto og hvordan de håndterte dette, skal reservere bord der en gang. Er du kollegial så kommer du med en uforbeholden unnskyldning til Grotto og deres ansatte, de gjorde alt riktig, god mat, god service og gjorde sitt ytterste for at gjestene deres skulle trives og ha det bra
Jeg har nada kjennskap til disse to bortsett fra det jeg har sett av de i Sofa, og at jeg minnes langt bak i dimman at hun ene var med på Robinson en gang for bøttevis av år siden. Ergo kan det godt være at de har for vane å opptre som de reneste hespetrær i offentligheten for alt jeg vet, og det er derfor mulig jeg har vært for hard mot personalet i hht reaksjonen deres. Men jeg står imidlertid standfast i at jeg ville klart å løse dette til både de ‘lyssky’ og de to klagernes tilfredsstillelse på minuttet, og at det er å få alle fornøyd som alltid skal være målet.
Haha.. du er cocky ass.. jeg skulle sett deg spørre disse to om de ville blitt med deg inn på et siderom, hva tror du utspillet dems hadde blitt da?
Du Gry, du Gry 

For å tilrettelegge slik at de fikk de best mulige forhold til bildene sine??
– Om det er cocky eller ei, driter jeg langflatt i, da jeg er rimelig sikker på at de ville blitt riktig så fornøyd. Peoblemløsning er tross alt en del av jobben vår, og om jeg ikke eide evnen til å være løsningsorientert, ville ikke dette vært den rette jobben for meg.
Denne gangen tenker jeg at kunden ikke har rett. Det er ikke en blitz, men et fotolys de brukte, og det er veldig sterkt lys på disse.
Å bli irettesatt må de tåle, og som kommentert over, andre kunder reagerte på tvillingene, ikke på servitørene.
Som sagt har jeg særdeles lite kjennskap til disse tvillingene, og siden jeg ikke var til stede da det skjedde, kan det også være de har vært av den typen som er misfornøyd uansett. Men generelt sett er det dessverre så at det forekommer at serveringssteder og forretninger rett og slett blir for ‘høye på seg selv’, og ‘glemmer’ den servicen som fikk de opp og frem i utgangspunktet.
Om vi kun ser på det som var issuet her: Altså lyset fra fotograferingen, så vet jeg at jeg, -liksom mine kolleger, ville klart å løse dette issuet til begge siders tilfredsstillelse hur lett som helst. Jeg mener.. Om det ikke finnes noen ledige, usjenerte bord å ta av, så ta de med inn på et siderom eller whatever. Sånt som dette finnes det alltids en løsning på
De to damer har nå gått ut i riksmedia og sakt unnskyld til servitøren for å kalle vedkommende en taper med mindreverdighetskompleks …
Å kalle folk ‘taper’ og den slags er jo aldri greit. En må holde seg til saken det gjelder, og ikke gå på personen uansett hvor rett en ev. måtte mene en har.