Ølbrillen og dens traumer..

Atter en helg står for døren, hvilket er ensbetydende med at en uforskammet høy andel av oss facer en særs ubehagelig oppvåkning på hhv lørdag eller søndag morgen etter en særs fuktig- og ditto festlig fredag- eller lørdags natt. Og om ikke ille var mer enn ille nok, så er mange av disse tømmermennoppvåkninger bare sekunder fra å bli noe enda verre. – MYE verre, faktisk, i det man oppdager at man slettes ikke er alene i det respektive soverommet.. 

Og beklageligvis fungerer ikke virkelighetens verden slik som i den gamle reklamen for postsparebanken, for de som måtte huske den hvor den ukjente sengekammeraten brått skulle vise seg å være selveste George Clooney in person. Om noe, er det du ser best beskrevet som ett eller annet uvesen fra eventyrsamlingen til Asbjørnsen & Moe, og har overhodet ingenting til felles med dette prakteksemplaret du ‘hooket’ opp med i taxi-køen som nå maner seg frem i hukommelsen.. 

 

Barnegrøtbråk! 

 

Selv tilbragte jeg de fleste av mine mest crazy år i fødebyen Fredrikstad, og jeg får fremdeles kuldegysninger når jeg tenker tilbake på det som ble omtalt som det maximale skrekkscenariet den gang; Nemlig å våkne opp på et fremmed sted, for så at synet som møter en i det en kaster det sedvanlige blikket ut av vinduet er gule veiskilt..

Et sådant hendelsesforløp var faktisk langt i fra så katastrofemaksimert som det sikkert gis inntrykk av, for svenskegrensen var faktisk kun en halvtimes biltur unna (dette på en tid før den respektive strekningen ble ‘torpedert’ av fotobokser, så..)

Om en så var aldri så kjent i de svenske grensetrakter så er jo ikke det stort til hjelp, da det vitterlig er svært så begrenset med bussavganger på de tider det i en sådan stund ville vært snakk om, slik at en da ville stått igjen med valgmulighetene en taxitur pålydende et satans beløp, eller en skammens telefon til familie/venner for henting..

Gudsjelov slapp jeg å oppleve dette scenarioet. Men når det er sagt, er ei heller min historikk fri for dagen-derpå -traumer, for å si det sånn.. Og det gjennomgående ved slike rotbløyter med ditto utkomme, er dette med at dette mennesket en er i selskap med i det en våkner av at blodangsten treffer en ‘like a ton of bricks’ så alt for ofte viser seg å ha forbløffende lite til felles med det ‘kuppet’ som sakte men sikkert begynner å mane seg frem i hukommelsen. – Og den differansen som foreligger mellom det mennesket som en opptrer i ens mer eller mindre brokete minne fra natten som var- og det som åpenbarer seg ved ens side, er ALDRI til den sistnevnte versjonens fordel..

 

SCHKÅLL! 😛

 

Tett opp til alle har vært der, men like forbannet er det, iallefall ut i fra hva jeg har evnet å grave frem, INGEN som noensinne har hatt den ringeste anelse om hvordan det respektive kuppet ut i fra ens alkoholpåvirkede øyne kan omformes til det kriseindividet i ens dagen-derpå -øyne! For selv om jeg, forholdende tatt i betraktning, må si meg heldig, i det jeg har klart å unngå disse totale katastrofetilfellene, så er det jo ikke tvil om at jeg er i besittelse av akkurat den samme forkvaklingen av synsinntrykk i påvirket tilstand som alle andre mennesker der ute. Men hva faen er det denne promillen gjør som kan forskjønne det visuelle bildet av folk så til de grader??

Om jeg nå er sånn ca +/- et lysår unna å kunne levere noen doktorgrad på emnet, har det gått såpass med tid siden debutrotbløyten som 16 -åring at selv de subbende små grå som huserer på innsiden hatteholderen min faktisk har evnet å snappe opp en potensielt relevant faktor i dette anliggendet; Nemlig at den respektive forskjønnelsen av det motsatte kjønn (erstattes selvsagt i hht legning). Og hva jeg har funnet ut er altså at det respektive alkosynet utvikles gradvis proposjonalt med økningen av promillen i blodet. Det er m.a.o ikke sånn at dette fenomenet brått kicker inn som et typ øyesynets grand-mal -anfall hvorpå en praktisk talt strippes for visuell dømmekraft fra det ene sekundet til det andre.Ut fra mitt ståsted, vil jeg faktisk gå så langt som å si fenomenets begynnerstadie er udelt positivt!

 

 

Det jeg sikter til, er altså de ganger en befinner seg i et kjent og kjært vennelag, hvor en på et tidspunkt der kvelden kun er et par flasker øl/rusbrus eller vinglass gammel brått slås av ett eller annet trekk ved en av de tilstedeværende som en aldri har hatt noe utseendemessig ‘relasjon’ til tidligere. Kjennsgjerningen forblir så kun med dette blaffet, og har derfor en tendens til å seile rett inn i bevissthetens bakre gemakker slik at det tar både tid- og erfaring for å bli disse første blaff av den kommende forskruddhet. Men intet mindre har den en god tendens til å vise en det vakre i folk som ens klinkende nyktre ‘selv’ aldri ville lagt merke til. Hadde en nå bare innehatt det minstemål av vett og forstand som kreves for å holde påført paralyse av ens respektive hjerneceller innenfor dette nivået, ville en faktisk ha sittet på selve gulloppskriften bestående av at en på den ene siden er løssluppen nok til å være med på moroa i begrepets fulle betydning, mens en på den andre siden innehar en såpass bevissthet og derav kontroll over egne tanker og gjerninger at de påfølgende oppvåkninger i det minste avstedkommer med et minstemål av angst  Men som sagt; En tilegning av en sådan kontroll over eget inntak, later, ut i fra egen erfaring og opservasjon av andre, til å overgå menneskehjernens kapasitet. Jeg mener.. Når flere tiår til ende der absolutt alt hva både egne erfaringer- og alt hva jeg i all den nevnte tid har vært vitne til i hht andre menneskers adferd har pekt i den retning, avstedkommer dette med en hypotese som bare ikke kan ignoreres..

 

 

Om en så har sklidd såpass utpå at ens visuelle vurderingsevne hva det motsatte kjønn angår går fullstendig fløyten, så følger det i det minste med et aldri så lite trøstegode også her; Nemlig at den eneste utenom den respektive gruppen av motsatt kjønn innenfor noenlunde rimelig alder som drikkes vakker faktisk er en selv! Fry har seg nemlig slik at alkobrillene av en eller annen grunn har en tilsvarende effekt på eget speilbilde! – Og det kan jo unektelig ha sine fordeler der en i realiteten raver rundt med blankpolerte klinkekuleøyne, leppestiften smurt utover størstedelen av ansiktets nedre halvdel og suvernirer fra de ymse alkoholiserte genre en har drukket i løpet av natten spredt rundt på fronten av de etterhvert smått skrukkete klærne!

😀 GOD HELG! 😛 

 

10 kommentarer
    1. Det der er jo bare morsomt, for enhver jeg har dratt med meg hjem i fylla har vist seg å være enda flottere, finere og deiligere dagen derpå i edru tilstand.. hellige kaninmåne så mye digg jeg har høvlet over, og det er ganske ubegripelig hva jeg faktisk har fått til da mitt edruelige meg egentlig er både småsjenert og introvert 🙈🐰 .. ingen svensker da (tror jeg) 😜

      1. WAF!??
        Det er jo regelrett naturstridig, mann!! 🤯☺️
        Greit nok at jeg har unngått de store visuelle katastrofene, da jeg har vist meg å bevare såpass med kresenhet at det iallefall ikke har vært noen sånne episoder hvor en vurderer å ringe psykiatriske for å høre om det fremdeles vil kunne la seg gjøre å få utført en aldri så lite lobotomiinngrep eller noe som kan ta brodden av minnet *haha*. Men jeg har derimot tatt igjen med å ‘røre i gryter’ som ikke burde vært rørt i det hele tatt, for å si det sånn 😜🫣

    2. om man ikke tilhører en hysterisk religiøs sekt der man gifter seg med hverandre.. eller bor ytterst ute på den nøkne ø der innavl florerer. Så kan vel mange av oss takke alkoholen og et nesten mørklagt lokale for at vi i det hele tatt eksisterer.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg